Avla med avsikt att döda
Finns det några marsvinsuppfödare som tar kullar med avsikt att senare döda dom? T.ex. testparningar för att se ifall det ligger dolda sjukdommar bakom eller vad föräldrarna bär på för färger och liknande.
Och finns det uppfödare som rutinmässigt avlivar ungar som dom vet kommer vara svårsålda pga olika orsaker?
När det gäller möss tex så dödas ju ofta många hanarna redan vid födseln. Även honor med fel färg. Eller så låter man dom leva ett tag av olika orsaker för att sedan kulla(avliva) dom. Vet även att endel människor tar tex kaninkullar för att det är "intressant" med avsikt att senare döda dom istället för att sälja.

Låter hemskt……Hoppas det inte förekommer!
Håller verkligen med #1! :(
Jag känner inte till det i varje fall. Däremot har jag hört såna rykten som visat sig inte ha någon grund när man kollat upp dem.
Däremot känner jag till några fall där uppfösningar "kraschat". Det brukar ha blivit för mycket djur att ta hand om, det har varit svårare att sälja än personen trott och kombinerar man det med att personen samtidigt av andra anledningar mår psykiskt sämre så… Ingen bra kombination. Och i de fallen vet jag att man tagit som utväg att avliva ganska många av de mest svårsålda. Men det är ju allt annat än rutinmässigt.

Har sedan länge slutat bli förvånad över vad människan är kapabel till vad gällande djurhantering.
Men hoppas innerligt att något sådanthär ej förekommer.
Marsvin 4-ever
.
#3 Jo rykten finns vet jag om att uppfödare avlivar marsvin av fel färger och liknande. (appropå det så ska nog uppfödare också vara lite försiktiga med att skämta om sånt med. Jag fick tex höra vad man gjorde av rödögda lakelandhanar som ingen ville ha precis när jag började avla, vilket inte var så kul även om det nog inte var seriöst menat)
Nej självklart så kan ju saker hända som gör att man under väldigt speciella omständigheter måste avliva friska djur.
Men det är ju väldigt märkligt att det förekommer att man gör dessa saker med andra djur men inte marsvin. Det finns väl naturliga orsaker som att marsvin tex inte får så många ungar, inte lika sjuka? Men att det inte förekommer några märkliga test parningar/avlivningar alls är ju ganska märkligt ändå. Vad kan det mer finnas för förklaringar?
Lång dräktighetstid, höga risker (för honan) med att ta en kull, välutvecklade ungar med födseln = jobbigare att avliva? Jag spekulerar bara.
Fast ärligt talat förstår jag inte riktigt hur du menar med allt du frågar heller. Om en uppfödare tod en kull enbart för att testa vilka färger föräldrarna bär på (det förekommer såklart!), varför skulel då ungarna avlivas?
Samma sak med testparning ang. sjukdom. Blir ungarna friska så är de ju friska och blir de sjuka, ja då kanske de sjuka avlivas? Eller hur menar du?
Att göra en testparning för att kolla om sjukdom finns tycker jag är mycket seriöst om det sen leder till att en hel linje stängs ifall den visar sig sjuk. Det besparar ju mycket lidande i längden.
#6 Hmm.. Ja angående att avliva ungar efter en testparning för att se vad det finns för färger bakom, varför dom skulle avlivas undrar jag också. Men uppenbarligen händer det då jag läst på olika forum att folk faktiskt gör så.
Kaniner som folk ganska ofta? gör testparningar med för att se om dom har bettfel i släkten har jag ju självklart förståelse för (eller andra sjukdommar). Men det märkliga är att endel avlivar ungarna även om dom är friska, för syftet med kullen var inte att sälja ungarna (som kanske är grovt inavlade) utan att se ifall föräldrarna bar på bettfel.
Självklart så är det ju inget fel att avliva ungar som är sjuka eller missbildade. Men det är just det (enligt mej) onödiga avlivande av friska ungar jag tycker är väldigt märkligt. Bara för att ungarna inte är oönskade, pga olika orsaker.
Hoppas du förstår lite bättre vad jag menade..
Jaha, om det är så du menar blir jag ännu mer övertygad om att det inte förekommer. Riskerna för honan är så stora när man tar en kull att man tänker efter mer - tror jag.
#8 Ja det måste väl vara något sånt antagligen. Och att dom är dräktiga betydligt längre, kväver mer/nogrannare skötsel än många andra smådjur. Dom blir väl "dyrbarare" på nått vis. Men det är ju ändå konstigt att det är så olika inom olika djurslag vad som är accepterat att göra med djuren och inte. Men det är ju skönt att det inte förekommer bland marsvinsuppfödare.
Vet tyvärr flera marsvinsuppfödare som avlivar de ungar som är svårsålda så visst förekommer det :(
Avlivning av oönskade ungar hör man om inom många djurslag tycker jag, även hundar. Så skulle inte förvåna mig om det förekommer även inom marsvin. Visst är det grymt!
Själv tycker jag att om man planerar en kull, oavsett djurslag, så ska man vara beredd på att behålla de ungar som inte blir sålda.
Avliva sjuka djur/ungar är ju en annan sak förstås, då gör man ju djuret en tjänst.
#10 Nu var det inte det som tråden handlade om. Men jag undrar ändå, mer än en enstaka gång? Alltså på rutin? Och inte bara rykten utan du har det bekräftat från första person?
Tråden handlade dock om att ta en kull med syfte att avliva och det har jag aldrig hört om och det sker absolut inte rutinmässigt.
Personligen tycker jag att det viktiga är djurens lidande. För mig är det mycket bättre att djur avlivas än att de hamnar hos någon som inte sköter dem. Ett dött djur lider inte. Men självklart ska alla följa de lagar och föreskrifter som finns.
Men att rutinmässigt ta kullar bara för att avliva ungarna, eftersom att man hade ett experimentellt syfte med kullen, känns inte okej.
Jag kan bli ganska sur när jag tänker på att de uppfödare som det sprids mest såna här rykten kring är de som har många djur som de vinner mycket med på utställning. Dessa uppfödare har dock nästan alltid exemplarisk djurhållning några problem att sälja djur har de knappast… Min erfarenhet är att många inte sällan (p.g.a. okunskap?) håller de verkliga "Rötäggen" om ryggen och det stör mig enormt…
Fast lite har det ju med tråden att göra ändå, men det beror ju på hur man ser det. Att avliva nån enstaka unge som inte går att sälja även om man försökt på många olika sätt är ett exempel och har väl inte riktigt med tråden att göra.
Men om uppfödaren redan från början är inställd på att kommer det ett "fult" marsvin i kullen så avlivas den så fort den är född och gör detta på rutin vid nästan varje kull. Och det behöver ju inte alltid betyda att ungar avlivas i varje kull, men uppfödaren har inget emot att göra det ifall den tycke att det "behövs". Då tycker jag man har väldigt lik inställning som dom som avlar för att sen avliva.
Det spelar iof ingen roll för min inställning. Jag vet några uppfödare som avlivat ett antal svårsålda hanar när det blivit kris. Några som avlivar de svagaste vid mycket stora kullar för att ge övriga en chans. Men jag vet faktiskt ingen som på rutin avlivar de "feltecknade", svårsålda o.s.v. vid födseln så som man t.ex. gör med många tecknade kaninraser och så.
#14 Okej, fast för mej är det stor skillnad =)
Med inställning menar jag alltså min åsikt att jag håller fast vid att det inte är vanligt förekommande.
#16 Jaha, då missuppfattade jag.
Problemet med såna här diskussioner är att folk har extremt svårt att se nyanser. Allt är antingen svart eller vitt.
Resultatet brukar bli att folk får för sig att uppfödare är elaka och så köper de marsvin i djuraffären istället.
Det jag tycker att man borde fokusera på är hur djuren sköts. Det finns ett antal uppfödare som anses vara såå stora djurvänner och aldrig skulle avliva ett marsvin t.ex. Sen hör man hela tiden hur djur dött av än det ena och än det andra som bortförklaras och personen är så ledsen o.s.v. Eller att ungar inte växer och man kan inte förstå.
Jag vet inte hur många gånger som jag varit med om att det sen visat sig att personen blivit hemmablind och inte skött djuren ordentligt. Uppfödares hemmablindhet och oförmåga att se sig själv med kritiska ögon tycker jag är ett mycket större och värre problem faktiskt. Och det samtidigt som man gärna hackar på de mer kända uppfödarna som för det mesta sköter sig utmärkt.
#17 Ja, det var konstigt skrivet. 
#12 Ja det är mer än någon enstaka gång och det är dom själva som talat om att dom gör så.

Usch, är ju ganska ny i marsvinsvärlden men jag vet att detta förekommer i all avel. Katt, hund, kanin. Fel färg eller annat skönhetsfel blir dom ofta avlivade.
Vi har kattuppfödning men skulle vi få fel färg el. liknande kan ju detta älskade lilla kryp säljas eller skänkas till sällskap ju. Det funkar väl så inom marsvin också. varför avliva??
Nej föder man upp har man ett ansvar att se till att varje liten individ hamnar i ett bra hem och inte bara kastas bort som skräp.
Tänk om utomjordingar skulle avla på oss människor och döda de som har fel färg, ex ögonen el håret. Vilket ramaskri det skulle bli. Som när tyskland ville skapa den perfekta rasen. Då blev det livat. Nej låt de små leva. Även de med fel färg.
Hemskt att detta sker… Hur mänsklig få världen bli egentligen *s* Dock tycker jag det är allt annat än mänskligt..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Usch så hemskt, det hoppas jag verkligen inte händer bland marsvin:(

#23 Det händer nog i alla avel, sanningen är att man inte kan spara på sjukliga ungar som kommer till världen vilket kan hända rätt ofta mm…
Även vid färgavel kan jag tänka mig att ungar blir avlivade om de är fel färg även inom marsvin mm..
Lätt att påstå att det inte är så men jag tror inte man annonserar på dörren att man gör så…