Spälsäng= Marsvinsbur?
Hej!
Mitt första inlägg på marsvin i fokus!
Jo, jag och familjen har bestämt oss efter en lång betänketid i början av sommaren att vi ska skaffa två marsvin…
Nu håller vi på att kolla på olika burar och idag fick faktiskt maken i mina ögon en snilleide när vi va på IKEA.
Vi ska kolla om vi inte kan med hjälp av min svärfar göra om våran spjälsäng till bur… Vi har funderat en hel del på en bokhyllabur, men vi tror inte på den iden. Inte just nu när vi har en 1-åring som är väldigt nyfiken av sig.
Är det någon som har gjort om en spjälsäng till bur?
Vi har iallafall pratat om att på botten ska vi ha en plywoodskiva och över den ska vi ha våtmatta eller vaxduk. Vi måste göra någon kant på botten så att inte kisset/bajset hamnar på golvet. Dessutom så måste vi ha skydd så att dem inte kan gå på spjällerna.
Min undran är, är det en fruktansvärt ide eller är vi på spåret till något bra?
Hur skulle ni göra, om ni skulle bygga om en spjälsäng till bur?
Mvh/ Chatarina
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)
Nej men jag håller på att göra om en juniorsäng till bur nu och det blir bra så spjälsäng är nog perfekt, kolla bara att ni sätter nät, plexiglas eller nåt också så de ej tar sig ut!
Kan visa bilder imorrn på hur min blev! det är både säng o bokhylla, vi lade hyllan i sängen, har ingen 1åring men väl hundar och katter överallt…
Jag tycker er ide är superbra.

Tack, jätte gärna! :)
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)
Alla idéer är bra, utom dom dåliga ^^
Men det ska nog fungera fint, det enda jag tänkte på är att marsvinen kan få för sig att tugga i sig spjälorna *s* Men om ni sätter tex. plexiglas på framsidan en bra bit upp, på insidan av spjälorna så kan dom ju inte tugga och det kommer in ljus ändå. Sen kan man ju ha någon trä skiva på de andra tre sidorna om man inte vill ha plaxiglas runt om alltihop.
Hoppas att mina ord är förståeliga *s*
Hanna
Det verkar som en bra ide :) Bra är ju om buren kommer upp en bit från golvet så marsvinen får det förhållandevis ljust i buren.
I botten bör du ha en våtrumsmatta, ja :) Ungefär 25 cm upp på kanten (med fördel på insidan av spjälorna) kan du ha plexiglas. Jag tror på er idé, visa bilder när den är klar bara ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nackdelen är väl den att de flesta spjälsängar bara är ca 120*60 cm och kostar ganska mycket (om man köper ny då). Lika mycket som en gallerbur i samma storlek… Så bokhylleburar är större och billigare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus