Vad är det i hennes rumpa?
Mitt ena marsvin har jag haft lite problem med dom senaste månaderna. Hon har fullt med urin i gumpen och nu har hennes päls börjat gå av också, men det beror nog på urinen. Nyss när jag tvättade henne för hon luktade så fruktansvärt så såg jag att det var ljusbruna prickar runt själva kiss/bajs hålet.
Jag vet inte alls vad det kan vara, snälla hjälp mig om ni kan. Tog ett kort också så ni kan kolla.
Det ser ut som avlagringar från urinen. Sådär blir det inte över en dag utan hon måste ha suttit i sin egen urin och det har frätt?
Hur långt upp på magen är hon sådär kal? Hur gammal är hon?

Ja jag tror också det, att det har frätit på henne så har pälsen gått av.
Det är bara så långt upp som det visar på bilden. Hon är ungefär 3,5-4 år.
smörj med ngn salva! Det måste ju svida
Är hon kollad för urinvägsinfektion/urinsten? De kissar inte sådär utan anledning. Ju tidigare man gör något åt det, desto enklare är det att behandla.
Är det blött/fuktigt i buren av urin?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nej men vi ska ringa till vet. imorgon så får vi åka dit med henne.
Nej där är alltid rent.

Nu har vi ringt till veterinären och fått tid på torsdag 17.30. Jag kollade nyss på henne och nu är hon inte lika våt mer, men hon har ngt i baken, ser ut som svamp eller något, för det är runt där hon bajsar och kissar.
Är det ngn som vet hur det ser ut när dom har svamp där?
Mitt marsvin Tyra hade svamp på sin "knöl" på baken, och då tappade hon sin päls där och huden flagade.

Det låter ju precis som mitt marsvin, men hon har ingen knöl. Alltså var knölen en cancerknöl eller hur menar du?
De kan få svamp runt könet och din hona kan mycket väl ha det, men det är inte det som är problemet. Problemet är att de av någon anledning läcker urin, småskvätter eller ligger på skitigt underlag. Det kan i sin tur leda till att de blir såhär uppfrätta och att svamp har lättare att få fäste.
Det kan handla om urinsten, urinvägsinfektion m.m. En urinvägsinfektion som de gått med länge kan var jättesvårt att bli av med helt. Ett första steg är att hålla extremt rent i buren, städa i kisshörnan varje dag.
En del honor är inte så rörliga utan sitter mycket stilla och då blir det lättare urinvägsinfektion.
Men att hon är sådär kal får mig att tänka på hormonförändringar. Äggstockscystor är extremt vanligt på äldre honor.
Hoppas att du hittat en kunnig veterinär att gå till.

Tack för dina tips. Vet du hur man behandlar urinvägsinfektion?
Antibiotika, alltså veterinär är det som gäller.

Ja vi ska dit på torsdag så antagligen får hon något sånt.
#9 Knölen alltså utbukten på marsvinets rumpa, där svansen skulle sitta. Som alla marsvin har, inte en canserknöl :P

Aha ;) Ja för hennes rumpa ser lite konstig ut just nu, liksom spetsig eller hur jag ska säga.

Nu ska vi snart ner till veterinären, håll tummarna för att det inte är allvarligt. Vill inte förlora min lilla gris.
Hur gick det hos vetten?
Ja, hur gick det?
Mvh Felicia

Det gick bra hos Veterinären. Hon började med att känna och trycka lite överallt på henne som vet. gör. Sen kände hon en tumör på ena äggstocken, som är väldigt vanligt hos marsvin. Sen kände hon att urinblåsan var väldigt stor så hon tryckte på den och herregud vad mycket kiss där kom, i slutet var det lite blod i så, men hon kunde inte hitta någon sten. Vi fick antibiotika som vi ska ta i 1 vecka nu så går det säkert bättre :)

Men tumör låter väll knappast lugnande? :S

Nej men den var inte stor.

#21 nej det kanske den inte var men den kommer att bli det! om jag var du så skulle jag åka till veterinären på en gång så att dom kan operera bort den!
#22 Har du själv låtit ta bort cystor på äggstockarna på marsvin? Det är en väldigt riskabel operation om man inte gör det hos någon av de få veterinärer i Sverige som verkligen kan det. Alla operationer där man går in och "rotar" i magen på marsvin är väldigt riskfyllda. Framför allt är det svårt att få igång dem att äta igen efter operationen. Förutom den vanliga risken med narkos då.
Cystor på äggstockarna är dessutom extremt vanigt på marsvin. Skulle vilja påstå att de flesta ädre honor får åtminstone någon liten cysta, tyvärr. Men långt ifrån alla får dessa håravfall.

Precis, kunde inte skrivit det bättre själv. Mitt marsvin är ändå 3-4 år och när dom är så pass gamla är det typ 1 % att dom klarar operationen, då låter jag hellre den vara kvar. Hon mår ju bra nu!

Men hon sa ju tumör och tumör å cysta e 2 helt olika saker!!
En operation i magen sådär är riskabel oavsett om det är en tumör eller cysta.
Jag lät operera min lillsnutt Vitamin, för äggstockscystor, hon förlorade mycket blod och klarade sig en knapp vecka efter ingreppet. Jag ska aldrig låta något framtida marsvin utstå en sådan operation igen, det är inte värt det.
Helena
Det går inte för en veterinär att känna skillnad på vad för slags knölar det är bara genom att känna på marsvinet. Då måste man först operera ut knölen för att ta prov på den. Tumörer behöver f.ö. inte heller vara elakartade. Tumör och cancer är inte samma sak. :)
#24 Precis, jag tycker du gör helt rätt! :)
Mvh Felicia
Hur haar det gått?

Jo då, jag slutade ge henne medicin igår. Jag märkte nästan direkt att hon blev mycket piggare, men det har inte blivit så mycket bättre i själva rumpan, men hon kissar nog som hon ska nu iaf. Får hoppas det är på bättringsvägen iaf :)
Vad skönt att höra att det ser ljusare ut för tjejen :)
Hoppas nu att blir fin i rumpan också snart igen, jag håller tummarna.
Hanna

Hur har det gått? :)