Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1104 ggr
Amandalo
0

Vilken av dessa?

Hej! Jag har börjat planera inköp av en ny bur till marsvinen här hemma. Men nu står mitt val mellan att köpa denna gallerbur http://www.pwss.se/product.php?productid=3623&cat=83&page=2

Eller att bygga en bokhyllebur. Egentligen så blir det mkt billigare och en mkt större bur om jag satsar på en bokhyllebur. Men sen vet jag ju inte ifall marsvinen hoppar över. Har tänkt använda bokhyllan Flärke ifrån Ikea. Så ni som har en bur av den bokhyllan, har era marsvin hoppat över? Och vilken bur tycker ni att jag ska skaffa?

FeliciaS
0

Jag tycker gallerburen verkligen är fin och lagom i storleken till 2-4 marsvin. Men den är betydligt dyrare än FLÄRKE bokhylla. Jag har faktiskt gjort en bokhyllebur av just den bokhyllan och den fungerar utmärkt! :) Marsvinen hoppar absolut inte över, de ställer sig inte ens med tassarna mot kanten (som faktiskt är rätt hög). Den är ju längre än gallerburen, så jag tycker du ska satsa på den.

Något du bör veta om är att den inte har någon ordentlig botten, annat än en tunn plastsida. Så det blev för mig till att spika fast en plywoodskiva underst, med plastsidan över och sedan plastmatta (alltså väldigt bra skydd mot väta och fukt). Jag har kapat min bur vid första hyllplanet, så den är 137 cm lång, men jag hade gärna velat ha den 171 cm :)
Kolla i den här tråden för fakta och bilder på min bur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två bokhylleburar, den ena är en BILLY och den andra är………… jag något annat:-)

Kanterna är ca 25-30 cm och mina grisar hoppar inte över.
Skulle det vara så att de försöker kan man köpa kompostgaller (man får fyra stycken för ca 80 kronor) och sätta fast så finns det ingen chans alls att de rymmer.

Mina grisar älskar sina burar och jag tycker de är helt perfekta.
Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en gallerbur (gillar inte gallerburar).
Jag är säker på att marsvinen gillar en stor bokhyllebur mer än en gallerbur (de gillar ju stor plats;-P).

Som ett extra plus så tycker jag även att bokhylleburarna är mer lättstädade än gallerburarna.

Som en sammanfattning så ser jag endast fördelar med bokhylleburarna och rekomenderar dem starkt:-)

Bifogar en bild på en av mina bokhyllor. Fler bilder finns på min hemsida www.sweetdreams.webb.se

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

parsley
0

Rekomenderar bokhylleburen, pga storlek och pris. Skulle de nu få för sig att rymma så finns det lösningar på det problemet också.Glad

Amandalo
0

Jag har pratat lite med mamma om att ha en bokhyllebur och hon tyckte att det var bra att det blev billigare än en gallerbur. Men hon frågade hur man skulle städa den. Men det förklarade jag (Läste om det i en annan tråd) Så när vi kommer till Ikea ska vi kolla efter Flärke bokhylla och köpa en sådan. Och så fort vi har målat om i rummet som marsvinen bor i så ska det inhandlas plywoodskiva och plastmatta. Och såklart ny inredning eftersom det kommer att få plats en hel del roliga saker till marsvinen Glad

FeliciaS
0

#4 Härligt! :) Det låter ju toppen! ;) Du får visa bilder sedan, när den är färdig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Amandalo
0

Japp det ska jag göra :)

emput
0

jag har en sådan gallerbur som du länkat till. där bor mina två grisar å den e jätte bra tycker jag. men skulle jag vara du kankse jag skulle satsa på bokhyllebur. funderar på det själv. blir så avundsjuk på alla som har sån ;) tycker dom ser så mysiga ut. hehe

Amandalo
0

Aa den är verkligen jätte fin. Men det blir nog en bokhyllebur tycker också att dom ser mysiga ut :)

Amandalo
0

I Morgon bär det av till Ikea för att köpa bokhylla, bilder kommer :)