Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 896 ggr
Anette-Anna
0

Jag har några frågor!?

Hej!

Jag är jätte glad , för min pappa har tillåtit mig att köpa ett marsvin , så nu håller jag på att sammla pengar.

Men nu har jag lite frågor som jag undrar.

1. Blir marsvin lätt tama?          

2.Bits marsvin hårt och ofta?

3. Hur länge lever ett marsvin?

4. Hur många gånger ska man städa buren?

5. vad ska man inreda buren med?

6. Vad äter ett marsvin?

Jag tror det var alla frågor. Snälla svara på de?

Anette-Anna
0

Mvh : Anna

Anette-Anna
0

Ni kan gärna läga in bilder på era marsvin så jag får se! Glad

Currymarsvin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, det var många frågor. Jag tycker att du ska läsa igenom artiklarna här på sidan om mat och så, det är mycket viktigt att man vet mycket om marsvin innan man skaffar dem. Men jag svarar så länge:

1. Ja, om man låter det ta sin tid och ger dem ett hus där de kan gömma sig och en kompis. Det är lag på att ha 2 marsvin, så du får inte skaffa bara ett.

2. Marsvin bits nästan aldrig. Om de bits har de verkligen blivit felbehandlade

3. 4-7 år kanske, beroende på var man får dem ifrån. Marsvin från djuraffär mår inte bra och är ofta inavlade, se till att köpa dina från en uppfödare eller ta omplaceringar.

4. Buren ska städas ca var tredje dag. Det är viktigt att man har en stor bur, minst 60 gånger 120 cm till två marsvin enligt mig

5. Jag använder tidningar med spån på, och så halm på det.

6. Läs artiklarna. Viktigt är att de alltid måste ha hö och att de behöver c-vitaminrika grönsaker varje dag. De ska inte ha saltsten eftersom det kan leda till urinsten som är en dödlig sjukdom.

Läs på ordentligt och fråga här så kan du säkert hitta en bra uppfödare nära dig. Lycka till! Här är mina två marsvin, Curry och Kummin.

Salladshataren
0

För det första, marsvin är flockdjur så det måste alltid vara två eller fler.

1. Ja, håller man på och kelar med dem varje dag. Fast det varierar. Vissa marsvin blir tama snabbare än andra marsvin.

2. Ofta? Hårt? Beror på när, oftast biter de för att "smaka" på saker. Hårt kan de bitas om man går emellan två marsvin som slåss eller om marsvinet är rädd och har ont, t ex.

3. Det är olika, runt 7-8 år.

4. Beror på hur stor bur du har. Minst en gång i veckan ska man byta bottenmaterialet och höet.

5. Hus, stenar, grenar och kanske något rör.

6. Hö är basfödan, den utgör ca 80%. Men morötter, äpple, tomater, päron, vindruvor, sallad, det mesta i grönsaks-och fruktväg. Och så är det bäst att ge pellets, undvik gnagarblandningar. Knäckebröd kan ges som godis.

Tänk på att inte köpa vitamindroppar, det är bara skit. Bättre att de får sin c-vitamin via pellets och grönsaker och frukten… För marsvin måste ha c-vitamin varje dag, för att de inte kan tillverka eget, precis som människor och apor…

Tycker du ska läsa artiklarna som finns här på mif :)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Creation
0

Svaren ovan var väldigt bra. :) Allt jag kan göra är att förtydliga att man måste ha två marsvin och att det är bäst att köpa från uppfödare.

Två marsvin blir mycket roligare, då de aktiverar varandra. Ett ensamt marsvin pendlar mest bara mellan hus(man måste ha hus, så att de ska kunna söka skydd) och matskål och blir ett väldigt "tråkigt" husdjur. Skötseln är densamma, då man hur som helst måste ha en lika stor bur(120x60), vare sig det är ett eller två djur. Sedan finns det ju dessutom en djurskyddslag på att de ska ha en artfrände. :) Så köp två marsvin!

Titta på DENNA länk, så att du kan förstå varför det är bättre att köpa från en uppfödare än en djuraffär.

Tips på inredning, som du frågade efter i fråga 5, är en tegelsten(eller annat som utkiksplats), ett eller två hus(måste!) och kruka. En bra liten hängmatta går också. ;) Sök på "inredning" i sökfunktionen, så kan du nog hitta fler tips om det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marsvin som blivit mycket hanterade redan som bebbar och som man köper direkt från uppfödare är lättare att få tama än marsvin som kommer från djuraffär. Sedan varierar det lite mellan olika raser och individer också. Vårt marsvin Morris är t ex helt orädd och väldigt framåt, men han är inte så road av att sitta still och kela, utan han vill helst springa runt.

Buren städar man vid behov. När det börjar ligga smutsigt och nedtrampat hö i buren brukar det vara dags att städa.