Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 2585 ggr
volvo850
0

Hur täcker ni C-vitaminbehovet?

Vad ger ni era marsvin för c-vitaminrik föda?? Jag ger mina persilja,paprika,kiwi,apelsin och brustabletter i vattnet ibland….dom får olika varje dag plus en annan grönsak eller frukt oxå. Men de känns inte som att de är tillräckligt. Får dom i sig så mkt som dom behöver om jag ger dom det jag skrivit? Eller har någon något tips på något bättre eller något mer man kan ge dom?

Bytte till en utförligare rubrik. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

paronskrutten
0

brustabletter behöver du inte ge. broccoli, grönkål, paprika, vitkål, persilja är bra.

Helena

volvo850
0

okey men jag ger dom brus iaf för dom älskar det verkligen:D men ja vet att de inte är nödvändigt igentligen men dom tycker mkt om det:)

FeliciaS
0

Det är inte någon våldsamt stor mängd c-vitamin de behöver men ger du dem någon c-vitaminrik grönsak på morgonen och någon på kvällen så får de sitt dagsbehov av c-vitamin :) Brustablett behöver du inte alls ge, om de inte är förkylda någon gång.
Jag ger broccoli, persilja, paprika, kål och persiljerötter. Apelsin och kiwi innehåller inte så mycket c-vitamin och dessutom är det rätt syrligt så det ska man inte ge så ofta. Ett tips är artikeln "Handla rätt till marsvinen" :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0

# 3. Persiljerötter? Vad är det? Odlar du persilja och drar upp rötterna ur jorden? ;)

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

#4 Persijerötter är en (jättegod) rotfrukt som ser ut som palsternacka, om du vet vad det är. Det är inte persiljans rötter. Kallas även rotpersilja. Läs artikeln "Handa rätt till marsvinen" där det står lite om persiljerötter. 

(Tips - persiljerötter är jättegoda att steka i ugnen med andra rotfrukter ex. potatis, morötter, jordärtskockor)

Mvh Felicia

volvo850
0

bra tips!:D tack

FeliciaS
0

#6 Så lite så :)

Mvh Felicia

vidar_valkyria
0

Grönsaker morgon  och kväll

dreamiz
0

Jag ger persilja, broccoli, vitkål, kålrot, vitkål, paprika. Ibland får de annat också men det är detta som innehåller mest c-vitamin av det jag ger o som de får dagligen.

Bella-R
0

Av c-vitamin-grönsakerna ger jag bla morötter, persilja, paprika, vitkål och apelsin ibland.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Emelie-E
0

Mina får gul paprika, vitkål, persilja och broccoli. Även annat någon gång ibland..
Mina får även extra c-vitamin i form av askorbinsyra som jag strör på frukt och grönsaker som inte innehåller så mycket c-vitamin.

Facklan
0

Jag ger  frukt o grönt varje dag ger citrusfrukter en gång i veckan oo ger massa massa baldpersilja !!!

Jag har Askorbincyra för de dagar jag känner att dom inte fått färska gönsaker / frukt då bara doppar jag en gurkbit eller strör lite över pelletsen typ .. det är ju ren C-vitamin …

jag har oxå pellets som är Cvitamin berikade så jag tror jag har det täckt !

FeliciaS
0

#11 #12 Har hört att askorbinsyra kan öka risk för njursten om det äts för mycket/för ofta. C-vitamin förstörs i värme så c-vitamin i pellets är ingen c-vitaminkälla, räkna inte med det :) Dessutom behöver de inte så mycket c-vitamin som man kan tänkas tro, så c-vitamin i annat än grönsaker är onödigt.. De ska ju ändå ha grönkost varje dag, så varför ge de på annan väg? :)

Mvh Felicia

Emelie-E
0

#13 jag ger mina extra c-vitamin då de är förkylda just nu.. Och tycker det är bättre att ge askorbinsyra istället för brustabletter i vattnet..

[Theriss]
0

Vitkål, morötter och broccoli.

Mariaairam
0

Vi ger våra grönsaker/rotfrukter varje morgon, vissa dagar ibland även på kvällen + att de får C-vitamin flytande varje dag, om ni förstår vad jag menar! ;)

Abico
0

Mina får mycket vitkål men sedan också gul paprika, persilja, broccoli och en hel del morötter (fast det är ju inte så mycket c-vitamin i dom). Ibland strör jag lite askorbinsyra över grönsakerna, bla. om någon av grisarna är snoriga eller så. Greta får det lite oftare än de andra eftersom hon haft problem med sina bakben i sitt tidigare hem - pga. vitamin brist.

Hanna 

CamillaS
0

Mina får ganska mycket vitkål, paprika i olika färger, broccoli, persilja, kinasallad, palsternacka, morötter, selleri, tomat (ibland) m.m. dom får en välfylld skål på kvällen. och ibland kan jag ge dom nån grönsak på morgonen. :)

FeliciaS
0

#18 Vad är kinasallad? Menar du kinakål…?

Mvh Felicia

Amandalo
0

Mina får broccoli,vitkål,persilja,morötter,paprika (röd eller gul) och torkade nässlor (En klar favorit)

Tindrar
0

Ger mina persilja, paprika, broccoli och vitkål.  Undrar en sak om persilja. Hur ser vildpersilja ut? Luktar den persilja? Har själv persilja men blir osäker då den inte ser ut som persilja och har blommor på sig. Nån som vet exakt?

Abico
0

#21 - Prova att googla det, kanske hittar du någon bild.

Hanna 

Tindrar
0

Har försökt men tycker blomstrande persilja elr vad det kallas liknar vildpersiljan… Sökte även på wikipedia men inget svar…

Persifone
0

Jag var just hos en veterinär med mina marsvin, och de visade sig att de hade c-vitamin brist, och för det fått ett slags kvalster "kommer inte ihåg namnet"

Jag sa att jag ger mina marsvin mycket olika grönsaker för att täcka deras c-vitamins behov, men då säger veterinären att man ska ge tillskott i form av vätska som man ger direkt i munnen varje dag.

Och att om man ska täcka marsvinens behov av c-vitamin, ska man ge dem minst 26 apelsiner om dagen.

Grymt mycket…

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Abico
0

#24- Det stämmer inte alls :/
26 apelsiner? Jösses, apelsiner brukar inte ens vara spc. uppskattat.

Hanna 

Currymarsvin
0

#24 En sån galen veterinär! Enligt veterinär Marianne Tornvall på Djurkliniken Roslagstull räcker det utmärkt med c-vitaminrika grönsaker. Och hon är en av de bästa smådjursveterinärerna i Stockholm. Dessutom tror jag att alla på den här sidan kan säga det samma!

paronskrutten
0

Persifone: Vad grundade vetten att dina marsvin hade c-vitaminbrist på?

Helena

FeliciaS
0

#24 Den veterinären kan inte kunna mycket om marsvin! De får absolut inte kvalster av c-vitaminbrist utan skörbjugg som är en slags förlamning kan man säga. C-vitamintillskott är ingenting att rekommendera, det är konstgjord c-vitamin. Ge broccoli, kål, persilja m.m (läs artikeln "Handla rätt åt marsvinen") så får de i sig allt vad de behöver. Apelsiner innehåller inte mycket c-vitamin, långt ifrån så mycket som man tror och dessutom kan det orsaka svamp eftersom att det är så syrligt. Det brukar dessutom inte uppskattas så mycket av marsvin… Det där med 26 st är en ren lögn! Konstig veterinär… ^^,

Skulle vilja ha svar på samma fråga som #27.

Mvh Felicia

Persifone
0

Mina marsvin hade fått det kvalstret (?) som lever under huden, väldigt vanligt bland marsvin och kommer genom hö. Och om då inte marsvinen har ett bra imunförsvar får de det. Imunförsvaret kommer från bla c-vitamin.

Min ena pojke hade också ett grumligt öga, vilket börjar bli bättre nu med medecinen och c-vitaminerna.

Ni får självklart ge era marsvin c-vitamin som ni vill, men mina var nära att dö av det här, så kommer fortsätta ge tillskottet, marsvinen tycker också att det är väldigt gott ^^

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

FeliciaS
0

#29 De får inte kvalster av att immunförsvaret är dåligt, men infektioner och sjukdomar botas inte lika lätt om immunförsvaret är dåligt (= att marsvinen inte är helt friska). När man inte är helt frisk behöver man extra vitaminer, men de behöver inte vara på konstgjord väg. Marsvins c-vitaminbehov är inte alls lika stort som man tror, de klarar sig mer än väl på broccoli, kål, persilja och annat varierat.

Mvh Felicia

Rafflan
0

Många marsvin får ju inte c-vitamin alls så det e väl kanske olika från individ till individ, vissa kanske behöver mer än andra?!

Jag ger iaf "Lottie kanin å marsvins pellets" som innehåller extra c-vitamin ;)

Maliis
0

Heller i vattnet.

FeliciaS
0

#31 Fast att pellets innehåller c-vitamin är ingenting man ska "haka upp sig på" för den har ändå försvunnit i kontakt med syre och ljus. Så pellets som innehåller sk. c-vitamin bör absolut inte vara någon c-vitaminkälla. (Tips - läs artikeln "Alternativt kraftfoder")

Mvh Felicia

Sandra-B
0

Mina marsvin får vitkål och paprika som fast c-vitaminkälla dagligen, därpå tillkommer morötter, blomkål, persilja, gräs/maskrosor och liknande när det finns billigt att köpa/lätt att hitta.

Den grönsaksbasen har mina marsvin (både unga och gamla) haft sen jag fick mina första "grisar" 1997 och de mår kanonbra på det, ingen C-vitamin brist här inte.
Är de sjuka och matvägrar ger jag dem dock tillskott med extra C-vitamin i.l

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

smillan
0

#34 Jag har samma bas som dig med c-vitamin, vitkål och paprika. Och sen varierar resten ex broccoli ibland, persilja ibland ect. Sen har jag extra c-vitamin tabletter ståendes ifall det skulle vara något som gör att de behöver extra.

Caviafantasten
0

#28 vad menar du med att apelsin inte innehåller bra med C-vitamin?

Användning: Apelsiner äts färska som de är eller i sallader. Apelsiner ger också god saft, juice och marmelad. Citrusfrukter är en viktig C-vitaminkälla.

Källa: Frukt & Grönt Främjandet

Näringsvärden: Energi 46 kcal/193 kJ, Vatten 86 g, Protein 0,8 g, Fett 0,1 g, Kolhydrater totalt (ej fibrer) 10,3 g, Kostfiber 1,9 g, Kalium 158 mg, ß-karoten 126 µg, C-vitamin 53 mg.

Alternativt kan Du ge Ditt marsvin en handfull färsk kål eller 1/4 apelsin dagligen

Källa:Roslagstulls rekommendation

Caviafantasten
0

Marsvin behöver tillskott av C-vitamin, då dom själva INTE kan tillverka detta naturligt.
Vitamin C = askorbinsyra.

För dessa djur är askorbinsyra inte något vitamin!

Vitaminer är nämligen organiska ämnen som djur behöver i små doser
och som de inte själva kan producera, åtminstone inte i tillräckliga mängder.
Askorbinsyran produceras i njurarna eller i levern.

Djur som inte kan bilda askorbinsyra är främst växtätare.
Vitamin C finns ju särskilt i vegetabiliska födoämnen, t.ex. många frukter.
Vitamin C behövs för produktionen av proteinet kollagen som är en viktig beståndsdel bland annat i bindväv, ben och hud.

Källa: http://www.maxat.org/merlin/ foderlära

En bra tabell finns också att läsa på

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html

FeliciaS
0

#36 Inte om man jämför med Broccoli som innehåller 83 mg, Grönkål 120 mg eller Gul paprika 180 mg… Då innehåller apelsin relativt lite c-vitamin.

Mvh Felicia

Caviafantasten
0

Marsvinets dagsbehov som är 10mg / kilo marsvin.

Exemplet paprika - dagsbehovet är ca 1/20 paprika.
Man behöver inte stora mängder grönsaker för att täcka C-vitamin behovet.

Så apelsin är då en bra källa för C-vitamin

Sen ska man ju inte "gardera" sig genom att ge c-vitamintillskott.
En bra artikel om detta finns på http://goto.glocalnet.net/mars/sjuk/pseudosc.htm

En länk till att läsa om bra c-vitaminkällor finns på
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1011726

FeliciaS
0

#39 Jo, precis, men eftersom apelsin kan ge svamp så anser inte jag att det är någon bra daglig vara för att täcka behovet av c-vitamin.

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Håller med felicia där, jag skulle inte ge marsvin apelsin som c-vitaminkälla, då det finns mycket bättre alternativ.

Helena

svampi
0

Brukar ge en nypa persilja varje dag minst i vitamn väg, så får de ju annan mat såklart.

idipidi
1

#24 Vilken obehagligt okunnig veterinär. Det är så att man blir mörkrädd. Hur tänkte sig den veterinären att vilda marsvin får i sig c-vitamin? Köper de också tabletter..? ;)

även i den mest enkla, dåliga litteratur finns uppgifterna om att marsvin behöver runt 10mg c-vitamin per kilo kroppsvikt. Dräktiga, digivande, växande eller sjuka marsvin behöver upp till tre gånger så mycket, men oavsett är det inte stora mängder. Det är enkelt att räkna ut med normala mattekunskaper. 26 apelsiner är så mycket påhitt det kan bli.