Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 511 ggr
chriisse
0

Pellets till dräktiga honor?

Jag har två dräktiga honor hemma. Räcker det med ett bra hö och massa grönsaker och sånt, eller måste dom få pellets också? Och isåfall hur mycket? Dom får just nu ungefär 2 msk var. Dom får ju inte bli för tjocka heller. :/

FeliciaS
0

Jag tycker de bör få extra mat, att vara dräktig och digivande lär ta en hel del på kroppen (min hona magrade ordentligt). Men de går upp igen sedan så att proppa i de för mycket fett är ingen idé. Köp en påse Oxbow Cavy Performance som de kan dela på under dräktigheten och digivningen, 2 msk om dagen är lagom. Blanda ut med kornkross och havre :) Det lär bli en bra kost, och även ungarna kan äta av den pelletsen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

chriisse
0

Vart finns "Oxbow Cavy Performance" att köpa? Sen tänkte jag från om det är normalt för dom att väga 955 resp. 1148 gram?

FeliciaS
0

#2 Kolla på den här hemsidan för att se var den pelletsen finns :)
Det låter som bra vikter, om de kanska nyligen blev dräktiga? Men det beror på hur marsvinen är byggda, hur länge de har varit dräktiga och hur gamla de är. Ett marsvin som väger 850g kan vara i bra form likaväl som ett annat som väger 1250g. Det varierar från individ till individ, precis som hos människor :) Sedan behöver du inte börja ge de pelletsen förrän du kan känna fostren, eller ser viktökning.

Mvh Felicia

chriisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom är 7 månader (955 g) och ungefär 1½ år (1148) gamla. Den som är 1½ år gammal har också redan fått en kull, hennes dotter är honan på 7 månader. Vi satte ihop dom med pojkarna den 21 april. Och dom har börjat bli större, och på den äldsta honan känner man tydligt fostren. Skickar med en bild på tjejerna. =)

FeliciaS
0

#4 Jaså, okej ;) Men då tycker jag de väger ganska bra :) Vad vägde dem när de inte var dräktiga?

Mvh Felicia

chriisse
0

Jag har tyvärr inte koll på det. :/ men den äldre vägde nog runt 900-1000 gram, och den yngre runt 700-800 gram. Jag har hittat återförsäljare av maten och åker och kollar på det i veckan. =) vet du något ungefärligt pris?

FeliciaS
0

#6 Okej, men det låter ju bra :) Ja, den minsta påsen kostar 198 kr på A Axén Smådjursakuten i Göteborg men på utställningen på SMF Västra kostade den 100 kr. Så det varierar nog lite. Men det är värt en sådan påse, räcker ca 2 månader till 2 dräktiga/digivande marsvin. Men de har ju kommit ganska långt i dräktigheten så du kan ju börja ge dem den med en gång ;)

Mvh Felicia

chriisse
0

#7 Bra. Tack för tipsen. Skönt att höra också att vikterna verkar vara okej. =)

Cavia
0

Jag ger mina dräktiga honor en blandning av Edel Kanin/Marsvinspellets, krossat korn och hel havre….

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......