Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1288 ggr
Buffaomini
0

körkort för husdjur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pratade med mamma idag och grannarna som har skaffat djur kan inte sköta om det ordentligt.

det har ialf en hamster eller marsvin. jag drog själv slutsatasen att det är ett marsvin eftersom hon sa att den var lite större.
den får ialf stå ute dygnet runt i en bur, alldeles själv. visa nätter är det ju bara 12 grader och de är kallt för dem.
sen en natt då det ösregnade hade den fått vara ute, följande dag hade de också öst ner men då hade den fått komma in.
ett djur som är i behov av sällskap ska inte vara själv!
hon säger att hon bara sett den 2 ggr utanför sitt hus/bur. om de nu var på barnens påtryckningar som gjorde att de skaffade djuret så har de ialf ledsnat. mamma har nämligen aldrig sett dem leka med djuret.

tycker att man ska ha körkort för husdjur. du ansvarar ju för ett annat liv!

ska åka och kolla upp bättre hur det är med djuret..

Fiona
0

Men gud :O Detta verkar ju tyvärr vara rätt så vanligt.. :/ men att ha en hamster & ett marsvin ihop ? , har jag aldrig hört :S Ta tga i det och hjälp djuren om du kan , annara anälm om du tror dom far illa !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Mari
0

#1 Jag tror inte att de har ett hamster, trådskaparen skrev att det var ett marsvin eller hamster ;)

Jag tycker iallafall att du kan försöka lite snällt att förklara hur de ska sköta om djuren på bästa sätt, kanske skriva ihop ett häfte med skötselråd och ge dem? Vissa kan ju ta det som en pik och bli väldigt fientliga men jag tycker du iaf bör prata med dem.

Körkort för djur tycker jag är en bra idé, det är eller var ju på gång med hästskörkort ett tag och det är ju iaf en början :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Salladshataren
0

Ska man skriva upp och köra upp för att få körkort för husdjur? Oskyldig

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Mari
0

#3 Självklart :P

Har du aldrig hört talas om 4-spann med marsvin ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Jag tycker absolut att det ska införas "körkort" på djurköp. Ett slags teoriprov så att man får veta garanterat att de får det bra.

Just den här situationen tycker jag att du bör göra någonting åt. Varför inte påpeka det för familjen att marsvin måste ha en kompis och bo inomhus? Sedan kan de ju sälja/skänka bort marsvinet, varför behålla det om de inte bryr sig om honom/henne? Gör de inget åt situationen tycker jag att du ska be om att få ta marsvinet tillfälligt och hitta nytt hem åt denne.

Var finns hon/honom? Vilket kön är det och hur gammal är grisen? Vet du det?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Currymarsvin
0

Ja, ta och säg till dem att det går att omplacera marsvinet om de inte har tid för det. Dessutom är det lag på att ha två marsvin, så du har faktiskt lagen på din sida… Förutom då att de plågar det stackars djuret i övrigt.

Usch vad hemskt. Körkort för djur har jag velat ha lag på sedan jag skaffade min första kanin!

Buffaomini
0

mm funderat på om man ska säga och hur. för jag vill ju inte förstöra grannsämjan för min mamma. de är ju inte jag som måste stå ut med dem. ska fara dit i helgen och kolla.

jag tänkte att en start för diskussion är om jag kanske ha med mig mina tjejer eller killar och låter dem vara ute i gräset. se dem de och börjar prata. så kan jag berätta utan att låta så anklagande..

#3 japp ett stort prov på massor av sidor :P

FeliciaS
0

#7 Ja, så kan du ju göra :) Så hon/han får träffa marsvin iaf.

Mvh Felicia

Currymarsvin
0

#7 En sån bra idé! Kanske kan du till och med säga att du har hört av din mamma att de har ett marsvin och fråga om du får titta på det. Då får du chans att se hur illa det är. Och kan verka som att du tycker att den är söt och passa på att ge lite tips på ett snällt sätt.

Annars tycker jag allmänt att även om min bästa vän skulle vara en djurplågare så skulle jag anmäla henne. Oavsett hur bra vänner man är. För skulle de här människorna tex slå sina barn skulle ju ingen tveka att anmäla, trots risk att förstöra grannsämjan. (Förstår om du inte vill det, det var bara en tanke. Alla tycker ju inte som jag heller…)

FeliciaS
0

#9 Precis…

Mvh Felicia

Buffaomini
0

okej. ska fundera på hur det blir. men fått lite bra tips nu.

om det skulle gå så långt att man anmäler, var för man de?
det beror ju helt på hur marsvinet har de..

Sandra-B
0

Man anmäler till kommunens djurskyddsinspektör, finns på miljökontoret.

Man får vara anonym när man anmäler så om du anmäler anonymt behöver du inte vara räd för att förstöra grannsämjan för din mamma. Dock kan de ju misstänka att det är du om du har varit och gett skötselråd etc.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!