Marsvin i golvflock
Det här är frågor till er som själv har marsvinen i golvflock/större grupper. Vill gärna höra era egna erfarenheter och inte någon "allmän kunskap".
Har lite funderingar vad man bör tänka på innan man satsar på golvflock. Vi har i dagsläget två 7månaders-honor i ett någorlunda stort egenbygge (160X65) plus en "hage" (2x2m) men skulle hellre se de i en liten flock med fritt tillgång till hagen/eget rum dygnet runt. (inte helt aktuellt än men söker tips/erfarenheter)
Skötsel: Har ni täckt golvet helt/delvis? Spån/fleece/mm? Är era marsvin så pass rumsrena att de hoppar in i sina burar/"toaletter" vid behov om ni inte har spån/liknande överallt?
Djuren: I och med att jag inte tänker köpa nya djur utan ta hand om fler omplaceringar i fall det blir en flock så undrar jag lite extra hur man bäst/enklast lyckas att få de trivas med varandra.
Är det bäst att utöka med unga marsvin typ en eller två i taget? Eller går det lika bra med äldre honor? Blir det svårare att sätta in två som redan har bott ihop hela sitt liv?
Har ni någonsin upplevt att någon hona absolut inte passade ihop med flocken?
Har ni en -kastrerad- hane med i flocken? Om ja: tycker ni det är bra eller skulle ni hellre rekomendera att bara ha honor?
Dela gärna med er bra och dåliga erfarenheter ni har runt ämnet.
Jag har ingen golvflock, men jag har just nu 5 honor i samma bur. Man ser att djuren blir gladare när dom är i större flockar än två och två.
Jag har satt ihop dominanta honor med varandra genom att introducera dom på golvet, och sen bara satt ner dom i samma bur. Det fungerade utmärkt i mitt fall, men det beror ju på marsvinen.
Jag ser ingen svårighet med att sätta ihop fler marsvin samtidigt i den större flocken. Inte heller om det är en liten grupp som har bott tsm länge.
Hoppas du fick lite svar iaf, måste sticka nu^^
Helena
Jag har en rejält stor golvbur med en stor flock i. Jag har satt in både unga och äldre honor, en i taget eller fler på en gång utan problem. En gång har det varit problem o det var en hona som tjafsade lite när hon kom ny, men annars har jag aldrig haft problem hur jag än ändrat o hållt på i flocken.
Jag har en kastrerad hane i flocken och tycker det funkar jättebra. Var utan ett tag (när den förra dött och innan jag hade en ny kastrat att sätta in) och det var iofs lugnt då också.
Jag gillar storflocken! Har smågrupper också (2-4 djur) men nog märks det att marsvinen själva gillar att va i en storflock, bara individerna fungerar ihop förstås.
Visst kan det finnas individer som inte funkar i en större flock. Jag har en hona som förut bodde med 3 andra. Hon har varit tjurig emellanåt men inget allvarligt. Nu har jag delat på dom för två sitter med hane o de andra två bor för sig. O helt plötsligt är hon inte alls tjurig längre! Om det beror på att de bara är två nu eller att det var nån av de andra hon inte riktigt trivdes med vet jag inte men av att studera dom så tror jag att hon helt enkelt funkar bäst med bara en kompis.
Det är dock enda honan jag märkt något sånt med.

#2 När du säger "golvbur" då har du hela ytan täckt med spån/liknande? Hur många djur har du i storflocken? Hörde något om att 10 individer skulle vara optimalt men jag börjar nog i lite mindre skala sedan får det kanske växa med tiden… :-) Känner du att djuren blir mindre tama på det viset?
#3 Ja jag har hela ytan täckt med spån. Det är en stor bur helt enkelt, intredd på samma sätt. Med spån över hela, hus, rör osv. Just nu har jag 11 djur (10 honor o 1 kastrerad hane) i den buren men så många var de ju inte från början.
Nej, jag tycker inte de blir mindre tama i den buren. Vill de inte bli infångade så kan de ju bli svårare att få tag i förstås, men de är minst lika gosiga och mysiga som de jag har i mindre/vanliga burar.
Jag har mina honor i flock i en byggd hörna i snicken på golvet, vi byggde av höga osdskivor som väggar och grind och lade våtrumsmatta på golv och en bit upp på väggen. På det har jag spån i tunt lager, lite tjockare där jag upplever att de gör sina behov och halm ovanpå och sen upponedvända lådor med utsågade hål och korgar mm, ibland mysrullar och rör eller broar. Har tyvärr förlorat alla de bilder jag hade men kan ta nya imorrn. Just nu går 5 honor där varav en fick tre ungar för en vecka sen, de föddes i flocken, en hona ska placeras där efter hon fött också sen. De trivs tillsammans alla och är i olika åldrar mellan en vecka till ca 1 och ett halvt år, förr även äldre där med men de RIP nu…
Jag upplever att de rangar sig bra och att det är just det man vinner på att låta de gå i flock. När de går med hane är de i hans bur ca 5 veckor sen kommer de tillbaks.
Jag gör rent ca en gång i veckan, tar allt med spade till en skottkärra och sopar sen, tvättar vid behov av golvet, undertiden är marsvinen i ett hörn då jag ställer upp lådorna i vinkel på högkant och tar sen den hörnan sist eller så är de ute eller i plastlåda eller transportburar.

Jag har mina på golvet med spån. Utrymmet är 120 cm brett och 4 meter långt. Det är en ca 30 cm kant vid framsidan. Där bor 6 honor och en kanin. Det har aldrig varit problem. Finns det bara mycket nog att gömma sig under och stort nog att gå undan på kan nog alla komma överrens. Mina honor har kommit vid olika tillfällen och jag har bara satt ihop dom utan problem.
Städning 1 gång i veckan med allt ut. Skyffel och plast säck är allt som behövs. Har dom kissat mycket kan man bara ta där och fylla på lite spån just där om det känns att det inte räcker med 1 gång i veckan.

#6 kan inte kaninen hoppa över? Menade att på hopptävling med kanin är lägsta höjden 30 och det hoppar ju alla över lätt som en plätt :S

Tack ska ni alla ha :-) Jag är alltmer övertygat att det blir en liten flock här så smånignom. ..men nu är det först semestertider, ha det så bra under sommaren!

#7 Jovisst kan hon hoppa över men hon vill inte. Det är snarare så att om hon är lös på golvet så hoppar hon tillbaka hellre än att vara lös. 
Låter inte som om det är någon idé att jag svarar på frågorna, du har fått många och bra svar. Men din bur är ju stor och så länge du inte har fler än runt 4 marsvin verkar det ju inte alls behövas något större utrymme, de har ju en stor hage också :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus