Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 884 ggr
Emma-U
0

Vad för sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla in bilden - vad är det för något? Det sitter i ljumsken kan man säga.
Någon som känner igen det? Detta är enda stället han har det så på.

Douglas kliar sig där men inte ovanligt mycket..
Vi har försökt smörja in med lite Aloe Vera, men det har varken hjälpt eller blivit värre..

Någon som har något att rekommendera?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

Hur ser det ut? Är det torrt och sådär eller svullet?

Hanna 

FeliciaS
0

Svårt att döma av bilden, men det liknar något som Sera hade för ett tag sedan när hon levde. Behandlade med Selamectin och blev bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emma-U
0

#1 Det har gått från att vara en liten fläck som gradvis växt sig större. Det är torrt och skorpan får en konstig färg då och då - som att det är uttorkat. Men det är inte svullet.

#2 Det finns inget namn på åkomman?
Vart kan jag köpa Selamectin och i vilken dos ska jag ge? Det är väl för katter och hundar egentligen eller tänker jag på något annat nu?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

idipidi
0

Selamectin är den aktiva substansen i Stronghold. Stronghold heter alltså själva preparatet. Det är receptbelagt (veterinärbesök krävs) och hjälper mot parasiter av olika slag. Sellnick (marsvinsskabb) är det vanligaste att man får det mot.

Dock tycker jag att det där ser ut som någon typ av svamp. Hur längre ha han haft det?

Emma-U
0

#4 Han har haft det i någon vecka, maximalt två veckor.
Vi har haft bägge grisar inne hos veterinären för någon månad sedan då den andra grisen hade håravfall på bakfoten. Veterinärensa att det var någon slags parasit och gav båda grisar två droppar i nacken vid två tillfällen.

Är det den proceduren som skall upprepas alltså?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

lomsen
0

Vi fick ivomec mot liknande utslag, det var sellnic troligen, och det var ju en kur på tre gånger, en var 10e dag som jag gav oralt. Till alla marsvin! Besök veterinär för det smittar!

idipidi
0

#5 I så fall ska det inte kunna vara någon parasit så som sellnick. Troligen var det stronghold som de fick.

Jag tror fortfarande på svamp, då är det annan behandling som gäller.

Emma-U
0

Jag tackar så mycket för den hjälp jag fått. Jag får helt enkelt ta honom till veterinären och se vad det är som är fel. Vill inte behandla själv när jag inte ens vet helt säkert vad det är :S

Tackar alla så mycket :)

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

hasten
0

Kolla med en veterinär      ;)