Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 588 ggr
angelicaw
0

Ska det vara så här när man släpper ihop?

Hej.

Har tagit hand om en 7 månaders hona och köpte en 10 veckors hona igår som sällskap. Men nu till min undran… Hur ska de i regel reagera på ett nytt sällskap? Den äldre honan har aldrig haft sällskap tidigare enligt vad jag fått veta, och nu så förföljer hon den nya hela tiden. Verkar acceptera henne emellanåt men så helt plötsligt kan hon rusa efter och buffa i rumpan eller ge ett tjuvnyp. Det är inget blod involverat därför så tror jag att hon inte biter.

Båda marsvinen går runt och låter nästan hela tiden oxå.

Den yngsta honan får inte vara i huset heller, utan blir utskuffad hela tiden.

Ska jag behöva lämna tillbaka henne?

FeliciaS
0

Hej!
Det finns inget som säger hur det ska vara, alla marsvin - liksom människor - beteer sig olika mot varandra. Men det låter som normalt beteende, den äldre honan undersöker den yngre och visar henne på plats. Det är inget att oroa sig för och du behöver absolut inte lämna tillbaka dem. Viktigt är att de har många olika gömställen - som rör, hus m.m. Inte bara ett hus.

När man släpper ihop marsvinen funkar det bäst om de är badade så att deras egen lukt försvinner, och att de får träffas och bekanta sig på en stor neutral plats fri från det ena marsvinets revir.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

#0 Det är fullständigt normalt och kommer att lugna sig. De håller på för fullt och "diskuterar".