Hanar i flock
Jag samnförde ganska nyligen en 1 årig hane med 2 andra vuxna hanar utan minsta problem (badade dom faktiskt inte ens). Men dom gånger jag försökt sätta in en yngre hane till två vuxna har det aldrig fungerat särskllt länge. Då har dom vuxna hanarna alltid börjat bråka om den lille.
Visst nu kanske dom här två hanarna som jag nämde först är ovanligt snälla, men undrar ändå om det inte kan vara så att dom små hanarna möjligtvis kan lukta hona eller bara för neutralt så att hanarna inte riktigt vet vad dom är? Och av den anledningen börja bråka om dom?
Ni som har fler än tre hanar i samma bur, hur gamla var alla djuren och vilka bodde ihop först eller har dom växt upp ihop? och hur samanfördes dom?

Jag försökte sätta ihop två vuxna hanar med två unga, men som du beskrev så började de äldre bråka om de små. Nu tål de typ inte varandra längre utan bor tillsammans med varsin "liten". Så nu är det frid och fröjd, men hade ju varit kul om de kunde vara tillsammans allihopa. Kanske har de små lukten kvar från sin mamma om man inte har badat dem? Eller så kanske det inte går att avgöra när de är så små om de är killar eller tjejer på lukten (för de äldre marsvinen alltså), som du sa. Detta var väl inte direkt det du frågade om, men jag kände igen scenariot :)
Jag tror det är väldigt olika beroende på hur marsvinen är. Vissa är mer dominanta än andra osv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus