Cinnober har blivit blind på ena ögat...
Från den 14:e till idag har jag varit bortrest. Dagen innan jag åkte badade jag marsvinen på kvällen(efter en kissolycka på utställningen dagen innan xP), först Dianthus och sedan Cinnober. När Cinno var nästan helt klarfönad och redo att sättas tillbaka i buren upptäckte jag en liten bula på ögat, något som inte synts innan jag badat honom, dessutom var ögat grumligt. Varför händer alltid dåliga saker när man ska resa bort? ;( Väldigt orolig åkte jag iväg dagen därpå och samma dag tog mamma honom till veterinären. När jag ringde mamma efter besöktet fick jag världens chock - Cinnober var blind på det ögat med bulan.
Tydligen hade något skurit in så djupt att iris "runnit ut", som jag förstod det. :( Min stackars lilla gris…
Jag förstår bara inte hur detta kan ha hänt och lär nog aldrig få veta. Det finns så många olika sätt det kan ha hänt på.
Veterinären sa att det fanns en stor risk för att hans öga skulle behöva opereras bort, men lyckligtvis har det läkt bra(sa veten vid andra besöket), så det kommer förmodligen inte behövas. Om ett par veckor får jag veta med full säkerhet hur det kommer bli, då ska man dit igen. Han kan i alla fall se ljus eller mörker har jag märkt, så det kommer nog gå bra.
Bortsett från att han har ett dåligt öga, mår han utmärkt! :) Han är pigg och glad och tigger för fulla muggar som vanligt. :p
Men vad jag hatar att lämna marsvinen nu. :/ Den här gången blev Cinno halvt blind och gången innan dess gick Maja bort…..
Det är knappt så att jag vågar lämna dem nåt mer. *s* Men så har jag redan en inplanerad resa till på onsdag, som varit planerad i flera månader. *suck* Håller tummarna för att min otur inte kommer ikapp mig igen. ;(
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad hemskt att saker händer när man just åker bort :(
Jag gåller tummarna för att Cinno slipper operera bort ögat och att allt går som det ska när du åker bort på onsdag.
Hanna
Vad tråkigt, men det är ju ingenting han lider av vilket är tur :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Så tråkigt, ja, det är typiskt att allt ska hända då man rest bort.
Hoppas han blir bra iaf så gått det går. :(
Ja det är alltid så hemskt när saker händer när man ska resa bort eller är borta. Man är ju så hjälplös då.
Skönt Cinnober inte har ont av det nu i varje fall och hoppas han inte behöver operera bort ögat. Djur klarar sig ju oftast hur bra som helst även utan syn. Och han har ju dessutom ena ögat kvar och kan se ljus och mörker vilket ju är bra.

Stackare :( Det var samma sak när vi skulle på camping, då hade vår ena katt Nappe satt något i halsen och började hosta och sånt jättemycket :( Men när vi kom hem från veterinären bara försvann det! :P