Tänkte göra egen bur
Jag ska ju kanske skaffa marsvin och jag har en galler bur som är 100x50x50, men den känns för liten. Så jag tänkte göra en egen bur. Har hittat två hyllor som jag kanske gör en bur av.
Satt och kika på IKEA och hittade den här hyllan. Den är 171cm till höjden (längden i det här fallet), 59 cm bred & 25cm djup. Jag tänkte isf kapa den en aning så att den är kanske 150cm lång. Tänkte använda två av hyllplanen som hus i varje ände. Jag tror denna kostade 169kr. Man kan väll säkert beställa, men vad kan frakten gå på?
Den andra hyllan finns här vars jag bor och kostar 100kr. Den är 106cm till höjden (längden), 90cm bred & 28cm djup. Jag skruvar bara bort hyllplanen. Men om jag gör en bur av denna då sätter jag bara en utav hyllplanen vid en ände och sätter något emellan "huset", då blir det två hus iaf. Svårt att förklara men ni fattar säkert ;)
Sen undrar jag vars man får tag på nån sorts matta man kan sätta på "golvet" av buren? Eller man kanske inte kan kalla detta för bur, snarare låda :) Vill även veta vars man får tag på rör, även billiga broar och annat man kan sätta dit :) Nu slog det mig, hur fan ska jag kunna sätta dit en vattenflaska? Ursäkta om jag svor men vill gärna att någoin berättar detta för mig, haha.

Om du köper kompostgaller eller något liknande så kan du ju ha lådan med låga kanter. Kör på den andra hyllan för 100 kr annars kanske :) Den hade ju redan bra mått. Till min bokhyllebur köpte jag sån där duk som man har på bord utomhus typ (och häftade fast). Det behövs inte tjockare, tänk på att ha duk på väggarna också. Duken köpte jag på Jysk. Till flaskan häftade jag fast en tjockare gummisnodd i ett av hörnen och skruvade fast en liten träkloss en bit under som flaskan har stöd mot. Flaskan "står" alltså på träklossen och hålls fast av gummisnodden, hoppas du förstår hur jag menar ;)

Jo, vars får man tag på det? Annars kan jag ju ta plywood och fästa dom på utsidan. Så att det blir ca 30cm högt. Men då kanske det är lika att ta hyllan, inte lika mkt tjorv. Jo jag förstår :) Smart. Då har jag löst det, eller du löste det åt mig kanske man kan säga ;D
Vart får man tag på rör föresten? :)

Rör kan man nog köpa på typ byggvaruhus eller liknande :) gissar jag på

Okej :) Kan alltid fråga min pojkvän om han har på jobbet eller om han kan fixa såna åt mig. Han är ju byggarbetare. Om inte så kan jag ju kika på ett byggvaruhus :)

Bra med billiga alternativ till djuraffärernas svindyra tillbehör :)
Självklart ska du fråga killen din om rör bara de är oanvända typ avloppskrökar är bra, annars mattrör alltså från en mattaffär .
Jag tycker absolut du ska ta hyllan för 100 den har ju perfekta mått. Vi lade in våtrumsmatta eller om det var våtrumstapet på golvet/väggarna en bit upp i vår hörna, köpte en stuvbit billigare.
lycka till!

Jo det är ju så :) Fast broar måste jag nog inhandla därifrån. Har du några tips så att buren blir rolig? Fast den första början jag har grisarna så måste jag nog använda min gallerbur tills Troja (min hund) har vänjt sig vid dom. Jag vågar inte lita på henne helt och hållet. :P
uppochnedvända korgar från typ öb är perfekta som hus,
tyvärr ingen bild just nu då datorn pajade förut!
Man kan också göra hål, olika stora o olika former som in o utgångar i stora trälådor som hus, upp o ned.
mysrullar är bra med.
och hängmattor av handdukar tex eller fleece