Ute dygnet runt?
Det är så att jag ska bygga en rejäl utebur utan ben, på ca 1x2m med flera isolerade bolådor. Kan jag ha dom ute dygnet runt om det är bra väder? Buren kommer nog andvändas mellan i mitten av juni och till skolstarten. Det är tre marsvin som kommer bo i den^^
Jag vet inte men jag skulle aldrig våga ha mina marsvin ite dygnet runt.

Om du har det riktigt isolerat satt dom får det varmt så kan du ju ha dom ute dygnet runt , men själv så skulle jag nog inte ha det.med tanke på att´marsvin blir så lätt förkylda

Ja, det kan du. Så länge inte tempraturen sjunker under noll :)
Jag vet att det är en/ flera härinne som släpper alla sina marsvin i stora hägn på sommaren där dom går hela sommaren sedan. Men jag vet inte riktigt hur detta går till och så där men vad jag hört så mår inte marsvinen dåligt av det.
Hanna
mina pälsade grisar (nåja flickorna iaf) går ute dygnet runt nu! de trivs jättebra och mår bättre än någonsin.. de älskar verkligen att vara ute hela tiden..bara man ser till att de har vindskydd och skydd från solen och gott om vatten till varma dagar så klarar de det fint nu när det är så varmt på natten! nu har det ju inte regnat heller på ett tag, brukar täcka över större delen av buren med pressening om det regnar litegrann.. regnar det mkt eller hela dagen så plockar jag in dem i förrådet sålänge..
ja just det ja.. flickorna går i betesbur direkt på gräset.. just nu är det deras inneburar som är ihopbyggda till ett större projekt *S* men ska bygga riktiga betesburar snart..
Mina går ute i en gammal hundgård nu om helgerna iaf. Den är säkrad i tak och väggar och golv för att vilda djur inte ska ta sig in och inne är den säkrad längst ner för att marsvinen inte ska kunna ta sig ut. Är alltid i skugga så dom inte har direkt kontakt med sol och har tak över nästan hela så det inte kan regna in på dom.
Dom älskar sin marsvinsgård, det finns gräs att äta och bygga tunnlar i och dom har två hus (hittills), och dessutom tillgång till hö utöver det. Så länge det är över 0 grader ute får dom vara utomhus och det märks att dom gillar. :) Jag kollar till dom det första jag gör varje morgon. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#7 - Hur har du säkrat golvet?
Hanna

Jag har barn som inte andvänder lekstugan längre så det har blivit marsvins hus. Hål i väggen och en ramp ut till en innhängnad med delvis tak och delvis nät. Inne i lekstugan finns en stor låda/hus med spån och utaför (huset) är det spån hö vatten. På natten stänger jag luckan ut så dom är inne i lekstugan. Dom gillar det jätte mycket.
#8 som det står är den säkrad även längst ner så det inte går att gräva sig in och ut. :)
#9 - Det låter ju helt enkelt super :) Jag vill också ha en lekstuga ^^
#10 - Jo, men hur? Med typ. nergrävt galler eller något?
Hanna
#10 Nej det ligger stenplattor både under till och på insidan av gallret.
Har gått jakthundar där innan för några år sen och det är ju också ett trevligt byte för vilddjur tyvärr. :/
#12 - Okej :)
Hanna
Var nästan klart för inflytt från början men nätet hade för stora maskor så iaf min minsta hade kunnat smita. :p Så fick köpa finmaskigt och sätta på insidan :p

Det finns en tråd om det här ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ni som har marsvinen ute dygnet runt: Hur gör ni med att undvika att marsvinen springer i blött gräs?
#15 Släpper du ut de först när det har torkad?
Här är det bara få heta sommardagar då det inte är fukt på gräset på morgonen så hittils våra små fått övernatta inne eftersom jag inte ville chansa - men egentligen bör de väl kunna klara det i naturen?
#17 Ifall de står så att solen ligger på på morgonen eller om du har en bur med inhägnad som du har stängd på natten (även bra för risk mot rovdjur m.m.). I Sydamerika är det inte samma typ av klimat som här, så det går inte riktigt att jämföra ;)
Mvh Felicia

#17 Mina marsvin går i en kaninbur (som är dock minsta i laget för en dvärgkanin) med två våningar. Och buren blir inte precis blöt och den står under tak så :)
Sen brukar jag ta ut dem på gräsmattan beroende på väder. Då använder jag överdelen ifrån innebur då. Funkar bra. Självklart så har de vatten, hus och kanske nån morot. Sen lägger jag plåt på överdelen så får de mycket skydd ifrån regnet.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#19 Blir de inte skrämda av regnsmattret mot plåttaket?
Mvh Felicia

#20 Mina svin är inga mesar ;D
Mina svin går under plåttak och dom blir inte rädda för smatter. :)
Fast dom är konstiga, dom blir inte rädda för husses åkergräsklippare heller, tvärtom när han kommer så tjuter dom i högan sky och tigger för fulla muggar. :p

#22 HAHAHA! Konstiga svin du har xD
Oooh ja… vore synd att kalla dom normala. :p
Jag behöver inte oroa mig att hundar gör dom illa när dom får umgså snarare tvärtom. Min minsta är ättring som tusan och hon smyger på hundar bakifrån och biter dom i baktassarna när dom inte kollar på henne. :p