Försäkring till marsvin?
Jag har lite frågor om försäkringar.
Den första är: Hur många har sina grisra försäkrade?
Och den andra frågan är: Hur mycket användning har ni haft av försäkringen?
Jag funderar på att försäkra mina grisar, men vet inte om det är värt det?
Jag har en del av mina grisar försäkrade. Har så pass många att jag skulle tjäna på att spara pengarna än att ha alla försäkrade. Jag försäkrade de jag hade när jag bara hade ett par men sedan har det blivit de honor jag ev skulle ta kull på då jag tänkte som så att där är det störst risk att det händer något akut som blir svindyrt.
Jag har bara behövt utnyttja försäkringen en gång. Premien för en gris är ca 25 kr i månaden. Jag tog bort en knöl på Wunja o den operationen kostade nästan 2000 kr men tack vare försäkringen betalade jag bara ca 800 kr.

#1 okej. så du tror inte att jag skulle tjäna på att försäkra mina 2 marsvin? Iofs så är båda dom dräktiga just nu.
#2 Man vet ju aldrig i förväg vilka veterinärkostnader man kan få så det är ju omöjligt att säga om man kommer tjäna på det eller ej. När jag bara hade två marsvin så hade jag dom försäkrade. Nu har jag så många att det skulle kosta väldigt mycket bara i premie om jag hade alla försäkrade därför har jag valt att försäkra några då jag lika gärna kan spara resten av pengarna själv att ha till ev veterinärvård.
Om jag vore du hade jag försäkrat dom. Har man bara två så kostar det som sagt inte mycket i premie och skulle det hända något så är en försäkring guld värd. Men är ju bara du som kan avgöra hur du ska göra.
Som sagt så kan man betala premier hela djurets liv och aldrig ha nån nytta av det, men man kan även ha nytta av försäkringen flera gånger. Jag är tex tacksam att Wunja var försäkrad när hon skulle opereras! Sen får man ju hoppas att man inte behöver gå till veterinär förstås, men det är ju sånt man aldrig vet.
Oj, det blev en lång utläggning. *ler*

#3 Jo, två marsvin hade inte vart något problem att försäkra kanske, men jag kanske kommer få två till och då blir det ju mycket pengar så då kanske det istället är bättre att spara dom pengarna själv utifall det skulle hända något. =)
Det finns många trådar om det här, sök på "Försäkring" m.h.a Sökfunktionen i menyraden.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#5 Förlåt, tänkte inte på det..
Var och en måste ju själv avgöra hur mycket man vill lägga på premier. Jag betalar väl ca 25 kr per marsvin i månaden vilket inte är mycket om man verkligen behöver försäkringen. Självrisken är 700 kr nu tror jag. Sen kan ju både premie och självrisk variera mellan olika försäkringsbolag. Men kan även få rabatt om man har flera djur försäkrade.
Händer det nåt är ju en försäkring guld värd. Händer det inget, ja då kan man ju tycka att man betalat en försäkring i onödan.

Men onödan skulle inte jag kalla det (har inte försäkring men ändå^^) Eftersom den finns där^^ Och det som sagt blir 800kr istället för 2000kr