Behandlingar vid besvär, ålder, sjukdomar...?
Hej!
Jag är intresserad av, och undrar om, det finns enkla och naturliga behandligar som man kan ge sina marsvin. När man blir äldre blir ju ofta lederna stelare och man får svårare att röra på sig lika mycket som förr. Kan man då göra något åt det - som att röra på sig i varmt/ljummet vatten, bli masserad osv.?
Jag skulle gärna vilja veta om det finns något liknande eller något man kan göra bättre för t.ex. motverka en viss "sjukdom" eller så?
Hoppas ni förstår :)
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kan tillägga - alltså lindrande behandling typ :)
Mvh Felicia
Förebyggande..vet jag inte, men gamla marsvin ska man ju ta extra mycket hand om, kolla oftare efter sjukdomar och så.
Helena

kolla med din Vet. och sök på google x)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Du kan kolla på www.humlansmarsvin.se
Antar att du menar behandling av munsvamp och liknande? Det är svårt att ha en tråd i det här ämnet (hjälp, jag är jämnt så negativ) eftersom (shit, nu är jag på tunn is) man då utan att mena det kan uppmuntra folk att inte gå till veterinären utan istället försöka fixa "små"saker, som inte alls behöver vara korrekt bedömda. På så sätt förvärrar man för marsvinen, trots att man ville ha en tråd som skulle hjälpa dem.
Envishet och drömmar
#2 Du har fattat min konstiga fråga iaf :) Jo, det vet jag… Men något som är skönt när man är gammalt marsvin?
#4 Nej, jag menar inte sjukdomar. Nej, jag menar absolut inte så. Klart man ska gå till veterinären! :)
Mvh Felicia
Egentligen så är ju det bästa att ge marsvinet ett bra uppväxt så kan risken minskar för olika sjukdommar. Tex inte ge för kalkrik kost, inte för fet. Näringsriktig utfodring gör mycket för marsvinets hälsa. Sedan är ju motion viktigt. Så det bästa är ju att starta redan från början.
#6 Jo jag vet. Mina marsvin har bra foderstat och de får motionera mycket och blir bra behandlade på alla sätt och vis men vissa saker händer ju med kroppar när de blir gamla… Så det jag undrar är om man ka förebygga något sådant på marsvin?
Mvh Felicia
#7 det beror väl lite på vad man vill förebygga mot. Men det finns ju olika örter som är bra mot olika saker som timjan, salvia, mynta etc. kan ju vara antiinflamatoriska tex. Värme på stela leder är ju alltid bra. Att masera en kanske lite stel marsvinsfot försiktigt kan väl inte vara fel =)
#8 Ja, sådant menar jag! :) Finns det någon hemsida där man kan läsa mer?
Mvh Felicia