IKEAs stolsdyna korallgräs utgår!
Alla ni som vill ha mysiga hängmattor till grisarna (men som inte har tid, ork, lust, kunnande att sy själva - eller råd att köpa dyrt i djuraffären) ILA TILL IKEA!!!!
Jag köpte "hängmattor" till grisarna på IKEA i måndags, och de kostar 19:- ordinarie pris. Nu kommer de att utgå ur sortimentet så jag fick köpa dem för 9:-!!!!!! Ja men… tyget hade ju kostat med och nu fick jag färdiga mattor med snören och allt. Tvättbara och sååååååååååå fluffiga. Grisarna älskar dem!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Eftersom att dom e så fluffiga och det är så många trådar som står upp så e det faktist farligt eftersom att grisarna kan äta upp trådarna och så fasnar dom i halsen ..
# 3 Vad jag förstått har dessa använts "länge" av andra grisägare på detta forum utan några olyckor. Det är inte direkt trådar så de kan inte dra ut långa trådar utan på sin höjd nagga i "gräset".
Jag tror heller de äter av allt riktigt gräs jag ger dem ;-)))
Må väl,
Maria
Härligt! Undra om jag hinner dit innan de har försvunnit ur sortimentet helt… ;) Vet inte heller hur jag skulle kunna fästa dem, men 9 kr är ju ingenting.
#3 Det är ju inte direkt trådar som på frottéhanddukar, så det är nog ingen fara.. :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Naw, vad fina grisar du har :)
Jag har ingenstans att hänga upp såna i min bur, tråkigt men sant^^ Bra idé :)
Helena

Var köpte du dem där de utgår? På IKEAs hemsida står det ingenting om det i stockholmsbutikerna, tvärtom att det kommer in nya hela tiden. Så var köpte du dina? Vill ju passa på att handla billigt! :)

Jag köpte mina för ordinarie pris, 29:-, inte 19:-… Men köpte vid Kungens Kurva

VAR köpte du för 9 kronor? I Malmö har de gott om på lager och till ordinarie pris 29 kronor.
Såg kul ut. Funderar skarpt på dylikt i buren och hade inte själv kommit på denna ypperliga idé.
Jag handlade i Kalmar…
Blev jätteglad - även ordinarie pris är ju helt OK. Får ju inte ens tyg för dessa pengar… så är det sytt och klart. Ska skaffa små karbinhakar så jag slipper knyta - man är ju bekväm :-))
Må väl,
Maria
*Alla sveriges marsvinsägare kastar sig in i bilarna och kör till Kalmar för att shoppa gröna hängmattor till grisarna* ;P
Det kan ju faktiskt vara så att det är just Kalmar IKEA som tar ut dom ur sitt sortiment - inte övriga IKEA sverige.
Hanna

#11 Attans… jag som ville handla billigt. Känns inte som det lönar sig att åka till Kalmar från Sthlm för att handla ;)

Alltså - nu är ju inte mina djur allt för hoppbenägna (tror jag och önskar jag). De har precis lärt sig hoppa upp på hustaket - där jag just nu har ena matskålen för att slippa allt spån i skålen. HUR kommer de upp i hängmattorna??? Är jag dum eller? Vår bur ser högre ut än din (#1) men jag skulle vilja nyttja "höjden" mer då jag anser att det blir så rörigt och skitigt i allt spån. Har även funderingar på att byta ut köpta huset mot en mer hyllik avsats, där båda matskålarna kan stå. Typ som på min otydliga Paint-bild…:-)
Grisarna står på hustaken eller på våra tunnlar och hoppar upp i hängmattorna…. eller masar (häver) sig upp ibland. Så "går" de mellan mattorna.
De kan alltså - om de vill - gå upp på huset i ena änden av buren, förflytta sig mellan mattorna och hoppa ned i andra änden av buren på ett tunneltak.
Mattorna kan också användas som "språngbrädor/trappsteg" genom att de sätts i olika höjd. Mest tycker mina marsvin om de mattor som är "löst" spända så de bildar gångar (ser ut som U). I dessa ligger de och myser. De mer flata mattorna har de som sagt mest som avsatser.
Må väl,
Maria
Vi gör om köket så föräldrarna ska till IKEA snart och kolla efter en hylla… Wiiie :)
Mvh Felicia

Ni som har införskaffat denna ypperliga idé… När ni tvättar - 40 grader och torktumlare eller? Hur blir den efter tvätt?

Jag använder hundfällar. Slitstarkt, jättebra att tvätta samt att jag sist fick tag på en fäll som reflekterar kroppsvärmen. Billigt är det också, köpte 2*2 meter, för 100kr, på en hundutställning. Super!

#13 Jag har tegelstenar nedanför hus o hyllor så att dom lättare kan komma upp.
Marsvin 4-ever
.

Jag hänger inte här egentlige men gör ett inlägg eftersom jag har dem till råttorna.
Jag tvättar 40 grader och torktumlar, har testat 60 grader vilket jag tvättar fleecefiltarna i men då blir de inte lika mjuka efter.
Annars har de utföräljning i Göteborg också, så behöver inte alla åka till Kalmar. 

Ligger inte Kalmar vid typ Skåne/Malmö? *jag är sämst på geografixD* Eller är jag ute och cyklar? För om det är så så har alla storstäder utom Stockholm det.___. Eller iaf det som är närmast Stockholm…

Kalmar ligger i Småland. Hm.. ja bättre än så kan jag inte förklara xD. Men jag har iallafall 7mil dit hemifrån.
#19 I Göteborg? Du menar Bäckebol, eller Kållered?
Mvh Felicia
har vatt o köpt i malmö, dom hade extrapris (utgående modell där oxå) men inte fullt så billigt, dom kostade 24kr tror ja! men där va nån fastsydd randig rödvit fisk på mina!? e d så på alla eller e d bara malmös dynor? :P hittade inga utan………………

#23 står ju inget på deras hemsida om att denna produkt ska utgå! Däremot kan jag ju se att lagret krymper drastiskt. Är det månne alla marsvinsvänner som frossar?? 
Sen undrar jag över en annan sak ang. hängmattor. Själv gjorde jag in lurvig fleece (sån som man syr nallar av - och ja det är fleece) och satte band i hörnorna. Gjorde en trekantig modell i dubbel fleece, som jag fäste upp i ena hörnan, över höet så det dessutom blev ett tak. Blev riktigt fin och mysigt. Det tyckte jag åtminstone. Vet inte vad marsvinen egentligen tyckte för de, särskilt Amandra (den dominanta) blev helt galen - på ett roligt sätt - hon gick till attack som en hund på en leksak/ben. Hon bet och slet i den (och jag hon var nog oxå uppe i den för det var spån ovanpå) så till den milda grad att hon slet ner den. Men då till frågan - hur fäster ni era hängmattor. För en morgon, typ tredje dagen, kom vi ner och då hade hon sonika ätit av och upp ena snöret. Jag bidde livrädd och satt och kollade genom hela burinredningen, tryckte på stackars magar och kollade bajspluppar i en vecka. Men, marsvinen mår bra och hängmattan är ute. Funderar skarpt på en ny, just för att slippa det eviga kardandet av mysrullen, men hur ska jag göra med hänganordningen? TIPS?!? Jag vill ju inte att fler olyckor ska hända. Nästa gång kanske det inte går lika bra… Det bidde långt det här. Hoppas ni orkade läsa)

En allmän grej til. Ser på hemsidan. precis som findusen skriver, att det sitter någon röd lite mojäng (fisk???) på stolsdynan. Gör det det på alla, är det på hemsidans fix och mysavdelning de har gjort så, eller är det lätt bortmonterat? Eller ni har denna lilla sak kvar på hängmattorna?
Snälla - spar nu några till mig i Malmö, för jag kommer nog inte dit närmsta veckan!
#24 ja hade problem o fästa upp mina då ja inte har buröverdelen på utan endast underdelen… o snörena va för korta för att fästa tvärs över som ja tänkte ja kunde göra… förlängde me nån grövre bomullstråd men den tyckte elliot va supergod o smaskade i sig en bit av, men nu har ja en hängmatta liggandes i buren eller på ett hustak o snörena finns kvar på den o dom rör dom inte… så det kanske beror på vilket snöre ? =)
va på ikea i malmö ida, där va inte alls många dynor kvar! men dom låg utspridda på åtminstone 3 ställen så skrapar man ihop alla kanske där va en del….. :P men troligtvis inte mer än 25 stycken! undrar om d marsvinsfolk som shoppat upp dessa hängmattor eller vad? ;)
Det sitter en fisk (hitta Nemo-typ) på alla… därav namnet corallgräs. Bara att klippa bort.
Må väl,
Maria

Fick för en tid sedan fatt i dom sista på ikea utanför Helsingborg.
Marsvinen älskar dom och den där tramsiga firren rör dom inte.
Marsvin 4-ever
.