Ställa ut? / Uppfödare?
När jag var barn hade jag ett sött litet vitt marsvin (detta var innan lagen kom till). Han var mitt allt och vi var ipincip bästa kompisar, han levde tills jag gick i 6:an -alltså hela 7 år.
Nu funderar jag på att skaffa marsvin då jag har en stor kaninbur över. Helst skulle jag vilja köpa bara ett, men jag tror lagen fortfarande gäller även om han/hon kommer ha en kaninkompis i en bur brevid, eller?
Så, nu hade jag tänkt köpa marsvinen hos en bra uppfödare och eventuellt börja ställa ut, men, hur går en utställning till? Är det som en kattutställning med massa dekorerade burar eller är det något helt annat. Skulle så gärna vilja veta :)
Om ni har lite bilder på en utställning så lägg gärna in dem :)
Sen undrar jag om det finns någon bra uppfödare i borås/göteborgs-trakterna som har en kull eller som har en kull på g?
Tack på förhand! :)
puttar lite :)
Oj, oj ^^ Det är inte lite du frågar om *s*
Ja, lagen gäller ännu. Marsvin ska bo två och två, hane + hane/ hona + hona alt. kastrat + hona för att må bra.
På svenska marsvinsföreningens hemsida; http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/ så kan du läsa lite om utställning och du kan se en del bilder i kategorin till vänster som heter just utställning, tävlingar. Utställningar kan skilja sig en del åt, de lite större har ofta fasta burar som man får låna på plats medan man på de enklare, vanligare utställningarna har egen transport som marsvinen vistas i hela dagarna.
Jag tycker att du ska åka till en utställning i din närhet och titta en gång, för att se hur det går till och sådär. Det brukar också finnas marsvin till salu på utställningarna som du kan titta på och även prata med lite olika uppfödare om du skulle vilja det.
På SMF's hemsida kan du också kolla in de uppfödare som har hemsidor, gå in under uppfödare/ uppfödarannonser.
Hanna
Jag finns i Borås =). SMF 319 All Star, föder upp korthår i nonselfvarianten golden agouti och även långhår. Har flera kullar på gång och även ungdjur som passar till utställning till salu just nu. I Boråstrakten finns även uppfödare av teddy.
Skicka mig ett PM så jag får din mejladress så kan du få lite mer info!
Mvh, Eva
Ja, lagen gäller - du måste skaffa 2 st marsvin. Kaniner kan aldrig ersätta marsvinssällskap då de inte talar samma språk som marsvin och kan bli farliga "kompisar"… ;)
Du kan läsa allt om utställningar på Svenska marsvinsföreningens hemsida, där finns även en lista med uppfödare och det står var de finns. På SMF Västras hemsida finns bildgalleri med bilder från utställningarna :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus