Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1314 ggr
[findusen]
0

mycoplasma + marsvin?

någon med erfarenhet av detta?
som ja sagt i tidigare inlägg rosslar min ena hane väldigt ibland.. o d har blivit värre nu..
har bokat tid hos vetrinären på onsdag men på jobb ida snackade vi om råttor som rosslar och min kollega hade letat runt på nätet o funnit att mycoplasma kan drabba även marsvin,,,, vilket isf förklarar varför mitt marsvin mår bra trots rosslet……. han har rosslat sen ja fick hem honom för 1,5 år sen men han är oxå störst o väger mest av mina killar och han äter med god aptit…..  

eftersom d e väldigt smittsamt e ja supernervös att alla mina killar har fått den hemska sjukdomen och idag tyckte ja att min äldsta kille rosslade lite oxå……..
någon med rosselmarsvin som fått konstaterat att d e mycoplasma eller som inte fått något bra svar från vetrinären men misstänker att det kan vara mycoplasma?

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/1153

[findusen]
0

ingen?

FeliciaS
0

Jag vet ingenting om detta, men det kan vara kronoisk luftrörskatarr. Det har min Bindi.. ^¨,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

kan d inte va samma sak då? o va gör du åt det? kan du ha spån som underlag?
hoppas vetrinären kan säga va d e imorgon…..

dreamiz
0

Jag har ingen erfarenhet av rossel på marsvin, bara på möss.

Jag hade ett marsvin som lät men det satt i näsgången inte längre ner o hon var allergisk mot kutterspånet plus att hon hade lite "tät" näsa. När jag bytte till Toalätt försvann det.

Men en veterinär kan ju avgöra var det sitter, om det är i lungor eller näsgång osv o vad det är så bra du kollar upp det.

FeliciaS
0

#3 Jag har översatt ett kapitel från min bok om det, kan pm:a det till dig imorgon. Och det är ingenting man kan göra åt, spån går utmärkt. Dock är ju inte kronisk luftrörskatarr/bronkit någonting som är vanligt eller det talas om, det är inte säkert att veterinären vet vad det är. Du kan ju säga att det är extremt marsvinskunnige Peter Gurney som har beskrivit symptomen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus