Svullen mage/Minifom
Hej!
Mitt ena marsvin har fått uppsvullen mage sen ett par dag men verkar i övrigt vara lika pigg som vanligt (hon rultar dock lite, men verkar inte kinkig när jag lyfter henne som att det skulle göra ont) och äter bra. Avföringen är lite ojämn, med både mindre och större pluttar.
Sökte upp denna sida för att söka info och såg rådet om Minifom, ifall det nu är så väl att det bara handlar om en tillfällig svullnad. Gick och köpte det i dag och skulle vara tacksam över vilken dos som är lagom för en liten gris. 10 droppar ska ges till spädbarn så kanske ca 3 droppar kan vara lagom?
Läste också om att någon fått tips om att ge en sked (tesked då?) matolja…funkar olivolja bra i så fall? Tänkte först pröva Minifom ett par dar och såvida hon inte blir sämre och det blir färd till veterinären så får jag testa matolja också. Eller har nån något tips om hur jag kan göra?
Tar också tacksamt emot info från andra med erfarenhet av små magar som svullnat, verkar det vara troligt i detta fallet? Även om ngn vet vad som skulle kunna vara orsaken till detta. Dom har inte varit på grönbete än men kan ju vara nåt med maskrosbladen dom fått, har inte varit så noga med att skölja dom. Annars har dom inte fått nåt via födan.
Tacksam för snabbt svar om dosen, då jag tänkte ge henne i kväll…
Min lilla gris Emma(r.i.p.) hade gasig mage och av veterinär fick hon smärtstillande, miniform och två andra mediciner. Föreslår att du tar marsvinet till veterinär, för uppsvullen mage kan trycka på organen och det gör väldigt ont. :( Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken dosering vi gav av miniform, men det var väl ett par ml.
Tecken på att det just är gaser, trumsjuka, är att marsvinet är hängigt och stilla, att magen är svullen och andra symptom som tyder på nedsatt immunförsvar(rinnande ögon eller nos t.ex.)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
När lillasystersmarsvin skade hadde svullen mage och gaser gav ni henne matolja och lät henne springa på goölvet i ca 4 timmar gav oljan med hjälp av mil liter spruta i munen kommer inte i håg va mycket vi fick i henne men hon klara sig.
Tack för svaren!
Nu har hon ju varit lika pigg som vanligt och god aptit så jag har gått i tron att det inte är så farligt, men hon kanske har ont fastän det inte märks utåt. Hon har inget rinn i nos eller ögon däremot har hon varit lite kletig i ögonen tidigare då och då och har fått rengöra. Kan tänka mig att det hänger ihop med att hon brukar krypa in i höhögen och det sticker i ögonen, men det kan ju också vara så att hon har dåligt immunförsvar. Blir hon bra med detta bekymmer så ska jag ta reda på mer så att dom har så bra förhållanden som möjligt för ett bra immunförsvar, är lite nybörjare med dessa djur.
Ska pröva ett par ml i kväll och ha henne i hagen så får jag se hur hon verkar i morgon, veterinären i mitt område hade ingen tid i morgon så jag hoppades kunna vänta tills fredag och se om hon blir bättre under den tiden. Jag har förstått att det kan gå fort med marsvin när dom väl blir dåliga, men har hört att dom oftast börjar matvägra så fort det är nåt allvarligare fel. Men man vill ju ta det säkra före det osäkra.
Marsvin som får för fiberfattig kost får svullen mage. Det beror alltså på att de får för lite hö (de ska ha fri tillgång dygnet runt) eller för onyttiga grönsaker som gurka och sallad. Det låter inte jätteallvarligt, deras magar kan också krångla lite precis som våra. Matolja är bra om det är förstoppning, vilket ditt marsvin inte verkar ha.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Gasig mage kan också bero på för snabbt foderbyte, vilket det berodde på i mitt fall. Vi hade bytt torrfoder någon vecka innan magen svullnade upp.
#5 Precis ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Dom har alltid färskt hö och sen får dom höpellets, pretty pets och gnagargodis blandat. Huvudfödan är vitkål (men dom är lite kinkiga med att äta mkt av den ibland, har nog blivit bortskämda med annat) och lite morötter eller broccoli. En gurkbit, några sallads/maskrosblad eller fruktbit nån gång per dag oftast. Så har svårt att tro att det är nåt med kosten? Har jag glömt nån viktig grönsak dom bör få mer av, det ska ju vara c-vitaminrikt som är basen?
Har inte bytt nåt foder tiden innan hon blev svullen, enda då att dom fick några blad citronmeliss som dom var förtjusta i men inte ätit tidigare men har svårt att tro att hon skulle vara överkänslig mot det.
Dock anar jag att jag dröjt för länge med att rengöra lådan denna gång och att det kan vara en anledning till ev dåligt immunförsvar. Hur ofta bör man rengöra åt dom, lådan är ganska stor och det går åt mkt strö/halm så allt för ofta fungerar inte. Är varannan vecka okej, eller vad säger ni som har kollen? Det bildas ju ett torrt lager halm/hö på golvytan hela tiden och när det inte luktar så mkt så har jag tänkt att det inte är nån fara. Men dom kanske är jättekänsliga mot urinet (eller den ena, rättare sagt) så att det kan ha bidragit till dåligt immunförsvar.
Det är bra att städa buren 1-2ggr/vecka, men det beror på hur stor den är, hur mycket bottenmaterial man har och hur mycket grisarna smutsar ner. ;)
Men jag tror inte att smutsig bur kan ha orsakat gasig mage. =/ Det brukar oftast ha med kosten att göra.
Okej, 1-2 ggr per vecka låter mastigt, har ganska mkt bottenmaterial också. Men det kanske har varit för sällan med två veckor emellan (och nu gick det då ännu längre) så får skärpa till mig i det avseendet, iaf testa om jag märker av en förändring ifall jag städar oftare. (Städa är bara inte min starkaste sida…nackdelen med att ha små skitgrisar ;) Men om jag verkligen vet att det gör skillnad för dom så är det klart att man får bita ihop. Jag tror att jag får försöka ordna en bättre bur/låda åt dom också som är lättare att rengöra, det är lite det som gör det så omständigt att det är svårstädat. Men jag ska gå in på delen med skötsel och lära mer om alternativ till boende åt dom.
Jag tänkte att en lite smutsigare bur kan hjälpa till med att skapa ett taskigt immunförsvar, som i sin tur hänger ihop med överkänslighet och gas i mage. Dom är iaf gladare nu när dom har en ren låda. :)
#9 hur stor bur har du? är den väldigt stor kan det ju räcka med rengöring en gång i veckan eller som du gör nu?
Den är inte så jättestor…130*60 cm för två smågrisar.
#11 då rekomenderar iaf jag minst 1 gåmng i veckan, även om jag inte tror att den svullna magen har med det att göra :)
Okej, tack för råd! Eftersom det funkat så bra med dom tills nu så har jag inte tänkt att det varit några problem med det där. Men när jag kikat runt härinne & ser hur ofta många rengör burarna så får jag ställa mig i skamvrån tror jag. ;) Men bättre sent än aldrig förstås.

#13 Det är ju detta som är så bra med Marsvin iFokus.
Man lär sig mycket. Och får sig även tankeställare vad gör jag rätt el fel?
Hoppas du får rätsida på magen. En stilla undran, Hon kan väl inte vara dräktig??
Ett tips på snabbstädad bur är: Lägg tidningar i botten. Strö spån i kisshörnorna och inne i huset "husen". Sen blir det ju automatiskt strö på botten när du ger hö= gammalt dom inte äter upp.
När du sen städar så är det bara att rulla ihop tidningarna o kasta.
Marsvin 4-ever
.
Hur gammalt är marsvinet och vad är det för ras?
#13 Ok, tack för tipset. Har använt naturströ som jag tidigare läste skulle vara bra kvalité, men dom bitarna är så grova så det blir ju inget underlag av dom utan funkar bäst i hörnen. Bara halmen och höet som bildar en "matta". Så funderar på att köpa nåt annat mjukare stö att ha mer av i mitten. Om man har tidningar under så måste man väl ha ett rätt tjockt lager stö över, så dom inte gnager i sig en massa papper? Men det låter ju praktiskt att kunna rulla ihop det hela, så behöver man bara rengöra bottnen när det behövs.
Har två honor, så svar nej.
#15 Ett virvelmarsvin på 3,5 år.