Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4964 ggr
CamillaS
0

marsvin som bits

Reagerade på denna tråd på råttor iFokus.
http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=23cbe39b-43ef-4a0e-8715-0b08a0b03cab

Hur skulle ni se på detta med marsvins ögon istället för råttögon?
Om det hände samma sak som hon berättar..

Salladshataren
0

Det har hänt likadant med mig. Men jag behöll marsvinet ändå, sen sålde jag honom för annars skulle han bli ensam kvar. Men nu är han död.

Funderade faktiskt på att avliva den jäveln *morr*

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Rafflan
0

Oj fy fan, känns lite hårt för att den bet 1 gång liksom. Jag har ju en chilla här hemma som har revir problem, jobbat med chillan i över 1 år nu, men endel problem kvarstår ännu, så vi får se, slutar chillan inte bitas blir den kastrerad, men avlivning. Känns ju inte klokt.

Jag skulle INTE avliva mina djur för dom bett en gång, men blev dom människo agressiva utan anledning å helt galna, bara anföll å bet stora blödande sår osv så skulle djuret avlivas då den ändå inte skulle må bra i livet. Men en gång, hallå liksom??????:O

idipidi
0

Marsvin bits i regel inte om de inte är sjuka. Sellnick är en vanig orsak (det gör ont när man tar i dem). Det kan handla om andra långt gångna sjukdomar som gör att de har ont också.

En annan anledning är om man går emellan ett vilt slagsmål. Då kan man bli biten men bettet är ju ämnat för ett anant marsvin, inte mot en själv.
Eller om man luktar gurka och marsvinet är väldigt hungrigt.. haha..

Nä, men marsvin bits inte p.g.a. temperamentsfel. De är så fredliga, de funkar inte som råttor. Så det går liksom inte riktigt att översätta. Om ett marsvin bits bara man tar i det bör man försöka hitta orsaken.

Men jag förstår helt att en rått-, mus- eller hamsteruppfödare avlivar djur som bits. Det är bra att ha regler för vad man tolererar och inte. Om man accepterar att de bits i bland kanske steget inte är långt till att använda dem i avel också?

Tindrar
0

Har varit med om detta och nej, inte avlivning på henne. Det var av rädsla. Hon är underbar nu, INTE ett sk*t ont gör hon. Och nej. Inte avlivning när jag förstår att hon ÄR godhjärtad som är huvudsaken.

Edit: Var nog inte av ren rädsla. Utan hon är lite rädd för nya människor. Och då vart det en kompis som blev biten. Aldrig jag, om jag inte minns fel.

Abico
0

Jag vet inte riktigt hur det är med råttor… Själv anser jag ju att råttor, kaniner, gerbiler, möss och hamstrar bitts i allmänhet mer än marsvin - men så har jag ju inte heller stött på trevliga individer av någon av de djurslagen.

Ett marsvin bitts ju som sagts väldigt sällan utan anledning, fingrar som luktar mat eller att dom helt enkelt har ont skulle ju vara vanliga förklaringar. Själv har jag aldrig avlivat marsvin pga. att dom bitts. Sune högg ju lillebror i handen för ett par veckor sedan, men det var ju inte utan anledning utan troligen för att lillebror tagit hårt i honom eller matat/ luktat mat.

Ett marsvin som däremot, flera gånger om högg utan anledning skulle jag överväga att avliva - efter att grundligt gått igenom det för att se om marsvinet mådde dåligt av något botbart.
Men ett marsvin som hugger utan anledning är inget lyckligt marsvin och mår nog inte så bra, så då är det nog rätt att avliva.

Hanna 

marsv1n
0

Jag vet faktist inte, eftersom något liknande inte hänt mig…

Sandra-B
0

Jag tycker inte att folk som avlivar djur på grund av att de biter en eller någon enstaka gång är seriösa. Jag skulle ALDRIG tex köpa ett djur från en sådan uppfödare.

Att man däremot väljer att inte avla på dem pga dåligt temperment är rätt anser jag, men att avliva dem på grund av en sån sak, nä fy!

Om mina marsvin hade bitit mig hade jag snarare börjat fundera på vad det var som hände i den situationen; skrämde jag eller något annat det, har det ont någonstans osv.
Hade funderat i samma banor om det hade varit ett annat sorts djur.
Jag anser att ett liv är mycket mer värt än så.

Om man resonerar som så att det är ok att avliva exempelvis en råtta, en hamster, en mus, eller ett marsvin som utan synbar anledning biter så det går hål en gång, resonerar ni på samma sätt när det gäller fåglar, hundar och katter också?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

elinpelin96
0

#7 jag håller absolut med dig !!!

Emma-U
0

Jag tycker att det är en helt absurd diskussion över huvud taget - vem säger att människan har rätt bara ta för givet att det är djuret som har handlat fel och inte en själv?

Galet att folk ens har mage att skriva så som de gjorde i det inlägget, tråkigt att de inte har ett större hjärta än så. För jag tycker att det är fullkomligt hjärtlöst.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Thea-Cazzy
0

#7 Jag håller också med dig! Bara för att de bits en gång behöver det ju inte betyda att de är agressiva, om det är en råtta räcker det väl att man har haft något i handen innan som de tycker om att äta. Har jag haft en bit melon eller gurka i handen och sedan tar upp Thea och Cazzy brukar dom ju nafsa lite (men inte bita) för att dom tror att dom ska få mat! ;P

peaches
0

Vad det gäller marsvin och råttor med mera skulle jag inte avliva djuret för att det bits. En hund till exempel kan göra en väldigt stor skada jämfört med en råtta vilket iof gör det till en annan situation. Om djuret själv mår dåligt kanske man får överväga det, en del djur som biter mår kanske inte själva bra, de kan vara rädda eller nervösa. Det är definitivt ett beslut man ska tänka på minst två gånger.

tantnett
0

GAv ett svar på den tråden som ni kan läsa.

SKÖNT att då jag efter att skrivit svaret gick in återigen här och upptäckte att ni genast tänkt i mina banor.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

#7 Bra skrivet! Håller helt med dig :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MoaL
0

Först och främst, tack Idipidi för ditt inlägg som innehöll detta kloka:
"Men jag förstår helt att en rått-, mus- eller hamsteruppfödare avlivar djur som bits. Det är bra att ha regler för vad man tolererar och inte. Om man accepterar att de bits i bland kanske steget inte är långt till att använda dem i avel också?"

Jag tycker inte att Grodan är ett dugg dum, tvärtom. En råtta som bits utan anledning är det något fel på. Hon har fött upp både råttor och möss i över tjugo år, så inbilla er inte att hon inte är duktig eller att hon är oseriös. Tvärtom, hon är oerhört duktig. Om ni inte kan något om råttor och deras temperament och psyke så ska ni inte heller uttala er.

En zooråtta som är rädd och ohanterad kan bita och det är okej (eftersom det går att få till på typ mindre än en vecka, tro mig, jag har "omvänt" många rädda och dåligt hanterade råttor som har kommit in på djuraffären från privatpresoner), men en råtta som hela sitt liv har varit hanterad och bra behandlad har absolut INGEN rätt att bita på det sätt den helt uppenbart har gjort. Gör den det, så tycker inte jag att det är fel för fem öre att avliva den. Tvärtom - DET är seriöst. Att häva iväg en sådan råtta är väl ändå det allra mest oseriösa man då kan göra, och varför i hela världen vill man ha en djur som det helt tydligt är något fel på? Dessutom så behöver ni knappast babbla om sjukdomar - det finns väl ingen som kan se så bra på råttor vad som felas dem som just Grodan, eftersom hon har lång erfarenhet av både dem och möss. :)

En råtta bits INTE för att man har haft något gott i handen! De kan ta fingret i munnen, men aldrig att de skulle bita en till blods för att man har hållit i något råttan tycker är gott! Herregud, det finns ju inget snällare och goare djur än en tam råtta! Råttor är ju ett av de absolut roligaste smådjur man kan ha, just för att de är precis som små hundar eller supertama katter. :)

Och nej, det är inte alls "absurt". Grodan vet precis ifall det är hon eller råttan som har gjort fel. Varför tror många av er att hon är tre år gammal? Det verkar nämligen så. Jag börjar känna mig måttligt irriterad nu (inte på alla här inne, men många), eftersom ni helt uppenbart inte vet vad ni pratar om. Ett aggressivt djur passar inte som sällskapsdjur, och ska därför avlivas - både för dess och ens egen skull.

Sedan hoppas jag verkligen att ingen börjar prata om revir och liknande (jag såg att någon hade nämnt det i rått-tråden). Ingen råtta ska bitas inne i buren, det är fullständigt oacceptabelt. Då är det en dålig (eller väldigt ohanterad) råtta.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Emelie-E
0

Jag skrev ett inlägg i denna tråden innan.. Men av någon anledning kom inte det med..

Men angående djur som bits, spelar ingen roll vad det är för djur, bitas ska det inte göra.. Då är det något som är fel.
Elvis, har bitit mig två-tre gånger.. En gång när han var sjuk i skabb, så det var kanske inte så konstigt.. Men en annan gång bet han mig när jag bara hade honom uppe i famnen.. Rörde honom knappt, men bet mig gjorde han, på axeln..
Idag bet han mig igen.. På ett finger.. Men då märkte man att han bara ville "smaka"..
Men händer det en gång till att han biter mig helt utan anledning, så kommer jag göra mig av med honom.. För de första vill inte jag ha djur som bits, och för det andra blir jag rädd för djuren tillslut..

Jag tycker att det är rätt att avliva ett djur som bits, eller verkar aggressiv på annat sätt.. För då är det något som inte är bra..

Så jag håller helt med #14

jessi_twini
0

Mitt förra marsvin bet min mamma.. Men det va nog bara för att hon.. äh vad ska man säga.. klappade honom som han inte gillar att bli klappad =) Hon klappade honom runt halsen och så och ja då började han pipa och så fast det brydde inte hon sig om och sen när hon hade fingret för nära hans mun fick han chansen att bita henne :/ Eller så kan det ju vara oxå att han trodde hennes finger var nått gott ;P Fast jag avlivade inte honom eftersom det var bara då han bet annars så är var han världens gulligaste :)

Jag håller med alla som tycker att om ett marsvin bits (ofta) ska avlivas. För ja då är det ju nått som inte stämmer riktigt.. =)

trocadero
0

#15 Det är faktiskt ganska stor skillnad på vad det är för djur som bits eller ras när det gäller normalitet eller inte. Skulle man tex avliva alla hundar som bitits en gång skulle dom flesta dvärghundarna avlivas, även många terriers, inklusive min egen. Det handlar mycket om vad en art eller ras är avlad för eller vad den har för ursprung. Ett marsvin tex som biter en människa av aggressivitet är det något fel på. Medan en vakthund och en del polishundar faktiskt avlas och tränas för att bitas.

Emelie-E
0

#17 Jo men visst, men nu tänkte jag mer på sällskapsdjur.. Och sen djur som avlas för att bitas är det ju en helt annan sak med..

trocadero
0

#18 Men även dom hundar tex då som inte används för jakt eller annat våld som är av samma ras har det ju "i blodet". En grythundsras tex är avlad för att gå ner och slåss med grävlingar men hålls ju precis som polishundarna som vanliga hundar då dom inte är i arbete. Dessa hundar har ju ofta lättare till att bitas än en hund som är avlad enbart för sällskap. Samma sak måste ju gälla smådjur. Alla arter går inte att ha samma krav på. Vissa djur har lättare för att bitas medan andra heller flyr vid fara. Endel låter sej behandlas hur som helst och andra säger ifrån.

FeliciaS
0

#19 Ja, precis! :)

Mvh Felicia

Emelie-E
0

#19 men skaffar man en hund som man vet används till jakt, vakthund eller liknande, då vet man vad som väntar.. Det får man ju räkna med..
Jag vill inte ha djur som bits, därför tänker jag inte skaffa mig en sån hundras tex.

Marsvin ska inte bitas.. Då är det något som är fel. Och det har många här inne sagt förut också.

Men sen är det helt upp till var och en om man väljer att ha kvar djur som bits, eller hellre vill göra sig av med dem.

Och sen är det klart att djur kanske säger ifrån, men då är det ju människan som har gjort fel, eller hur? Men om det nu är ett marsvin, som man bara klappar lite lätt, eller har i knät, helt plötsligt hugger en, då är det något som inte stämmer.

trocadero
0

#21 Ja precis det jag menar, man får väga in vad det är för djur man skaffat och inte säga att alla djur oavsett art eller ras ska avlivas vid första bettet. Och om människan provocerat fram bettet eller inte kan i många fall vara svårt att veta. Hur kan vi med säkerhet säga att djuret bet utan anledning…. Sen ska man ju också tolka vad som är ett riktigt bett och vad som kanske är en lite för kraftig/missriktad markering som av misstag kanske gjorde hål på huden….

Emelie-E
0

#22 ja men precis, då förstår vi varandra^^

paronskrutten
0

Bara sammanfattning av mina åsikter: Jag tycker inte att det är fel av Grodan att avliva den här råttan, hon känner sina råttor, och hon vill inte ha en råtta som bits.
När det gäller marsvin är det lite annorlunda, jag tycker inte man ska avliva dom om dom inte visar tecken på aggressivitet eller konstant rädsla när dom bits. Nästan alla marsvin har bitit sina/a ägare någon gång, ofta när det luktar gott om fingrarna händer det.

Helena

elinpelin96
0

men är det inte så att en råtta är ju endå en råtta , det är ju jätte vanligt att dom bitts för andra saker inte för att vara aggresiv… Men endå om någon skulle bita mig asså av smådjur tex råtta eller marsvin så skulle inte jag har hjärta nog att avliva den … så då e jag elak mot den ? min marsvinshane har bitis några gånger och om jag skulle varit snäll så skulle jag gå och avliva den bara för att den bitit mig … Jag kan ju säga attt det skulle jag ALDRIG komma på att avliva bara för ett litet bett , i stället skulle jag försöka hitta lösningen tilll varför den bet mig tex har den ont n¨ågon stans ? ville den bara smaka ? ..

SweGizmo
0

djur ska inte bitas… Eller jo, om man är så elak att man misshandlar djuret… då kan den får bitas.

men annars så ska det vara tabu, annars är något fel. det är meningen att vi ska avla bort dem "defekterna".

Sedan vet jag inte eftersom jag aldrig ägt ett marsvin, men råttan är mer avancerad och "smartare" än vad ett marsvin är, därför är det viktigt att den inte har kvar dem instinkterna från vildråttan.

Min blogg: SweGizmo.se

elinpelin96
0

#26 okeej jag har ju själv haft massa råttor men dom bet typ aldrig …

[PixelMollan]
0

Vill först bara skriva att jag tycker det är fel att diskutera om hon gör rätt eller fel i den situationen när ingen av oss ens var där och såg hur allting gick till med egna ögon.
Och sen vill jag lägga till min åsikt om var jag tycker gränsen går ;)

Det är stooooor skillnad på att bitas och bitas. Det ena bettet är att (som i det här fallet) råttan tydligen högg grodan, det andra bettet är nafsbettet..
Ett djur som under hela sitt liv levt tryggt och sedan börjar hugga och riktigt bita folk är inget friskt djur, så är det bara. Då är det något som snurrar i skallen.
Ett djur som tycker någon luktar mat hugger inte personen i fingrarna, djuret slickar eller nafsar då.
En människa som grodan (som jag har uppfattar väldigt kunnig och vet vad hon sysslar med) vet väl troligvis själv om hon nu skulle hanterat råttan fel.

Jag tycker det är rätt att avliva att djur som helt plötsligt hugger utan anledning. Men då ska det vara under förutsättning att djuret är tam och van vid människor sedan tidigare.
Ett otamt djur kan bitas och försvara sig av ren rädsla. Men det gör absolut inte ett djur som är van vid människor.

Salladshataren
0

Avlivar man inte människor när dem bits? Oskyldig

FeliciaS
0

#29 Nej, människor är hemska och överskattade! ;)

Mvh Felicia

elinpelin96
0

#30 haha xD

CamillaS
0

Jag vill också förtydliga lite att denna diskussion var inte ämnad till att prata om grodan om hon gör rätt eller fel, Jag tycker att grodan är en jättebra uppfödare och skulle gärna köpa mina nästa råttor från henne. I denna diskussion ville jag bara jämföra och kolla hur ni resonerar kring det här med ett bitande marsvin. alltså inte en bitande råtta.

[Liinda]
0

Jag kan säga såhär jag skulle aldrig avliva ett djur för att det bits. Okej det skulle bero lite på vad det är för djurslag och hur den biter. En hund som gång på gång attackerar en skulle jag aldrig tolerera. Men endel av mina marsvin naffsar ibland i fingrarna men då gör dom det så försiktigt så jag vet inte ens om det räknas som att dom naffsar.

Däremot har jag en kanin som kan hugga en förjäkligt hårt ibland helt utan andledning. Han blev sån när han blev könsmogen och det blev ännu värre när han vart sjuk. Så fort man öppnade burdörren och stoppade in något så sprang han fram och högg. Stackarn höll ju på att slå sönder sina egna tänder en gång när han skulle attackera mig och missade och bet rakt i keramikskålen. Men när han blev frisk så blev han mycket bättre enda gången han bits nu är när han inte får som han vill. Så enligt honom själv har han ju en andlednign att bitas. Vissa föreslår att jag ska para honom så han blir lugnare men dom generna skulle jag aldrig sprida vidare. Men däremot är det kastrering som gäller nästa. Och även om han är så jobbig så älskar jag ju min lilla plutt så man får liksom lära sig leva med det :)

Kristall
0

Nu var det väl så att råttan högg, och inte "bara" bet. För om de bara bits för att varna brukar det inte gå hål, och börja blöda.

Har själv haft en hona som bet (vi hade zooråttor då, lite dåligt temperament på dem) ibland för att varnas. Men det var bara typ nafs, inte riktiga bett så att det började blöda. Vi avlivade inte henne för det, de var snälla i övrigt så det fanns ingen anledning till det. OM hon dock skulle ha huggit så att det började blöda skulle hon nog inte ha fått leva länge… Samma sak med alla djur tycker jag. En hund som nafsar tycker jag man inte ska avliva, det går att träna bort. Samma sak med kanin, och säkert även marsvin och andra djur. Men om djuret har ett så dåligt psyke att det inte slutar bitas, alltså hugga, utan anledning (t.ex. är helt lugn och snäll för att sekunden därpå hugga en helt utan förvarning) finns det nog inte så mycket man kan göra. Okej om t.ex. råttan är rädd/skrämd/osäker och därför bits, men om den är aggressiv och har dåligt psyke är det bäst för både djuret och ägaren att den avlivas.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Creation
0

Om ett djur bara bet mig en gång(även om det blödde) skulle jag inte bry mig. =/ Analysera situationen och komma på en anledning till varför djuret reagerat så just då, men inte ens övervägt avlivning.
Att avliva efter ett bett tycker jag(inget illa menat) låter ganska löjligt… t.ex. hände det faktiskt en gång att mitt marsvin Maja_(R.I.P)
_bet min bror så att det blödde, utan någon märkbar orsak till anfallet(misstänker dock att det berodde på att han klappade henne hårdhänt en gång för mycket). Ja, även marsvin kan bitas hårt. Vi avlivade henne absolut inte för det enstaka utbrottet och det upprepades heller aldrig. För att det händer en gång behöver det inte betyda att det är något fel i huvudet på djuret.
Ifall det sker om och om igen(utan något tydligt mönsterbeteende eller sjukdom) är det ju dock en helt annan sak. Då är det ju, vad jag skulle tro, någon medfödd aggression eller något psykiskt fel på djuret.
Ett annat exempel är min hamster "Tossan"(mitt tekniskt sett första egna djur), som jag bara hade i en dryg vecka. Hon bet som in i helsike! Jag, bara fem år gammal, plockade såklart upp mitt husdjur för att leka ibland(ca. 2ggr/dag). Varje gång jag tog upp henne fick jag ungefär fem blodiga sår på mina händer…
Vi lämnade tillbaka henne till djuraffären(jag, den djurvän jag var, ville ju såklart inte avliva henne). När butiksbiträdet tagit emot hamstern fick även hon massor av blodiga sår, så jag antar - nej, kan säga med 99,9% säkerhet - att de avlivade henne. Det var det bästa man kunnat göra för den där stackars kraken.

Men en engångsförteelse kan faktiskt stanna som en engångsförteelse. Om man inte vill avla vidare på djuret, som uppfödare, kan man väl bara omplacera det? Det kanske bara behöver lite miljöombyte, vem vet? Det skadar åtminstone inte att prova…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

IreneM
0

Borttaget inlägg pga. personangrepp. Kontakta mig om du vill ha mer infomation. //Hanna,Abico - medarbetare

elinpelin96
0

Borttaget inlägg pga. personangrepp. Kontakta mig om du vill ha mer infomation. //Hanna,Abico - medarbetare

Linny
0

Skulle aldrig avliva ett marsvin på grund av att den bet mig en gång, råttor vet jag ingenting om så det tänker jag inte kommentera. Har blivit biten av mina marsvin ett antal gånger då jag luktat gurka eller någon lukt marsvinen gillar på fingrarna, dessutom har jag ett marsvin som bits när man håller i honom länge, så har han alltid gjort och det är inget fel på honom. Vi har också en hamster som ganska ofta bits, hårt också för den delen men det är bara för att han är rädd för människor, har inte haft en tanke att avliva honom bara för det.

Currymarsvin
0

Jag anser att om man har tagit på sig ansvaret för ett djur (helt oavsett art) så går man inte och avlivar det hur som helst. Ok om djuret uppenbart har mentalproblem och själv är jättestressad av det men det är inte så vanligt bland uppfödardjur. Givetvis avlar man inte på ett sådant djur, men varför tycker man sig ha rätt att ta bort det? Lider djuret själv av det? Det är fortfarande ett liv och har rätt att leva.

Dessutom: om ett djur biter mig så är min första tanke "Vad gjorde jag för fel?". Jag tänker aldrig "det här djuret är sjukt", utan inser direkt att jag gjorde något som störde det. Vad jag anser vara en störning och vad ett djur anser är två helt skiljda saker. Oftast beror ju bett på att djuret är stressad eller helt enkelt har ont någonstans, vilket lätt kan förklara hur ett tidigare tamt djur plötslgt biter.

FeliciaS
0

#32 Nä, precis, klart det ska diskuteras om situationen och inte personen i fråga :)

Mvh Felicia

CamillaS
0

Hela den här tråden håller på att spåra ur lite tycker jag!
Meningen med den var INTE att diskutera Grodans djurhållning och hennes beslut, utan det var hur ni skulle ha gjort om det var ett marsvin som gjorde så, och hur ni resonerar kring marsvin som bits. Inte råttor som bits. Kanske jag måste ändra min formulering i inlägg #0?
Detta verkar ju bara bli till personangrepp mot en råttuppfödare.

FeliciaS
0

#41 Ja, vill man diskutera situtionen och råttor som bits finns det ju en tråd på råttor.ifokus ;)

Mvh Felicia

CamillaS
0

#42 precis :)

IreneM
0

#41 Jag tycker inte att tråden håller på att spåra ur. Publocerar man en sådan tråd är det självklart att folk blir upprörda och börjar diskutera. Är det inte det som är meningen med ett forum? Tydligen är det så att vissa på det här forumet inte har rätt till åsikter. Det tycker jag är tråkigt. MItt inlägg blev raderat. Jag tyckte att det bara var sakligt och representerade min åsikt. Det var verkligen inte ett personangrepp mot någon enskild person. Men som sagt. Jag har tydligen inte rätt till en åsikt.

För att på ett grovt sätt spegla vad jag menade med mitt inlägg (det som blev raderat) vill jag fråga. Finns det någon i det här forumet som skulle ta en hammare eller sten eller vad man nu använder och krossa skallen på sitt marsvin för att den bitit en gång? Jag skulle aldrig göra det med något djur.

FeliciaS
0

#44 Självklart, meningen med ett forum är att man ska diskutera. Men - det får inte gå så långt som till personangrepp och diskussioner och kritiseringar om personer. Självklart har du rätt till en åsikt, men inte till att kränka någon annan medlem på iFokus. Fortsätt mer än gärna att diskutera om trådens ämne :)

Mvh Felicia

idipidi
0

#45 Tack! Vad duktiga ni har blivit tycker jag, alla medarbetarna! Glad Tummen upp!

Currymarsvin
0

#44 Jag tycker också att ni gör ett jättebra jobb och håller med om att det inte får förekomma personangrepp mm. Men i en sådan här diskussion där det faktiskt handlar om att avliva ett djur för ett enligt många obefintligt skäl så får man nog räkna med upprörda känslor.

Jag säger inte heller något om Grodans handlande eftersom jag inte känner henne, men står ändå för min åsikt i #39. Den åsikten gäller i ALLA sammanhang och inte bara i detta. Alltså inget personligt. Hoppas det är ok :)

Och för att svara på frågan: Nej, jag skulle ALDRIG avliva något av mina marsvin för att det bet mig. Aldrig.

MoaL
0

Man måste ju se till djurets beteende när det bits. En normal råtta bits inte, och det är absolut inte "jättevanligt" att de bits, tvärtom. Normala, hanterade råttor biter aldrig sina människor för att skada. Ibland kan de nypas genom galler, om man har hållit i något gott, om man busar med dem, o s v, men de biter aldrig så att blodet sprutar om det är en normal råtta. Råttor är tamare och socialare än många andra djur - marsvin inkluderat. Och att det är onormalt att marsvin bits för att skada är inte så konstigt = De är bytesdjur! De är växtätare som hellre flyr än illa fäktar. :)

En råtta är en allätare som i det vilda dödar och äter insekter (det gör de även gärna i domesticerat tillstånd också, mina råttor älskar larver och syrsor), och även kan döda större djur. De kan försvara sig ordentligt, och får de chans att dräpa möss, hamstrar, fåglar och liknande så kan de gott och väl göra det. Det finns "ormmats"-råttor som har dödat eller skadat ormar allvarligt i terrariet för att de har försvarat sig så häftigt. Dock skulle aldrig en normal tamråtta bita sin människa för att göra denne illa. Råttor är ett av de mest underbara sällskapdjur som finns, och det är så synd att de har ett så dåligt rykte, och att många råttor hamnar hos fel människor. :/ Råttor är inte ett sällskapsdjur som ska bitas!

Och för att återgå till marsvin: Mina marsvin har aldrig bitit mig så att jag har blött(blödit?). De har nypt mig ibland när jag gör något de inte tycker om, t ex klippt klorna på dem, samt att de har naggat och nypt mig för att de har haft det gosigt i soffan med mig. Man ser ju på djurs kroppsspråk varför de gör på ett visst sätt, och så är det även med andra djur. Vissa djur som inte är fullt domesticerade kan bitas utan att det är några fel - eftersom de inte är fullt tama. Man kan ju inte kräva det omöjliga. :) Men ett fullt domesticerat djur, som t ex råttan, ska normalt sett inte bitas.

Oj vilket tjatande om att råttor inte ska bitas. ;) Men så är det bara.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Salladshataren
0

#48 Säg det till på iller.ifokus. Dem har liknande tråd. Den heter djurens värde.

FeliciaS
0

#48 Som sagt, tråden handlar och ska handla om marsvin och inte råttor…

Mvh Felicia

Salladshataren
0

#50 Har du glömt den nya reglen???

FeliciaS
0

#51 Nej, men det är inte så att man kan prata om vad som helst, utan det är mer fritt ;) Men #41 gäller fortfarande.

Mvh Felicia

CamillaS
0

#52 Du har rätt i det.

FeliciaS
0

#53 Tack :)

Mvh Felicia

Tindrar
0

Så om ett marsvin som har lite för oslipade tänder och nafsar någon så det går hål, räknas det då som bett? Jag menar det är ägaren som ska stå för skötseln med tänderna, alltså att dom ska vara lika långa osv, och när man inte skött det och den råkade nafsa som blir som ett bett, är inte detta ägarens fel och marsvinet bara nafsade som många marsvin har gjort.

[Liinda]
0

Man märker ju när den biter för att den är rädd/arg eller om den råkar naffsa och det inte var med flit.

MoaL
0

#49 Vad är det jag ska säga där?
Prata inte som om jag inte tycker att djur har något värde. Jag skulle lätt dö för dem. Fanns det en knapp som utrotade alla människor och släppte ut alla fängslade djur så skulle jag tveklöst trycka på den. Nu finns tyvärr ingen sådan knapp, så om djur som normalt är oerhört tama blir aggressiva eller visar onormal rädsla och skräck för människor så är det inte så konstigt att jag tycker att de ska avlivas. Det är inte direkt som att man kan släppa ut dem i det vilda, ellerhur? Tvärtom är det inhumant att låta rädda eller aggressiva djur fortsätta leva i fångenskap, speciellt råttor som är så intelligenta. En aggressiv eller rädd råtta dör i förtid av att hjärtat stannar eller liknande(när jag var nybörjare på råttor var jag precis som ni, jag lät rädda råttor leva - det har jag lärt mig av med), och då har de levt ett liv i skräck eller ilska. Var är man djurvän då? Det är ungefär som att inbilla sig att man är snäll med sjuka djur om man låter dem genomgå hur många undersökningar, behandlingar och liknande som helst för att få dem friska. Det är typiskt människan att applicera sin egen rädsla för döden på sina djur. Det är tragiskt.

Vad gäller till exempel ovässade tänder.. Djupa suckar från mitt håll måste jag säga. *skakar på huvudet* När ska ni inse att man ser på kroppspråket när ett djur bits för att skada? Man ser på kroppspråket ifall de är rädda eller aggressiva, busiga eller bara valpigt protesterande (t ex hundar som inte är koppeltränade och fostrade, som bits och tuggas för att protestera). Man ser på ett djur varför den beter sig på ett visst sätt, det är ju liksom det som är fördelen med djur - det är inte dumma människor som gör sig till och sedan går bakom ryggen och liknande för att göra illa.

Nu lämnar jag den är diskussionen, den ger absolut ingenting. Jag har lärt mig om råttor genom praktiska erfarenheter, och är less på att lyssna på er som inbillar er att man är snäll med djuren som låter dem leva trots att de mår bättre av att avlivas. (Det finns naturligtvis de som inte ska ta åt sig av mina ord.) 

Aggressivitet eller obotlig rädsla (dåligt psyke i överlag alltså) är att jämföra med en stor skada som inte går att läka. Vad gör man om ett djur blir överkört till hälften så att hela bakdelen är platt?

Jo, man avlivar det.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Salladshataren
0

#57 Ville bara upplysa dig om den tråden. Och tråden heter så, jag har fan inte sagt om att djur är värdelösa. Tänkte om du ville ta upp dina åsikter där, för dem tja, hur ska jag förklara det. Dem har nog missuppfattat det hela om att avliva djur med dåligt temprament.

Och det var inte menad som pik…

MoaL
0

Du behöver inte svära åt mig. Jag trodde att du menade det som en pik åt mig, att jag tyckte att djur var värdelösa, vilket de inte är alls.

Mvh,
Moa

[findusen]
0

min ena hane bet mig rejält i handen häromdagen (fortf öppet sår 3 dagar senare) … skulle inte ens tänka tanken på att avliva honom.. det finns alltid en anledning till att dom bits om dom bits… han e i en gruffeålder o ska mopsa me alla o höll på o tjabba me världens snällaste melvin. ble trött på hans påhopp o flyttade honom me handen.. han hade då fått syn på vincent som han av någon anledning hatar.. vet inte om han trodde att min hand var vincent eller om han ble sur på mig som flyttade honom hur som helst så satt han rejält i handen… han åkte ner i buren illa kvickt o ja plåstrade om handen.. men han e ett djur, vad mer kan man säga? tycker vi människor tar oss rätten att avliva djur allt för ofta……………….. vad tror vi att vi e?

Simmi
0

#60 Exakt, håller verkligen med…

[PixelMollan]
0

#60 och där hade ju marsvinet en anledning att hugga dej. hade han huggt dej när han låg och vilade i buren helt utan någon ströning runtomkring alls så hade det varit något i huvudet som sa kras

FeliciaS
0

#55 Man slipar inte marsvins tänder. Det är inte direkt någon skötsel som ska göras av marsvins tänder, annat än om de har bettfel och inte slipas ner eller om de går sönder/åker av vid olycka.

Mvh Felicia

[findusen]
0

#62 nja asså d finns ju alltid en anledning ti att dom bits.. om han hugger när han vilar i buren då kan ja ha skrämt honom ellr så vill han helt enkelt inte bli upplockad just då… d e deras ända sätt att säga nej, ska vi ta ifrån dom det? jag tycker man får ha lite överseende o förståelse o inte va så snabb o dömma djuren ti döden….

Borgert
0

#17 Alltså jag vet inte vars du har läst om hundar och vad dom avlas till, men en sak kan jag då säga.. Det är att hundar OAVSETT ras inte är avlade alls för att någonsin bita en människa. Är det i skydds syfte så får dom endast och det är endast bita om gärningsmannen har ett vapen i handen och vägrar släppa det.

Att säga att terrier och dvärghundar har rätt att bitas eller visa aggrisivitet är inte rätt. För det har dom inte. Och oavsett vad dom har för ursprung så är dagens hundar bortavlade från den aggrisiviteten, sen att dom kanske testar en och hugger till då är det ju upp till ägaren att se till att hunden aldrig gör det igen och inte låta det gå för att dvärghundar och terriers skulle vara mer kända för det..

Ingen ras är avlade för att bita en människa helt enkelt och den som avlar hundar för det, borde rent ut sagt skjutas.

Denna kommentar har tagits bort.
aliciia
0

mina marsvin bits när det är hungriga XD

petronellaa
0

jag skulle aldrig i hela mitt liv sälja eller ta bort ett marsvin för att han/hon bet mej! Visst, det kan hända och det kan göra ont men så himla farligt tycker inte jag att det är. När mitt ena marsvin Kaj bara var 2 år bet han mej i fingret så jag började blöda litegranna men brydde mej inte så mycket efter det, utan istället har jag byggt upp en "relation" med honom, han är väldigt tam nu och har inte bitit mej sen dess! Han är otroligt go och slickar mej alltid på fingrarna, han bits aldrig! Så jag tycker man inte ska ge upp hoppet bara för man har blivit biten av ett marsvin eller liknande!

psyko
0

Nackar en mus för att den bet henne en gång? och så skyller hon på att den har temperamentsfel??
Om jag ska vara ärlig tycker jag att det är hon som har det.

Möss är så himla rara och snälla och gör inte en fluga för när om de blir rätt behandlade.

MoaL
0

Först och främst har jag helt missat att någon har pratat om möss, och sedan: Nu generaliserar du, Psyko. De flesta möss är rara och snälla och gör inte en fluga förnär. Sedan finns det undantag. Till exempel om de är överdominanta. Jag hade en mus som var världens snällaste och goaste i handen, men lät jag honom gå omkring - om det så bara var i knät eller händerna - så kunde han hugga mig så det bara smällde om det. Han kallades inte Giftmusen för intet nämligen. Jag var tvungen att avliva honom för att han bet mig så ofta, och så fort han bet mig - om det så knappt ens blödde - så svullnade ofta hela fingret, och ibland även handen, upp. En gång bet han mig i skinnet mellan tummen och pekfingret, och gjorde så att hela handen och halva underarmen svullnade upp. Jag fick rosfeber på handen och lymfkörtlarna började smärta i både armveck och armhåla. Därmed åkte jag på min livs första och hittills enda penicillinkur. Det var drygt ett halvår sedan. Enda anledningen till att jag behöll honom så länge var att han var så mysig och gärna somnade i handen på mig när jag strök honom över huvudet.

Dessförinnan har jag blivit biten av alla möjliga slags otama, aggressiva eller överdominanta djur; Råttor, möss, gerbiler, nataler, dvärghamstrar, guldhamstrar, o s v. Eftersom Giftmusen hela tiden var en riskfaktor så avlivade jag till slut honom efter att han bet mig ännu en gång och jag svullnade upp. (och nej, jag är inte allergisk)

Jag föder upp möss, och jag stödjer defintivt avlivning på möss som bits eller är rädda av sig. Sådana ska man varken ha till sällskap och definitivt inte till avel. En sällskapsmus ska vara tam, social, glad, pigg och frisk. Den ska inte bitas eller vara rädd, det är att se som att musen är full i tumörer. En bitsk eller livrädd mus är inte att betrakta som frisk, och den trivs absolut inte fullt ut som sällskapsmus. Har man sådana möss till sällskap så är man ingen riktig musälskare.

Självklart kan man köpa ohanterade möss eller övriga djur som därmed är rädda, men de blir ju efter lite hantering tama - precis som så var fallet med många bitska råttor jag tidigare har gjort tama på en djuraffär. Som sagt, man måste se anledningen till varför ett djur bits, inte bara dra alla djur över en kam och säga att allt beror på att djuret är "elakt". Det är sällan till exempel råttor bits på grund av ren aggressivitet, men känner man till råttors beteende och vet hur de fungerar så ser man om råttan är rädd eller aggressiv när den bits.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa