Återföra två hanar
Hej!
Reggade mig här för jag tänkte att ni säkert kunde hjälpa mig! Har två marsvinshanar som jag haft sedan oktober 06, den ena var då 1 år gammal, och den andra flyttade från sin mamma in till den äldre hanen hemma hos uppfödaren när jag tingat dom.
Det har för det mesta gått bra, lite gruff ibland när den store vart på dåligt humör men aldrig några skador och oftast har det bara varit hacka tänder och inget gå på varandra.
Så i lördags blev min store sjuk och fick åka in till klinik och bo där tills igår, och nu vill han inte veta av den lille! Först verkade det gå bra, men han flög på honom ganska omgående, särade då på dom igen eftersom jag ändå behövde ha extra koll på den store så att han åt, bajsade o kissade ordentligt. Har provat lite mer, haft ett galler emellan dom- den store hackar tänder direkt och är riktigt sur! Jag kan hålla bägge i knät utan att dom surar, men annars så börjar den store hacka tänder nästan så fort han ser den lille. :(
Tips på hur jag ska göra för att kunna ha dom ihop igen?
Jag tänkte nu åka o köpa lite nät eller galler eller så och dela av buren, så att dom inte kommer åt varandra men ändå ser och luktar osv… låter det smart?
Sen när jag provar att släppa ihop dom igen, är det bättre att göra det ute på golvet?
Skulle bli supertacksam för alla erfarenheter, råd och tips ni kan dela med er av!!!
Beroende på vad för typ av sjukdom din äldste pojk har, så kan du bada båda två i milt schampoo (ex. för hund), särskilt doftkörteln på baken ska göras ren. Sedan gör du rent buren och alla tillbehör noga, förslagsvis med såpa. Släpp ihop killarna (när de är helt torra) på golvet, en neutral plats där de inte brukar vara. Med fördel bör det vara en inhägnad (vaxduk som underlag är ett bra tips!), där de kan vara utan uppsikt. Sätt dit lite rör, grenar, papperskassar (OBS! utan handtag) m.m och även marsvinen. Låt de gå tillsammans ända tills de har blivit bra kompisar igen, låt det ta den tiden det tar. Ha tålamod :)
Är de agressiva och skadar varandra får du sära på dem och försöka igen senare.
Se till att deras bur är så stort som möjligt (minst 120*60 cm tycker jag, eller större) med massa inredning. Har introduceringen på golvet gått bra kan du sätta ihop de i buren, annars kan du ha ett galler emellan (om buren inte är för liten, 60*60 cm är lite väl litet för 1 marsvin). I "värsta fall" får du väl köpa ett/två till marsvin… Men det "problemet" kan vi ta då ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Stor bur har dom, fast just nu har dom bara halva var, med en trådback i ena halvan så att de kan interagera ganska mycket men inte bråka. Där fungerar det bra, inget tandhack eller så förutom precis det första.
Jag gjorde även rent allt när jag gjorde iordning den anordningen.
Just nu är dom ute på golvet i köket, lite tandhackning men inga bråk. Den lilla verkar söka kontakt ibland men då blir den store sur. Men jag ser det som att inget bråk = framsteg! :P får väl tvinga in dom på mindre områden allteftersom…
Det där med att tvätta körtlarna, är det verkligen något att göra såhär direkt? Dom HAR ju varit kompisar fram tills runt midnatt i lördags, borde inte dofterna vara något slags minne av varann??? Vill inte bada den store riktigt än, var visserligen "bara" magen, men vill inte behöva göra grejjer med honom om jag inte måste… Men blir det inte bättre med vänskapen ska jag prova det också såklart.
#2 Okej, men låt de gå där i köket ett bra tag då :) Vet faktiskt inte varför de har blivit ovänner bara sådär… Men om det går bra nu behöver du ju inte göra det ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De blev ju ovänner av att vara ifrån varandra, den store låg kvar på kliniken lördag-måndag. Eller snarare, den store blev ovän med den lille… :P