Är hon för gammal för att paras?

Hon är för gammal.
#1 a tack så mkt.

Vet itne, sök på typ google lr ngt så från du väl fram ngt! :)

En marsvinshona bör få sin första kull innan hon fyller 1 år, eller där omkring, inte senare…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Mina småttingar är liksom 3 år.. Fyller den 12:e aug.
En marsvins hona som ska få sin första kull ska få den vid 7-10 mån.

Marsvinen stelnar i bäckenet efter ettårsåldern.
Därför kan dom få svårt att vidga sig vid en förlossning om dom är för gamla. Småttingarna kommer ej ut utan man riskerar att få snitta honan.
Marsvin 4-ever
.
En hona ska få sin första kull innan 1 års ålder precis som Stormviskaren skrivit.
Jag har en hona som var 2½ år när jag funderade på att para henne, då hade hon fått sin första kull vid ca 1 års ålder men jag valde ändå att låta bli pga hennes ålder.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Hej, vet någon av er hur man kollar marsvinets ungefärliga ålder, asså utseende mässigt, som på typ hästar är det tändérna. jag har nämligen fått fem honor och den "förre ägaren" vet inte… så har ni nån kunskap om sånt?
Det där med att bäckenet stelnar är verkligen sanning med modifikation. Eller en myt kanske man kan säga t.o.m. Det står rätt bra om det i senaste MM.
Dock är riskerna mindre rent allmänt för honor som får första kullen när de är unga och slanka.
#9 Det finns inga enkla, säkra sätt. Med erfarenhet kan man med ganska bra säkerhet säga om det är ett ungt djur (säg under ett år kanske), ett gammalt djur (3-4 år eller äldre), eller mittemellan. Men det är svårt att säga vad man kollar på. Pälsen ändrar struktur och blir grövre, kroppsformen blir lite annorlunda och marsvinet ser mer "slitet" ut som gammalt. Inga enkla tecken utan man behöver nog ha klämt och kännt på ett antal hundra marsvin för att öva upp en känsla för det.
Hon är definitivt för gammal.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 10 Intressant. Nu har jag ju inte MM så jag är väldigt nyfiken på vad som då gör att "äldre" honor inte skall paras?
Marsvin 4-ever
.