hur långt får det gå?
har startat en liknande tråd förut men hittar tyvärr inte den nu…
men lillkillen elliot har nu gått o blivit lite mer än 6 månader o vuxit om dom andra (vuxna marsvinen) stort.
han har alltid vatt lugn o snäll o låg o rang o aldrig mopsat sig mot dom äldre men nu…… nu e han på framförallt vincent, som e tuffast o f.d chef i buren. han jagar honom (inte hela tiden men ett par ggr om dagen) o biter sår på hans rumpa…
usch ja tycker det ser så hemskt ut.. det är många sår med torkat blod men dom är inte djupa eller variga och om någon annan hade frågat hade ja nog gett rådet att låta dom hållas, det går över.
men går det verkligen över? vill inte utsätta vincent för detta men om jag särar på dom nu kommer jag förmodligen inte kunna ha ihop dom sen…..
dom bor i endast burunderdelen så dom kan hoppa ut om dom vill om det blir för jobbigt. dom har 3 hus o 3 rör 2 matskålar o 2 vattenflaskor (dom är 4 marsvin) …… dom bråkar som sagt inte jämt men elliot får ibland ryck o springer efter vincent eller ifall vincent ligger där elliot vill ligga etc…..
ska jag låta dom hållas? (vincent var likadan förutom mot min äldsta hane men för honom gick jävligheten över och han är lugn o ganska snäll nu)
Om det blivit många blodiga sår tycker jag du borde överväga att separera dem nu… :/ Innan det går för långt och faktiskt blir variga och djupa sår. Men jag har ingen riktig erfarenhet av sådana situationer, så någon annan får svara mer säkert.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det låter som om Elliot vill ta över i flocken. På din beskrivning låter det faktiskt som om det kommer gå över, när Elliot har "vunnit". Om de ändå har en burbotten och kan vara någon annanstans tycker jag du ska låta de hållas. Då väljer ju ändå Vincent att vara kvar där. Eller följer Elliot efter hur mycket och länge som helst?
Hur är det med de andra marsvinen, är han inte på dem? Då låter det bara som om han vill ta över rangordningen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 jo så tror jag oxå d e han vill iaf häva sig.. o vincent har ju lagt ner sin stridighet mot allihopa nu, så d e bara elliot som mopsar.. dom har en burbotten som e kanske 20cm hög knappt o vill dom kan dom hoppa ut (dom hoppar in själv) men dom har inte hoppat ut mer än melvin en gång när j precis satt ihop honom med dom andra..då fick han nog o skutta över. tror inte elliot hade följt efter om vincent skuttat över..
#1 ne d e ju just d som e problemet o dra gränsen…. =/ min äldsta o vincent bråkade förut (dom går ihopa nu) o då sära ja på dom för han bet ett jättesår i munnen som varade o va jätteäckligt,,,,,, men d e väl mer var dom råkar få fatt att bita antar ja,,,,, men ja hoppas verkligen som #2 säger att d går över. o d snart! svårt o sätta ihop dom igen sen ju…….
#3 Okej, men fixa något så de går ut också ;)
Mvh Felicia
#4 haha nja ja vill helst inte ha dom löst springande på vår parkett^^ :P har tillome ett hus som står vid ena kanten som ja lagt en sån grön hårig "hängmatta" på men dom hoppar inte över iaf… bara ligger där o kikar ut.. buren e ju bäst ;)
#5 Nehe, men varför har du buren utan galler, så att de kan det då? =S Men det är väl bara att skaffa en inhägnad - någon form av staket runtom och vaxduk på golvet så kan de vara ute :)
Mvh Felicia
#6 haha just för att dom inte hoppar ut :P tycker d e snyggare utan galler plus att vi bor 2 vuxna, en hund 4 marsvin o 3 hamstrar i en etta :P så där e inte riktigt plats ti hage :P dom får springa under uppsikt så ja vet var ja ska torka kiss sen^^ o när d kommer folk kör ja in buren under sängen så den inte e ivägen =)
#7 Okej, men det är oroligare för marsvinen med bara 10 cm kant ^^, Aja, men det är inte möjligt att fixa en liten inhägnad runt om? Hur stor är buren?
Mvh Felicia
#8 hhe jo men d e ju möjligt för dom att hoppa ut men dom vill helt enkelt inte. men in hoppar dom gärna^^ dom har 140x70 om ja inte minns fel..
#9 Okej, det är ju gott om utrymme ;) Men 4 hanar på 140*70 cm kan ju ändå orsaka lite bråk om man säger så ^^, Jag vet inte hur mycket plats ni har, men om man köper något som går ut från burens ena långsida med vaxduk under samt någon nedgång/ramp så blir ju ytan automatiskt större och de får mer plats att röra sig på. Hur gör du när de är ute och springer på golvet? Kan de springa var som helst då?
Mvh Felicia
#10 ja men d har vatt lugnt fram ti nu elliot tyckte han va störst bäst o vackrast^^ har funderat på att göra en övervåning som man kan ta av om d behövs.. får fundera mer på hur ja ska fästa osv bara :P
ja såg att dom hade billiga vaxdukar på jysk(?) så d kanske kunde va en idé faktiskt….främst när man inte e hemma ju^^
ja när dom e på golvet får dom va var dom vill men dom ligger mest på mattan eller sitter o häckar under sängen^^ dom sprang bara när elliot va liten o sprallig :P men ska absolut kolla upp ifall ja kan göra nåt me ramp (om dom vågar hoppa ut :P)
#11 Jag har en övervåning i min bur :) Ja, på Jysk finns billiga vaxdukar. Det är jättebra ;) Du får göra det säkert och tryggt för dem.
Mvh Felicia
#12 hur har du gjort övervåningen? tänkte kanske ta en sån dillinglåda(?) från ikea (sån under-sängen-låda) om ja kan lyckas fästa den på nåt bra sätt :P men alla tips på övervåningar e välkomna :)
#13 Komplementback kanske du menar? Läs den här tråden för bilder och info, så kan vi ta ev. frågor m.m. där ;)
Mvh Felicia