Rödögda marsvin ev svagare?
Undrar om marsvin med röda ögon har lägre livsålder än normalpigmenterade.
Albinosgenerna är ju mer utsatta för infektioner m.m har man ju läst.
Marsvin 4-ever
.
Nej det stämmer inte. Rödögda marsvin är inte sjukare än andra marsvin. :)
Dels finns inte äkta albino hos marsvin, dels finns det jättemycket osanna myter om att albinos är sjuka, svaga eller t.o.m. agressiva. Du får jättegärna berätta vad du har för källa till att "albinogenerna" skulle vara utsatt för infektioner så är det enklare att bemöta det mer exakt.

Jag föder upp både rödögda och mörkögda marsvin, och har aldrig märkt någon skillnad mellan ögonfärgerna….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

#1 Vi kom att tala om detta på jobbet idag då jag som vanligt "plågade" ha ha mina arbetskamrater om marsvinsprat.
Jag kom att nämna att 2 av mina har röda ögon och då var det en som ifrågasatte just detta om dom ev hade sämre motståndskraft mot sjukdomar m.m. Den tanken har aldrig föresvävat mig men jag blev fundersam och orolig.
Men helt klart är det gamla myter som hänger kvar förstår jag efter att läst era svar.
En sak som är intressant är att ögonen på rödögda är mycket mindre än på dom "pepparkornsfärgade". Kan det bero på att dom är mer ljuskänsliga?
Marsvin 4-ever
.
Det är en synvilla. :) Rödögda har ljusare pigment runt ögonen och det gör att ögonen ser mindre ut. Marsvin med mycket "kajal" ser ut att ha stora ögon.
Men visst är de lite ljuskänsligare. Det är väl det enda som skiljer dem från marsvin med mörka ögon.