Aktivering av marsvin.
Jag har problem med att få mina marsvin att motionera och behöver lite tips. Jag låter dem springa fritt minst en timme om dagen, men så fort som dem är ute så springer dem antingen bara tillbaka in i buren eller så sitter dem bara still.
Så, har ni några tips på vad jag kan göra för att aktivera dem mer?
lägg ut saker på golvet att undersöka. som toarullar med grönsaker i, rör att gå igenom, hus att gömma sig i/spana från.. osv
Helena
De sitter stilla därför att de är otrygga, och springer tillbaka till buren därför att de är trygga där. Först och främst tycker jag inte att de ska ha tillgång till buren när de ska motionera. Införskaffa en inhägnad av något slag som består av "staket" runt om och förslagsvis vaxduk på golvet (då gör det inget om marsvinen kissar). Ha inhägnaden så stor som möjligt, min är 1,5*1,5 m, vilket jag tycker är ganska lagom.
För att de ska bli trygga är en mörk markyta tryggast, då känner de sig mindre utsatta för rovdjur (de är ju flykt- & bytesdjur). Sedan så är det bra att ha saker från buren, så att de känner igen sina dofter - många gömställen som t.ex. hus, rör, handdukshögar, tyg, grenar, små matbitar överallt, höhögar, hus och andra och andra skojsiga saker :) Mycket hö att gömma sig, i en papperskasse utan handtag är också ett tips, så blir de tryggare med tiden.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej, tack så mycket för hjälpen. 
Så lite så ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus