SM i Eskilstuna 12-13 juli 2008
Hejsan! :)
I den här tråden diskuterar vi SM som i år annordnas i Eskilstuna ;) Vi kom lite OT från tråden "Västras utställning den 31 maj?"
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Idipidi: Ska ni inte försöka fundera på att åka på SM? Det kommer garanterat bli roligt och speciellt. Allt går att lösa om man bara vill det tillräckligt mycket…
Mvh Felicia
Xtanlover: Jo, men det är ju i Eskilstuna… hrm… ;) Utan marsvin lär det garanterat bli iaf.
Mvh Felicia
Starlights: Varför inte med marsvin? Gick ju jätte bra på utställningen igår!=)
Mvh Felicia
Abico: Frågan är om jag är hemma då… Åker nämligen iväg med husvagnen strax efter skolavslutningen och blir borta hela juni och en bit in i juli…
Och sedan ligger ju eskilstuna en bit bort… Fast det är klart du har rätt, vill man bara så löser det sig ju ^^
Mvh Felicia
Starlights: Hanna, du måste ju komma dit och ställa!;)
Mvh Felicia
Abico: Jo, jag vet att du tycker det ^^
Felicia, om jag nu är hemma och vi bestämmer oss för att komma iväg så kan vi ju nästan samåka?
Mvh Felicia
Xtanlover: (Till Starlights…) Ja, men det blir så långt att åka ;) Om jag inte just då befinner mig 1h från Sthlm (mot Uppsala) och sköter hästar på en gård, med marsvinen. Då skulle det nog kunna ordnas :)
(Till Abico…) Visst kan vi det! :) Men det tar 5-6 timmar… Läs ovanstående.
Mvh Felicia
Abico: Jag har läst lite nu och blir ju så sugen ^^ Det skulle ju absolut kompensera utställningen som faller bort i juni och även det faktum att jag inte åkte på Göteborg horseshow i år och enligt (vad mamma sa då) har möjlighet att åka på något annat liknande ;P Enligt eniro tar det 3,5 timma att åka - 7 timmar på en dag klämmer vi nog inte med marsvin så då blir det övernattning…
(Till Xtanlover…) Jo, det är klart. Men folk åker ju över hela sverige - somliga måste ju ha bra mycket längre väg än så… Jag tror inte själv att det är någon fara med grisarna sålänge det inte är för varmt och man kollar till dom någon gång.
Jag ska prata med mamma, det borde gå att köra hem lite tidigare för en sån här grej. Reseplanen är ju inte spikad ännu heller så :P Men en nackdel är ju att grisarna bor hos vänner till oss månaden vi är borta så jag har inte alls koll på dom innan utställningen - händer något medan vi är borta så får jag inte reda på det förns vi är hemma igen och då är det sent att avanmäla sig och sådär. Och trimmning av pojkarna får gå fort… Men det får man ju ta isf.
Mvh Felicia
Creation: Jag ska ju till SM, så då kan ni väl sticka dit…? 
Mvh Felicia
Xtanlover: (Till Abico) Det ligger nära Sthlm, vi åker dit på 6,5 h med lite pauser. Frågade pappa vad det kan ta till Eskilstuna, och han sa minst 5h… Ojdå, men de ska väl ändå grovtrimmas 1 mån innan och sedan lite försiktig trimning veckan innan? (hörde en som sa det på utställningen igår)
Mvh Felicia
Abico: (Till Creation…) Vi får se :) Jag har mailat mamma iaf. (hon jobbar ikväll så).
Mvh Felicia
Abico: (Till Xtanlover…) Okej. Jag vet inte riktigt ^^' Men jag har fått höra att man trimmar veckan innan… Annars kan jag ju trimma innan vi åker och sedan fintrimma innan utställningen bara :) Jag funderar mer över badet isf. men det ska väl lösa sig också :P
Mvh Felicia
#12 Jaså, okej :) Ja, det löser sig nog! Men jag är allt lite sugen på att ställa i Pet…
Mvh Felicia
Snyggt jobbat ^^
Jag har pratat med mamma nu iaf. men tydligen så jobbar hon den helgen, vilket är bra å ena sidan för det innebär att vi är hemma då :P Och eftersom pappa är den som kan dra husvagnen så är det ju han jag eg. ska prata med. Så jag ska ta upp det med honom så får vi se vad det blir.
Hanna
#14 *Hålla tummarna* x)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#14 Tack tack ;) Så bra.
Mvh Felicia
Jag ska dit.
#17 - Härligt :)
Jag har en (av många) frågor. Det stå att man få en bur i lokalen per marsvin som man anmält. Men att man ska ta med skiljeväggar? Vad är det? ^^ Och sedan så antar jag att man ska ta med hö och mat till grisarna själv, även vattenflaskor eller? Vad har man i botten på buren?
Hanna
Jag ska dit med några av mina marsvin eftersom jag bor i Eskilstuna är det ju perfekt :D
#19 - Jaha, lyx ^^ Jag har ju sett när det är kaninutställning i ishallen i Alingsås och då får dom ju en bur per kanin. Men hö får dom ta med själva och kör runt i stora soptunnor :P Jaha, kan man såga till det själv? Men behöver man tre stycken då eller, en åt alla håll? Och buren på bilden - hur får man ut marsvinet :P Det står ju en bur ovanpå också…
#20 - Nice :) Jag hoppas att jag kommer iväg också. Mamma lät ju inte alltför negativ *s*
Hanna

**Öppningarna är på framsidan:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
21# som 22 säger så är de en öppning på framsidan men den brukar vara lite knepig :S men de fixar sig ^^.
#22, #23 - Ah, okej ^^
Hur är det med skiljeväggarna då? Hur många behöver man?
Hanna
3 kan man nog behöva till var bur. eftersom att de sitter ihop. (jag var med och byggde ihop massor till sollentuna mässan ^^ ) Så jag vet hur jobbigt det är att städa dem!!! Vilket jag antagligen kommer för hjälpa till med på Sm också ^^
Jag fattar inte riktigt :p Finns det burar där att "hyra" eller måste man ta med en egen bur av just den typen? ;p
26# nej man hyr dem inte. Man får en tilldelad som man får låna under dagen och sen städa ur efter utställningen (vilket inte allagör så då får vi som håller i de göra de ^^) Man får en bur på marsvin man anmält till utställningen.
#27 ahaa… måste man ha bur då? ;)
#25 - Okej, vilken storlek då? Det räcker med något tunt i trä eller? Det är riktigt pissigt med folk som inte kan städa efter sig :( Isch på dom ^^
Hanna
Jag hoppas också på att åka dit, och förhoppningsvis träffa lite trevliga marsvins tokar :D
Undrar som Hanna angånde skiljeväggar, måste man fixa dom själv?
Haha.. vilka utläggningar om burarna. :)
Grejen är alltså att på liknande större utställningar finns det utställningsburar. Det är kul och trevligt för besökarna som kan gå runt och titta på alla marsvin. Eftersom att burarna är numrerade kan man se i katalogen vilka djuren är. Har man tur sätts även bedömningarna upp = ännu mer att titta på. Självklart kan ingen tvinga en att sätta marsvinen i utställningsburarna, men det är trevligt för besökare och kanske också för djuren om de ska sitta där två dagar.
Det brukar finnas ett litet antal hela mellanväggar, alltså så att djuren inte kan se varandra, men de används i första hand till långhåren som ställs i rasklass. Detta så de inte ska tugga på varandra. Om man vet att ens marsvin blir stressat av att se andra marsvin så kan man t.ex. ta med en pappskiva, sax och tejp och fixa egna mellanväggar.
Jag är inte säker på måtten, det är möjligt att när det är så många djur är det flera olika burmodeller också.
#31, #32 - Okej, tack ^^
Jag får fixa fram lite pappskivor då *s* Jag vet ju att min mellan hane iaf. blir väldigt "stressad" och uppjagad när Sune kommer för nära, men då är dom ju ärkefiender också -.-' Vill nog ändå inte riskera att han blir knäpp på utställning.
Jag har pratat lite med pappa också, men ännu har vi inte kommit fram till något. Utställningen är över en helg eller? Vilka veckodagar är det? (min kalender från förra året tog slut innan dess så jag kan inte kolla ;P)
Hanna
Ja, alltså det är lördag-söndag den 12-13 juli. För rasdjuren gäller båda dagarna. Det är omöjligt att garantera vilken dag som vilken ras går när det kommer bli så mycket djur. Finalerna ligger på söndagen.
För petclass gäller endast lördag, inklusive finaler och allt. Ungdoms-SM kommer troligen att ligga på lördagen men arrangörerna kan inte garantera (ännu?). Jag har försökt att tycka på eftersom att vissa som ställer enbart pet kanske vill ställa i U-SM också. Så troligen blir det lördagen, men inget är lovat.
#34 - Okej :) För det blir ju så att vi nog får åka upp på fredagen, för annars får vi åka hemmifrån vääldigt tidigt på lördag. Sen är frågan när det slutar på söndag, men det är ju svårt att sätta någon tid nu - innan man vet hur många det blir som ska ställa ut och sådär. Så då kanske man inte kommer hem förns på måndag… Jaja, jag ska prata mer med pappa :P
Hanna
Jo, som du säger är det svårt att veta när det slutar på söndagen. Men om jag känner arrangörerna rätt så kommer de åtminstone göra allt för att "beta av" så mycket som möjligt på lördagen då många räknar med att åka hela vägen hem samma dag. Så om allt går enligt planerna ska det bli kortare än en normal utställningsdag.
#36 - Jaha ^^
En fråga till, hur stressigt blir det för marsvinen att sitta där i två dagar?
Hanna
Alltså det är väl helt olika från marsvin till marsvin. Men normalt hanterade marsvin som bor i hem där det händer grejer och är vana vid ljud o.s.v. Det ska inte vara några problem. Jag har aldrig haft problem. Det är enstaka väldigt lättestressade djur - men det vet man ju om man har sådana.
På kvällen brukar det bli lugnt och skönt hos marsvinen och de kan slappna av. Med lite extra gott i burarna så brukar de äta bra under natten.

Ta det som en familjeutflykt. Parken Zoo i Eskilstuna kanske kan locka resten av familjen, om de inte vill tillbringa hela dagen på en marsvinsutställning.
#38 - Okej :) Men då ska det nog gå bra.
#39 - Haha, det finns dom som inte låter något störa middagsvilan *s*
Även om man kommer dit på fredag så kan man inte komma in i lokalen förns på lördag eller?
#40 - Tack, jag ska föreslå detta :) Just nu låter det som att pappa kanske kör husvagnen dit med oss. Lillasyster vill säkert gärna gå på utställning med mig - min hjälpreda ^^
Men om lillebror ska med så kan det nog bli rätt segt och även pappa är väl måttligt road utav skrikdjuren.
Hanna
#34 Men U-SM är bara rasklass…
#41 Det brukar gå bra att checka in djuren på fredagskvällen när det är SM. Står det inget om det i annonsen? Släng iväg en fråga till någon av kommissarierna annars. Jag vågar såklart inte lova när jag inte vet hur de tänkt.
#42 Ja? Jag vet flera som vill ställa i pet och i U-SM. De har rasdjur som de normalt främst ställer i petclass, men är sugna på att visa även i U-SM (rasbedömning men lägre konkurrens, mindre nervositet och allvar). Det är väl inte så konstigt?
#43 - Japp, jag får kanske ta och göra det :)
Hanna
#43 Ok=)

om man sulle ta och åka dit. ;) Men tråkigt om jag får åka själv då, hoppas jag kan få med någon IRL marsvins vän. ;p
Jag funderar på att ställa ut tre marsvin i petklass och två i rasklass i SM, men eftersom det troligen blir min första utställning kan ni inte förklara lite för mig hur det går till? ^^
#47 - Jag skulle rekomendera dig till att åka och titta på en utställning i närheten så att du själv får en bild av hur det går till. Själv skulle jag inte vilja komma till SM och aldrig ha varit på en utställning tidigare ^^ Men det kanske är jag och mina nerver *s*
Hanna
#34 Hmm… om vi säger att jag rullar Cinnobers päls ett tag och ställer ut honom i rasklass i U-SM och Dianthus ställs ut i petclass. Då behöver jag bara komma dit på lördagen(om U-SM blir då), va? Är det bäst att ha dem i bur som finns där eller transportbur då? :/
Hur viktigt/intressant är det att gå på söndagen? ^^ Jag vet inte om jag skulle orka med två utställningar i rad, men ifall det skulle vara kul att bara titta kan jag väl kanske göra det ;p Fast så vet jag inte heller om mamma skulle godkänna det :/ Hon är ingen "marsvinsutställningsfantast" precis x)
Ungefär vilken tid avslutades SM förra året då?
Hur stort är förresten arrangemanget? ;) Är det många människor, stor lokal? Vet du några ungefärliga siffror, så att man vet vad man väntar sig? ;p
#48 Det blir min första utställning också :p Är inte ett dugg nervis, trots att jag förstår att alltet måste vara ganska stort ändå. ;)
#49 - Haha, nä. Ursäkta ^^ Det kanske bara är mina nerver ;P
Hanna
#48 Nää, inte har jag nåra nerver xD Fast jag ska nog komma och titta på någon utställning, om det är någon nära mig ;)
När SM var i Uppsala för två år sedan så var det 128 juniorer (rasdjur under 5 mån), 245 seniorer (rasdjur över 5 mån), 29 uppfödargrupper, 92 pettar, 50 ungdoms-SM. Jag tror att detta SM kommer kunna jämföras ungefär med Uppsala-SM i storlek.
Det som framför allt händer på söndagen är ju de stora finalerna, alla de bästa rasdjuren uppe på bordet samtidigt. Det är ju himla kul att se. Och så prisutdelning förstås.
Någon liten utställning var det i alla fall inte. ;) Fast jag förväntade mig ju inte precis det. :p
Det låter ju jättekul med finalen! :D Om min mamma är går med på det tror jag att jag ska kolla på det också då. ^^ Spännande att få se de bästa, mest rastypiska marsvinen. =) Då kan jag ju få mig en liten uppfattning av det samtidigt.
Åh, jag vill åka.. Creation.. får jag följa med er om ni åker? x)
Helena
#54 Det är klart att du ska åka! Vi kanske också har plats i bilen om det skulle vara det som det hänger på.

men guuud va roligt :D hehe måste snacka med mams om dt snarast :D:D vart finns annonsen ? på SMF sida antar jag ska kika :: humm får isf snart beställa tågbiljetter upp, dt går inte att flyga med marsvin va ? x) dom klara nog inte trycket ?! Annars är dt billigt och bra typ bara 95 spänn dit upp ::
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#55 Hmm, boendet är ju lite klurigt också, skulle vara kul dock :)
Helena
Ja, jag är osäker på hur vi gör. Kanske åker vi fram och tillbaks båda dagarna. Det är ju inte så långt.
Perfekt isf :) Ska höra med mamma nån gång^^
Helena
#58 Vi skulle troligtvis åka dit och hem båda dagarna, ifall det nu blir båda dagarna, det är ju ändå inte såå långt att köra..
1-2h med bil kanske? (har ingen aning :p)
Ska i alla fall diskutera lite med mamma om det. :)
#54 Ska fundera på saken :p Vet inte om mamma skulle tillåta mig att ta med nån jag aldrig träffat irl i samma bil som oss :$ :/
Var i sthlm bor du? Du kanske kan åka dit-hem samma dag precis som mig, om nån av dina föräldrar kan skjutsa? ^^
För det är väl självklart att du ska komma ;D
Btw, lär dig mitt namn, mänska! xP Louise.
Vilka ska komma nu då? ;) Ska vi göra lista? x)
#59-60 får jag göra er sällskap? :P
Vill också ha nån att åka med ;) eller göra sällskap med om det skulle bli den komunala vägen..
Hade tänkt försöka ta mej dit, men är osäker på om jag kan få skjuts, är ju trots allt 2 dagar man kanske kan vara tvungen att vara där.
Nehe. Jag kommer inte :( Mamma och pappa vägrar lägga om några semesterplaner *suck* Det var skoj så längde det varade…
Hanna
#60 meh, det finns ju två louise, minst^^
har ingen som kan skjutsa mig, om inte idipidi ställer upp, eller du^^
Helena
#64 Nä… Så trist >.<
Mvh Felicia
#66 - Ja :( Jag som verkligen sett fram emot det….
Hanna
Vad tråkigt hanna :(
#68 - Ja, fy katten :( Ikväll ska jag vara bortskämd snorunge och tjata lite på föräldrarna. Jag kan ju inte förlora något på det liksom ^^
Hanna
;D Kämpa!
#69 Hihi :) Eller så kör du med den motsatta taktingen - en gullunge i några veckor och när det börjar "närma sig" så lägger du huvudet på sned, blinkar och frågar snällt igen ^^,
Mvh Felicia
Redan fixat :D Vi åker till SM *yay*
Det blir lite knixigt att få ihop det, vi kommer med färjan från Tyskland på fredagmorgon, framme i Alingsås vid 1 - 2 och plockar upp lite marsvin innan vi fortsätter till Eskilstuna ^^
Nu är Hanna glad igen *S* Och jag behövde inte ens bete mig som en snorunge, bara lite ;P
Hanna
#72 Gud, så kul :D
#73 - Ja :D Kommer Louise?
Hanna
#74 yey va kul. då kanske man får träffa en Hanna också? :P
Vi kommer troligen åka fram och tillbaks båda dagarna och har 2 tomma platser i bilen (3 om man inte är så kinkig). Tar gärna emot lite bidrag till bensin.
Om det är intressant kontaktar man lämpligen mig på något annat sätt än via forumet. :)
#75 - Om du är snäll så ;P
Hanna

jag kmr inte .. Jag till mams "dt är SM i marsvins uts den 13 juli i eskilstuna" mams "dt kan du ju glömma" hmm så var dt med dt -,- men mja dt skulle nog aldrig funkat ändå dt blir dyrt att åka tåg upp när man inte har beställt 90 dagar i förväg och så hade jag ingen lämplig sm kunde åka med mig, och mams vägarar ju att släppa iväg mig själv ._. Men ni andra ha så kul :D:D
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#77 jag är alltid snäll *blink*
#78 så tråkigt :( men du kan säkert ta dig dit nån annan gång. :)
#72 Nämen gud så skoj! :) Då kanske vi kan samåka ändå? Ska ni övernatta?
Mvh Felicia

#79 ajjemän nästa år så ;D
Jenny
Nån som vet eller förstår varför rasdjuren måste närvara båda dagarna? När jag var på SM 2006 behövde dom inte det.
#83 Jaså, det visste jag ingenting om. Jag har mina teorier men vet inte varför.
Mvh Felicia
Jag tror inte att det ska tolkas som ett måste. Mer att man måste räkna med att det kan bli båda dagarna, att det inte är spikat vilka raser som går vilken dag.
#81 - Ja, det ska bli jättekul :D Tyvärr får du inte plats i bilen :/ Hela familjen åker och sedan övernattar vi i husvagnen…
Så du får allt ta och bo på den där hästgården och ta dig till Vilstahallen därifrån ^^'
Hanna
#86 Ja :) Okej, jag är ändå inte säker på att jag kan komma tyvärr. Men hoppas kan man alltid ^^,
Mvh Felicia
vi har hyrt en stuga som vi ska bo i :)
Det är 19 mil från mormor & morfar till Eskilstuna, ca 2 h (utan paus) enligt Eniro. Så jag kanske kan komma iväg ändå ;) Vet dock inte med vilken/vilka grisar isf.
Vilka marsvin ska ni ta med er?
Mvh Felicia
Jag ska ha med mig Katie, Liza och Grace + 3-5 extra marsvin.=P
Jag tar vel med mig alla mina fyra grisar. Tweeny Ludde, Calvin och Ådi. :) om allt går som jag planerat d.v.s.
_Jag ska ta med mig båda pluttarna(om inget oväntat sker)! ^^
_
Cinnober kommer troligtvis ställas i rasklass(Ungdoms-SM). :D
Ska bli sk*tkul!
Dianthus ska nog ställas ut i petclass. Lika kul det. ;)
Vilka klasser ska alla era grisar ställas ut i då?
Jag har med mig:
El Dorado (Pet + U-SM)
Vincent (Pet + U-SM)
ev. Greta (Pet)
och sedan "har jag med mig" Sweet miss Blue (Pet + U-SM + Ras)
Hanna
kommer bara ställa i pet, har bara pettar ;)
Curry har pälsriktningfel, Ludde har inte en helt vit crest, Ådi har inte rätta placeringen på sin teckning och Tweeny hmm kanske ställs i klipp långhår nån gång i framtiden.
#92 Du vet om att du kan ställa dubbla klasser va? Även om du ställer i U-SM så kan du anmäla till pet också.
Om jag åker dit kommer alla grisarna få följa med, eller bara en om jag bara kommer en dag:
- Bindi i Pet
- Calypso i Pet
- ev. Sira i Pet och kanske ras, beror på…
Mvh Felicia
Glömde skriva att mina tre kommer alla delta i ras, pet & uSM…
#95 Kan man? :o Det visste jag inte ^^'
Då blir det nog U-SM+PET för Cinnober. :D Dubbel chans för att nån gris kan få bra placering där ;p
Dianthus är inte rastypisk nog för att det ska vara värt att testa ställa honom i u-sm också, eller vad tror du?
Och Cinnober skulle nog inte ha nån chans i rasklass? Kanske vore lite väl ambitiöst av mig :p Jag vet ju inte exakt hur stor konkurrens det är och vet ju heller inte hur bra de passar för rasklass ^^'
Sen vore väl stressen lite stor för småttingarna… eller?
Om de fortsätter att utvecklas som hittills så är Cinnober den bättre av dem två. Jag skulle i din situation göra precis som du tänkt. Båda i pet och Cinno i U-SM.
Vilka jag ska ställa beror lite på vad som händer med pälsar och så men jag satsar på:
Ö-syskonen texel. De borde väl vara 7 månader gamla då.
Den av C-systrarna sheltie som jag sparar, troligen Cubic Zirconia.
Kanske Daphne, merino.
Och Fia Fluff i pet tror jag.
#99 Jo, så blir det nog :) Annars kan jag ju nån gång i framtiden ställa Dianthus i klippt långhår, om jag känner för att ställa honom i nån mer "standardsmässig" klass ;p
#100 Var det inte sheltiehonan som skulle heta Daphne? *s* Du skrev det i tråden där goag/go tjejen var till salu ;) Har du bytt namn på dem? :p
Ska iaf bli kul att se systrarna igen ^^ Kommer du ta med Celestine och goag/go sheltiehonan "vid sidan om" då? :)
Mäh, vad du klagar. ;) Jag var trött igår… Jag har inte bytt namn på dem, blandar bara ihop.
Om jag har kvar båda C-systrarna ställer jag nog båda, men den ena har jag nog sålt då. Och den riktiga Daphne hoppas jag också ha sålt då.

Har någon koll på hur sent det kommer avslutas ungefär på lördagen? Hur brukar det vara på sm? Jag vill nämligen komma iväg båda dagarna, problemet är att min pojkvän fyller 20 på lördagen och då går det ju inte att vara borta precis hela dagen. Dilemma :)
#103 Du kan ju åka när dina marsvin har ställts ut. Det är ju inget tvång på att vara kvar tills sista marsvinet för dagen är bedömt (förhoppningsvis är det inte ett av dina ;)).
Maila någon av arrangörerna och hör om de har någon tidsplan tycker jag.

Jag ska nog ta och maila som du säger. Känns ju som att man inte kan missa detta liksom :)
Nu är det "bara" 2 månader kvar ;)
Är lite lat och orkar inte kolla upp när sista anm. datum är, någon som vet?
Mvh Felicia
#106 - 16 juni
Hanna
Jag måste bli medlem i SMF :P
Har inte fixar det än.
#107 Okej, ett tag till då ^^,
#108 Jaså inte? Hoppsan sa :)
Mvh Felicia
#109 ^^, men har lite tid på mig iaf.
#108 Just det, jag med x) Tack för påminnelsen. ;p
Ska nog ta det med mamma redan imorgon ^^

#108 - Haha, jag har inte ens betalat för i år än så dags för mig med att betala. :P tack för påminnelsen :).
Hejsan!
Kan man ställa ut pet i SM?
Måste man vara medlem?
Kan ni förklara hur en utställnign går till, från det att man kliver av utan för byggnaden tills det att utställningen är klar och man får tillbax sitt marsvin ;)
Vad bedömmer dom i pet klass?
**Ja, man kan ställa ut i pet i SM ;)
Första gången man ställer ut behöver man inte vara medlem, men därefter måste man det.
Eftersom att det här kommer bli min första utställning kan jag inte besvara hur allt går till. x)
För att se vad de bedömmer i pet-class kan du kolla på hemsidan: www.svenskamarsvinsforeningen.se/fakta/raser/standard/petclass.php
Men då bedöms främst skötsel :)
#113 Ja, du kan ställa ut i Pet på SM. Du måste vara medlem i SMF..
Det där om hur en utställning går till får du fråga i en egen tråd, eller använda sökfunktionen, för det rör inte ämnet SM. Vad de bedömer i Pet finns trådar om, annars kan du läsa detta på SMFs hemsida.
Mvh Felicia
Men kan folk sluta att säga att man måste vara medlem? :p Varför, varför säger folk det hela tiden?
Nej, man måste inte vara medlem om det är första gången man ställer ut. Den infon finns också på SMFs hemsida.
#116 Jag sa inte det xD *känna mig duktig*
#116 En gång gäller det ju, med trodde inte det gällde på SM, utan bara på "vanliga" utställningar ;)
Mvh Felicia
Men hur anmäler man till utställning då? Finns det någon typ av blanket för sånt?
gå in på svenskamarsvinsforeningen.se, klicka på "dokument"
Helena

Jag ska dit, om det går.. Men jag tänkte höra med er om man måste vara medlem i nått för att va med på första utställningen?

Får kanske med mig en extra curlyhona till SM. Hon kastade sin kull häromdagen, men ger di åt bebbar från burkompisens kull, så jag får se vilken kondis hon är i när det är dags att anmäla.
Någon som vet ungefär hur stora burarna är?
Jag har nämligen börjat samla på mig kartongbitar, men det är ju lite jobbigt om jag får tag i alldeles för små bitar *s*
Hanna
Ah, läste att jag redan skrivit det frågan högre upp i tråden ;P Och att det inte fanns säkra mått ännu… Jag kan ju iof. maila någon, men det får vänta tills det närmar sig lite i så fall. Vi har ju faktiskt en hel husvagn att fylla med kartongbitar så det ska nog gå att få med sig ett par olika storlekar ;P
Hanna
_Precis som Lilla Edet-tråden kan vi väl skriva vilka som ska komma? ;)
Fyll på listan! ^^_
**De som kommer är:
**- Louise(Creation), tar med sig två marsvin
**De som kommer är:
- Anna (stormviskaren) Okänt antal marsvin.
**De som kommer är:
- Hanna (Abico), tar med sig två (ev. tre) marsvin + "får" ett på plats
Hanna

**De som kommer är:
-Ulle (Cavia)..har inte bestämt än vilka som får följa med….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

**De som kommer är:
-Maria (Ireth), tar antagligen med två marsvin, möjligen tre

Ang kartongbitar: Hör på kanin i fokus. Jag tror att SMf kommer att låna in burar från kaninavelsföreningen. Någon där kanske vet hur stora burarna är. Annars kan du ju ta med dig för stora kartonbitar och en sax.
I år ska jag ta med mig buntband att fästa vattenflaskorna med
Tar troligen med 2 rosettcurly + 3 pettar Atlas, Morris och Dexter ev ställs även en av rosettcurlyna i pet.
Med största sannolikhet kommer de låna in flera olika sorters burar, alltså vilken storlek man får kan variera. Det finns varken en standard SMF-sort eller en standard kanin-sort.
Okej ^^
Såg ju att du, Ida, hade svarat högre upp i tråden så det var ju rätt onödigt att fråga igen :P
Men jag ska nog kolla på kanin.ifokus iaf. om dom har något hum om hur stora dom kan vara. Sen kan det såklart variera men då får man väl sätta upp många små pappskivor så…
Hanna
**De som kommer är:
-Maria (Ireth), tar antagligen med två marsvin, möjligen tre
-Camilla (CamillaS) tar antadligen med mig 4 om det inte händer nåt oväntat.
**De som kommer är:
- Ulle (Cavia)..har inte bestämt än vilka som får följa med….
- Maria (Ireth), tar antagligen med två marsvin, möjligen tre
- Camilla (CamillaS) tar antadligen med mig 4 om det inte händer nåt oväntat.
- Anna (starlights), har med sig tre marsvin.

Och jag kan inte komma. :( Ska på bröllop då vilket iofs är roligt det med men jag hade ju helst sett att det var olika helger. :/
**De som kommer är:
- Ida (Idipidi), har inte bestämt än…
Åh, ska försöka göra allt för att få komma :) Men om någon ställs ut vet jag dock inte…
Mvh Felicia
Puttar upp tråden ^^
Inga fler som ska med?

Jag ska med och jag antar att min son Fiorano ska med också. Pet + rosettcurly.
När är sista anmälnings dagen?

16 juni är sista anmälningsdag.
#142 tack ;)
**De som kommer är:
- Linda (Liinda) troligen 3 marsvin eller kanske 4
Jag ångrar mig lite ang. vilka marsvin som får följa med. Vi får se hur det blir längre fram, men minst en gris ställer jag - Tilda.
**De som kommer är:
- Hanna (Abico), Osäkert vilka som får följa med.
Hanna
Det börjar dra ihop sig till att börja fila på anmälningarna.. och jag har inte blivit medlem i smf än, det måste jag fixa nu…
Sista anmälnings och betalningsdag 16 Juni! :)
Jag har en till fråga angående burarna på utställningen, ser dom till så att man får alla sina marsvin på samma ställe om man har flera med sig? Eller kan man få en bur i ena änden av hallen och en annan i andra änden?
Hanna

#147 Eftersom burarna brukar numreras efter katalogordning så hamnar inte ens marsvin bredvid varandra. Det skulle krävas galet mycket planering för att få ihop det och det skulle inte bli så pedagogiskt om alla olika raser satt huller om buller. När burarna numreras i katalogordning hamnar ju alla selfar på ett ställe, alla rexar på ett osv. Pettarna hamnar ju då i klassordningen som är i katalogen.
#148 - Okej :) Jo, du har rätt i att det skulle bli hemskt mycket jobb för arrangörerna att sitta och kolla vem som äger vilka djur.
Om ett marsvin är med i både pet och ras då? Placeras dom efter rasnumret då eller?
Hanna

#148 Då brukar det vara rasnumret som gäller ja!
#150 - Okej :)
Hanna
#148 Jag har ju två grisar av samma ras som ska ställas ut, den ena i petclass och den andra i petclass och rasklass. Eftersom att en av dem bara ska ställas i pet kommer de alltså hamna på helt olika ställen?
Och om vi säger att båda skulle ställas i rasklass, finns det en stor chans att de sätts bredvid varandra, eller är placeringen slumpartad ändå?

#152 Ja de kommer förmodligen att hamna på helt olika ställen.
Alltså, placeringen av burarna brukar vara efter katalogens nummerordning. Om du ställer ut två djur som står nära varandra i katalogen så kommer de också att hamna nära varandra i burarna.
Och i katalogen numreras först alla juniorer och sedan alla seniorer. Standardföljden i katalogerna brukar vara alla korthår först sedan strävhår och sist långhår.
#152 Ska du bara ställa den ena i pet nu? Tänk på att du antagligen har störst chans i pet med den som är kraftigast av dem om det inte är så mycket annat som skiljer dem åt.
#153 Ok, jag tror jag förstår nu :)
#154 Det var väl så det var planerat? ;P
Dianthus i PET, Cinnober i PET+U-SM.
I och för sig är Cinnober den kraftigare av dem, men jag vill ställa Dianthus i någon klass också. Så det blir pet för honom, tror jag. Hade du någon annan idé? ;)
Hmm… jag var helt säker på att du hade skrivit den ena i pet och den andra i ras…
Jag vet inte hur de tänker med numreringen, men U-SM är ju inofficiell klass medan petclass är officiell. Rimligen borde de bara numrera en bur per marsvin och i så fall välja petclass före U-SM och då har de alldeles säkert burar i närheten av varandra. Men jag vet inte exakt hur de tänkt göra. =) Vad jag däremot vet är att att det med 100% säkerhet inte är något som helst att oroa sig för. Det är inte minsta problem även om de så skulle ha burar i varsin ända av lokalen. Och skulle något med burarna kännas dumt så är det såklart ingen som tvingar någon att ha marsvinen där heller. :)
#156 Ja, men det ändrade jag ju i inlägg #98, när du informerade att man kunde ställa i flera klasser ;)
I nödfall kan ju alltid en av dem få vara i en av de erbjudna burarna där och en av dem i transportbur, om de så ligger i helt motsatta ändor av lokalen. :) Dock låter det ganska osannolikt, men man vet aldrig. Det ska nog gå ändå. :P
Nu är min anmälan skickad :) Det blir Greta - pet, Vincent - U-SM och pet samt Tilda - U-SM, pet och Ras som får följa med. Jag fick också ett väldigt snabbt och trevligt svar efter att jag skickat anmälan, den där Jens Lindgren är snabb på tangenterna - det gillar vi ^^
De som kommer är:
- Louise(Creation), tar med sig två marsvin
- Hanna (Abico), ställer ut tre marsvin
Hanna
Uh, jag måste också bestämma. Har beslutsångest… ;)
#159 - Skriv ner alla marsvin på en lista och lotta, det kan bli rätt intressant ;P
Hanna
Haha, bra idé, Hanna^^
Helena
Jag kommer inte, ev. utan marsvin isf… Nästa utställning för mig blir i oktober… =/
Mvh Felicia
Nu har jag lottat… Eller ja, tänkt lite i alla fall. ;) Tror att det blir såhär.
Ras junior:
Idefix Cubic Zirconia, sheltiehona 3,5 mån (första utställningen)
Ras senior:
Idefix Ömma, texelhona 7 mån (saknar 1 cert till champion)
Idefix Ömse, texelhane 7 mån (saknar 1 cert till champion)
Klippt långhår:
SCh Idefix Yagoodar, sheltiehane 14,5 mån
Petclass:
Fia Fluff, hona 37 mån
Det är väl mest de två senare som jag är osäker på. Och så har jag velat om jag ska anmäla min lite yngre texelhane också, men det blir nog inte så. Han är vekligen jättefin men i helt fel ålder, 5 månader. D.v.s. yngst bland de stora och kommer tävla i samma klass som min äldre texelhane. Så han får stanna hemma.
Fia Fluff är jättesöt, du måste ta med henne^^
Helena
#162 - Kommer du inte till Lilla Edet heller? :/
Hanna
#162 Nej, troligtvis inte. Det skulle vara Älvängen isf, men anmälningen går ut idag… Sedan känner jag inte riktigt att marsvinen är "i form" ;)
Mvh Felicia
idag betalade jag in medlemsavgiften till smf. och har mailat om att få mitt medlemsnummer.
Har fyllt i blanketten så nu är det bara medlemsnummret som saknas^^
Jag lyckas inte hitta blanketen man ska fylla i :S
#169 - Den finns på SMF's hemsida under dokument. Där kan du ladda hem anmälningsblanketten :)
Hanna
#170 hm, okey, ska försöka igen imorgon, kollade igår man hittade inte :S
Frågor angående anmälnings blanketen?
Å tack alla ni som hjälper mig med alla mina n00biga frågor^^,
Om man inte vet ras, e, u, ålder i månad, reg.nr, eller uppfödare, ska man då skriva okänt?
Och om marsvinet inte är till salu ska man hoppa över den rutan bara?
vad betyder:
sekr.ant?
ev. uppfödarprefix?
lokalavdelning?
fylles i av lokal avdelningen?
#172 vet du när marsvinet är född?
Om du vet det så kan du kolla på Norrorts hemsida http://norrort.svenskamarsvinsforeningen.se/ klicka på utställningar i meny raden och sen åldersuträknaren. där fyller du i vilket datum utställningen är och när marsvinet är född, så räknar den ut hur gammalt ditt marsvin är i månader. :)
Om du inte vet föräldrarna så tror jag du ska lämna det tomt eller så kan du säkert skriva okänt.
Till salu rutan hoppar du över.
sekr.ant tror jag dom fyller i, lämna det tomt iaf.
Är du registrerad uppfödare, så fyller du i ditt uppfödarnamn där, annars lämna det tomt.
Vilken lokal avdelning du tillhör beror på vart i landet du bor.
Jag bor nära shlm t.ex och jag tillhör Norrort.
Lycka till med ifyllandet av blanketten. :)
Jag har också en fråga ^^
Vad är det man behöver ha med sig? Förutom det vanliga, såsom borstar, plattor osv. Behöver man ha med sig eget hö, grönsaker, torrfoder, påsar för att städa ur burarna efteråt?
Hanna
Undrar samma som Hanna? ^^
#173 vet bara att han ska vara 3 år, asså född 2005 ;)
okey tack för alla svar ;)
vi syns väl då kanske i e-tuna om allt går vägen ;)
#176 oki ^^
Fylles i av lokalavdelningen betyder att det fylls i av lokalavdelningen. ;-D
#174 Hö och spån och sopsäckar brukar alltid finnas när det är utställning med burar. Även grönsaker och kraftfoder brukar finnas när det är SM, men jag vågar inte lova. Kanske kommer det stå något om det i bekräftelsen. Man kan ju maila och fråga också. :)
Glöm inte vattenflaskor till marsvinen.
#178 - Okej :)
Jag insåg att jag nog behöver ha med mig hö, lite grönt och så själv ändå eftersom att vi tillbringar första natten i husvagn. Men det är ju bra att veta ändå.
Bör man ha med sig någon spade till att skyffla ur burarna med?
Hanna
Nu är det bestämt, jag kommer å jag tar med mig Winni å ev Sebastian om jag hinner få all fakta jag behöver ha ;)
När vi skulle kolla så vi vet vart vi ska åka sökte vi på Vilsta på eniro å kom till nåt boende å till en ica affär :S
Vart är det någonstans å hur ska vi hitta rätt?
#181 - Någon/ några veckor innan utställningen så kommer det en bekräftelse till din mail (förutsatt att du anmält dig och fyllt i mailadressen) och ofta kommer den även upp på hemsidan. Där finns lite mer detaljerad information och även vägbeskrivning.
Hanna
Första träffen på google på VIlstahallen är detta:
http://www.vilstasporthotell.se/vilstahallen.asp
Där finns även en karta. Plus att alla som anmäler får info hemskickad någon vecka innan.
#183 är det där vi ska vara?
#184 Nej, jag bara skickade en länk till ett helt annat ställe bara för att det var kul….
;)
Såvida det inte finns flera Vilstahallen i Eskilstuna så är det där, ja. Det står ju Vilstahallen i annonsen.
#185 Vad är en mellan vägg? det stod att man skulla ta med en sån själv :S
#186 mellanväggar sätter man upp i utställningsburen så inte marsvinen kan skada eller bita varndra genom gallret. används mest till långhår har jag hört.
Vad kan man använda för material till mellanväggarna?
Alltså… Om man inte vill att ens marsvin ska se marsvinen i buren brevid av någon anledning så är det upp till en själv att ordna det. Man kan sätta upp precis vad man vill på det sätt man själv vill. Kartong, plywood, tyg, en handduk o.s.v.
En anledning kan vara om man har ett marsvin som är väldigt intresserat av marsvinet i buren brevid och gnager på gallret så att den riskerar att skada sig. En annan anledning kan vara att man är rädd att ens långhår ska bli tuggat genom gallret.
Vad som menas med att man får ta med mellanväggar själv är att det bara är galler mellan burarna. Vill man ha något mer skydd så får man ordna det själv.
oki. va bra då kanske man kan ta med många handdukar^^
Hur gör man för att anmäla ett marsvin till både pet å ras å kostar det dubbelt så myckte då?
#190 Om du läser annonsen så ser du var petclass resp. rasklas kostar.
För att anmäla till båda klasserna skriver du helt enkelt "pet + ras" eller något annat som inte kan missuppfattas på anmälningsblanketten (under klasser).
#191 okey tack :D
Usch.. jag börjar bli frustrerad.. anmäningsdatumet går ut om tre dagar och jag har fortfarande inte fått mitt medlemsnummer som jag mailat om.. kan man göra nåt, som att skriva med i det bifogade mailet att jag inte fått mitt medlemsnummer än men att dom kan få det när jag får det?
Eller hur kan jag göra måste få iväg min anmälan! :S
Ja, jag kände oxå krisen gnaga i mig så jag anmälde nyss :P
Dock e det min första utsällning så jag behövde inte vara medlem, ännu… e det kul å går bra blir jag medlem ;D
#193 Javisst kan du göra så!
va bra! räddad :P
Jag fick min MM-tidning idag, som tur var, så jag ska skicka brevet imorgon(har inte word:P). Sen fick vi samtidigt ett svar på mejl om att få medlemsnumret idag också. Så vi hade fått medlemsnumret nu hur som helst. ;)
Iofs behöver jag inte vara medlem, då detta är min första gång, men det är väl kul ändå ^^ Jag är tvärsäker på att jag kommer vilja ställa ut mer sen!
skickade in och betalade min anmälan igår. får bara hoppas att medlemsnummret kommer snart. :/
Hoppas ni får skoj :) Hade gärna också kommit.
Mvh Felicia
jag fatta inte riktigt. men finns de inte Ungdoms sm i pet?
#200 - Nej, det är bara i ras.
Hanna
#200 Nä, och det var samma när SM var i Uppsala. Bra tycker jag. Det är ändå så hög procent ungdomar i pet.
Jag ska väl betala 80kr i anmälningsavgift för mina grisar? De ställs i pet och pet+u-sm. Vill bara kolla, eftersom jag nu i efterhand misstänker att jag skrev annat i blanketten. ^^' Blir väl till att mejla och ändra, om det var fel. :P Jaja…
Imorgon är det sista anmälningsdag!
Om ni inte anmält er än får ni se till att göra det nu. ;)
203# nej 120:- 40kr st.
Pet-40
pet-40
UM sm- 40
summa 120:-
hehe :P
Har nu äntligen fått mitt medlemsnummer och mailat det till malaxis. Så nu är allting grönt för mig. :D
#205 Härligt! :)
Mvh Felicia
#204 Tur ;P Det var mamma som sa att det skulle vara 80kr eftersom att det står i så "konstiga" kolumner. Hon tänkte att om det står två grupper i en kolumn betyder det att man betalar samma pris fastän man ställer i två
Jag hade antagit att det var 120kr och skrivit det i brevet, men hon fick mig att bli tveksam x) hehe
det blir inget för mig för det är så mycket annat med mina marsvin nu så jag kommer inte ställa då. Men jag kommer vara där och kolla :D
#206 ja! :D
#208 Va tråkigt. men bra att du kommer endå :)
Du kan få hjälpa mig om du vill :p Är bara andra gången jag ställer ut så är fortfarande inte hemma på hur allting kommer gå till. :)
#209 Ja jag kan gärna hjälpa dig om du vill det är bara roligt :)
#211 Det får du gärna göra, skulle bara bli glad. :)
Kan pm:a dig. :)
Hur är det med utställningsburarna, blir burarna bokade i samband med att man har gjort sin anmälan? eller måste man säga till själv hur många burar man vill låna? eller får man dom automatiskt till antalet marsvin man anmält?
#213 man får antalet man har anmält djur. men du kommer få ett mejl ca 1 vecka innan med vägbeskrivning och lite mer fakta om utställning. du får brevet på Epost .:)
#214 oki. Tack för svaret. :)

Finns det för få burar i förhållande till antalet anmälda djur brukar rasdjuren få företräde till burarna.
#216 när får man reda på det isåfall? :/

I incheck eller bekräftelsen. En del väljer ju att ha sina djur kvar i transporten istället för att utnyttja utställningsburarna, så det ordnar sig säkert med utställningsbur.
Oki :) hoppas det.
Att få reda på det så sent som i incheck vore otroligt oproffsigt så det kan jag aldrig tänka mig.

# 222. Himla synd att du la så mycket jobb och så har han en stor gul klutt i ansiktet… ;)
Envishet och drömmar
Määäh! Nu blir han ledsen. ;) Cream är snyggt ju!
Vad fin han blev efter behandlingen. :)
Sådär mycket plats har inte jag på mitt skrivbord, så jag kan msna och torka marsvin samtidigt. xD
Är det för att han är låghår som du börjar redan nu?
Hur lång tid innan tycker du man ska bada inför pet?
En eller två dagar innan tycker jag brukar var lagom att bara inför pet. Ju renare desto bättre. :) Långhår som ska ställas i ras är det väldigt individuellt hur lång tid pälsarna behöver på sig för att återhämta sig, men jag badar de flesta lockiga långhår 2-3 veckor innan. Släta långhår lite tätare inpå utställningen, speciellt om de har tendens att bli feta i pälsen.
**De som kommer är:
- Anna (stormviskaren) 2 marsvin med.
- Ida (Idipidi), har inte bestämt än..
Nu àr det mesta fòrberàtt tror jag, idag vid lunch sà diskuterade vi taktik infòr resan till Eskilstuna ^^ Mamma ska ringa och boka campingplats pà Vilsta camping ikvàll.
Nu ska jag sàtta mig och fòrsòka memorera lite ansikten pà folk hàrifràn sà att jag kànner igen er pà plats :P Vi fàr vàl se hur làng tid det dròjer innan datorn ger upp med att ladda hit bilderna -.-'
Hanna
jag har en smart ide! :D alla kan ha på sig namnskyltar med namnen som man heter här på marsvin.ifokus :D då känner man igen folk =)
#229 ja. jag kan ha namskylt ^^
Gör en till mig, Camilla! ;D
Helena
#231 kan ju försöka^^
yaaaaaay :)
Helena
ja jag kan också ha namnskylt hahaha
Anna sen står det stormviskaren under hehehe. ska vi bestämma att vi har samma färg på papret eller nått sånt?
Har ni sett att det kommit upp på SM-hemsidan hur många som är anmälda i varje ras? Samt fantastiska beskrivningar av varje ras. :)

#235 Rasbeskrivningarna är helt underbara!! Skattade gott när jag läst 
Kan nån länka till rasbeskrivningarna?
Helena
#237 Jag med! Ost är nästan den bästa.
#238 Adressen är:
http://hem.passagen.se/sm2008svealand/raspres.htm
Men passagen verkar inte funka just nu… :/
Jag försökte komma in förut, funkade inte för mig, men din länk fungerade nu, tack, Ida! :)
Helena
Haha, det funkade inte för 30 sekunder sen…
Ostandardiserade: "Här finns alla hårlag och färger/teckningar i förstadiet. Fritt skapande och inga fallskärmar.
Den långa vägen för alla som gillar utmaningar och långt medlemskap i SMF. Från vaggan till graven."
Jag gillade den sista meningen på lunkabeskrivningen^^
Helena
#243 Ja! =)
Säkert att dom inte kan ändra till "Lika ostyrig som Helena på Diru"? ;P
Helena
Någon som ska på SM i eskilstuna å kanske har lust att möta mig utanför å göra mig sällskap så jag vet hur jag ska göra å vad jag ska göra? 
Första utställare ^^
texlen var ju också kul XD
Långhårigt marsvin med lockig päls. Samma stuk som sheltie men mer som en pudel.
Rasspecifikt är den långa lockiga pälsen.
Kräver en hel del pälsvård då det kan sluta annars med dreadlocks!
Inte att rekomendera även om rastafansen blir lyckliga.
#246 Jag ska dit, och antadligen ska Helena (paronskrutten) åka med oss. Första gången för mig på SM och andra gången i marsvinsutställarvärden, men om du vill så kan du kanske hänga på oss?
Du kan pm:a mig så kan vi prata. ^^
#249 Oj vilken fin namn skylt ju :D Om jag hinner ska jag försöka fixa en namn skylt åt mig ;)
Jättekul att läsa om raserna där. hihi….
Å vad avundsjuk jag blir på alla som ska dit. Hade varit så kul att bara åka dit o titta. Men e ju ett antal mil…
#250 Tack. :)
oki, va bra, så jag känner igen dig sen vid ingången. ;)
Förresten när kommer du dit?

Blir tyvärr ingen utställning för min del :( Men funderar på att komma och kolla på söndagen. Är det värt det att komma på söndagen eller händer allt det roliga på lördagen? :S
Absolut värt att komma på söndagen! Finalerna är ju bland det häftigaste att se.

Åh vad bra :) Vilken tid ungefär ska man se till att vara på plats?
#252 När kommer ni vara där?
#252 Skickar pm till dig. :)
#258 Tack, ska jag bara se till att minska den till rätt storlek å sen skriva ut :D
#259 Gör så. ^^
Mina ser likadana ut fast med röd text. :)
#262 oki, då vet jag :)
Jag har börjat fundera på att åka upp på lördan bara för o titta. Men hade ju varit kul med resesällskap i så fall då jag ändå har ca 27 mil upp.
Jag bor i Nässjö o kör i så fall över Linköping o uppåt.
Nån som åker förbi Nässjö eller som bor uppåt o vill åka med eller har plats i sin bil? Delad bensinkostnad i så fall.
PMa mig i så fall!
Har inte bestämt mig helt än men funderar som sagt.
hur många ska på middagen på lördagkvällen?

Jag ska…så klart!! Kan meddela att det är 49 st som anmält sej till SMmiddagen =)
Jag och min mamma ska på den. :)
Nu är jag hemma ^^ Vi körde non stop inatt from. att vi körde av färjan i Trelleborg vid nio tiden, hemma vid ett *snark*
Om några timmar åker vi och plockar upp Greta och Vincent och sedan kör vi till Eskilstuna. Jag har lite att packa innan dess så jag får sätta fart strax.
Jag ska fixa en namnskylt, även om den inte blir lika snygg som era = slut på bläck i skrivarn. Men handtextat är ju också nice ;P
Hanna
Jag har inte fått bekräftelsen och kan inte se den på hemsidan heller - den måste väl ha kommit? Skulle någon kunna maila den till mig alt. hjälpa mig att hitta en länk? ^^
Hanna
#269 Maila/ring Jens och hör så att din anmälan inte kommit bort tycker jag. Om jag får din mail kan jag skicka bekräftelsen.
#270 - Jag fick ett mail precis när jag skickat anmälningen om att min anmälan gått fram så där hoppas jag att det inte blev fel. Jag ska skicka min mail i ett pm :)
Hanna
Och jag mitt smarthuvud kom på att jag ju korrekturläst katalogen och sett att åtminstone ett av dina djur är med, haha…
#272 - Vilken tur ^^
Då slipper jag maila. Tack för bekräftelsen :)
Hanna

#272 De kanske hade problem med mailadressen. En av kommissarierna ringde mig ang min. De kanske inte fått tag på dig om du varit utomlands.
#274 - Så kan det ju vara :) Och sen krånglade jag lite genom att skicka anmälningen från en adress och skriva in en annan på blanketten. Men nu ska nog allt vara Ok hoppas jag :)
Hanna

Lycka till alla som ska på SM och hoppas att ni får en jättetrevlig marsvinshelg!
Tråkiga nyheter!
Jag har 39,8 i temp så jag kan ej komma imorgon :(

Åh nu börjar det närma sig :) Jag ser verkligen fram emot helgen, men tyvärr kommer jag inte imorgon. MEN på söndag kommer jag och tittar =D Det ska bli kul även om det tyvärr vart utan marsvinen.
Längtar jättemycket till imorgon. =D
Funderar för tillfället om jag borde ha ena grisen i en låda och andra i transportburen, men de bråkar aldrig när jag sätter båda däri(och där kan de sitta i typ 1-2 timmar ibland, när jag gör storstädning), så visst borde de klara av att transporteras i samma bur dit om de ändå ska få varsina burar tilldelade där sen? Hmm.. måste fundera lite.
Jag kanske tar med en låda för säkerhets skull, om det skulle bli bråk.
#277 Så tråkigt :( Krya på dig!

#279 Jag skulle ha båda i samma transportbur, men ta med en låda "ifall" som sagt :) Är de vana vid att vara tillsammans så kanske de rentav blir "ledsna" av att sitta ensamma :)

Woho! Då kanske ni ser mitt ragg
Han är sååååå grymt intresserad av marsvinsutställning…. *NOT* xD
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Hoppas alla som ska dit får det riktigt jättekul!!
Oh, synd att jag inte visste detta tidigare hade ju varit kul att titta på.
Lycka till till er som är där iallafall!
Oj vad det skulle vara kul att träffa er.. men det blir inget sm för mig i år tyvärr. Ha så kul och lycka till!
Helena

Lycka till i helgen alla!!
**SMF 237 Sweet Dream's

Jag undrar en sak.. Får man delta i SM med vilken marsvin som helst? Även fast man aldrig har ställt ut dom? Tack på förhand! =)
Oj, nu är klockan mycket och jag har precis packat klart xD
Hoppas jag träffar många nu från mif! :)
Vi kommer åka strax innan 06.00 imorgon, och jag som är såå morgonpigg. *inte* :P Aja det blir säkert bra, nu ser jag bara fram emot morgondagen.
Lycka till ni andra!
Ni som har kameror med er, glöm inte att ta massa bilder som ni kan visa här inne sen. :)

Camilla! Du kanske ser mitt ragg, hehe ;)
#288 Om jag inte vet hur han ser ut, så kommer jag inte veta om jag stött på honom eller inte ^^,
#286 Som jag har fattat det får man göra så ;)

#289 Haha! Du kanske inte ser honom överhuvudtaget, för jag antar att det är stort ;D

Camilla har startat en resultat-tråd som hittas här eftersom denna tråd är så lång nu.
Inläggen i den här tråden som handlar om resultaten är kopierade dit.
**SMF 237 Sweet Dream's