Hur ofta byter ni i buren! :)
Hej allesammans! :)
Till Molly och Polly har jag en bur som är 140x68x45 (LxDxH) och jag byter ut det nedkissade spånet varje till varannan dag. Detsamma gäller Plupps och Kolas yttepyttiga lilla bur (den är dock laglig!) som ska bytas ut mot en likadan som Molly och Polly har.
Ni som byter så sällan som en gång i veckan eller kanske till och med ännu mer sällan, hur kan ni göra så? Jag menar det enbart som en enkel fråga (jag ser att det kan låta otrevligt, men det är inte alls så jag menar det). :)
Jag menar, marsvinen kissar väl ändå ned spånet/underlaget, ammoniak bildas, tassar (och ibland även mage) blir uttorkade, ammoniakångor bildas och är farligt för luftvägarna.. Eller kissar era marsvin lite och sällan, så att det inte blir särskilt smutsigt i buren?
När jag tog hem Molly och Polly från deras förra ägarinna så var det helt uppenbart att hon hade bytt för sällan i deras bur, för båda två hade tappat pälsen på magen och tassarna var alldeles uttorkade och smutsiga. Så fort de började få bytt i buren varje/varannan dag så växte all päls ut igen. :)
Vad har ni för slags burar som ni byter i?
Och så till undersökningens fråga: **Hur ofta byter ni i buren/burarna?
**:)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor