Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4645 ggr
[jejjas]
0

Löss på salladen!

Ja jag har fått bladlus på våran plock sallad Gråter som vi ger till grisarna vad kkan jag bespruta med så att jag blir av med dom (naturligt viss med något som inte är giftigt för dom)? det är massor med lusar och det går inte att plocka bort dom ar försökt.

Jessica

tantnett
0

Menar du salladen på rot? Alltså i landet. Då kan du prova spruta med grönsåpa. 1 kapsyl såpa/ 1 lit vatten.

Salladen som du plockat kan du lägga i en bunke och fylla vatten tills det täcker, efter en ca 15min har lusen flytit upp till ytan.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[jejjas]
0

nu har jag varit ute och sprutat saladen. sköljer den ändå när jag harplockat men kommer skölja annu mera noga nu!

fiorano
0

Jag har inget bra medel men nyckelpigor äter ju bladlöss.Fast det kanske inte var så bra förslagHemlis

[jejjas]
0

Jo dom är jätte bra men finns ju så dåligt om dom ju Ledsen. så det fick bli såpa

FeliciaS
0

Det är inget problem med bladlöss ;) Fråga på trädgård.ifokus vad du kan spruta på. När persiljan hemma fick bladlöss sprutade jag på vatten blandat med lite såpa 2 ggr/dag i några dagar. Då kan inte lössen andas och dör :)
Du behöver inte vara rädd att det är något giftigt, all sallad i mataffären är besprutad med värre saker (inte de ekologiska då såklart). Skölj den bara innan du och marsvinen äter den :)
Vi brukar lägga allt vi plockat i en stor bunke/diskhon fylld med vatten och efter ett tag har lössen flytit upp till ytan eller lagt sig på botten - borta alltså! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Oj, såg visst att #1 hade samma tips som mig! ;) Så lustigt ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus