Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1729 ggr
Stormviskaren
0

Varmt i bilen

Ville ta upp detta nu innan det är för varmt. För er som åker långt med marsvinen i sommar tänk på värmen.

http://blandrashundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=fa07030c-537c-44bd-b949-7f7aac4e0f72 

Här är en länk till artiklen om de på Blandrashundar.ifokus. Detta är bra att veta även för er med marsvinen.  Det kan gå riktigt illa om marsvinen blir överhettade.

Här är även en tabell över hur värmen i bilen stiger.

Klockan

Yttertemp

Skugga/sol

Temp i bilen

08.30

+14

skugga

+19°

09.30

+18

skugga

+38°

10.30

+20

blandat

+47°

11.10

+20

sol

+58°

12.00

+23

sol

+62°

13.30

+22

sol

+85°

Abico
0

Bra :) Det kan verkligen gå väldigt illa om man lämnar djur i bilen - eller något annat… en varm sommardag.

Hanna 

Creation
0

Fy, så läskigt ifall det skulle hända :o
Jag tror inte att jag nånsin skulle lämna marsvinen i bilen :/ Men det är bra att veta.

Ett öppnat fönster borde väl hjälpa lite ifall man av någon anledning har sitt/sina djur i bilen(en stund)?

Hur mkt stiger temperaturen/minut kan man undra?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

#2 - intressant fråga. :p

Swea
0

det är hämskt att lämna dom i bilen så:(

parsley
0

Jag tror att det kan bli farligt varmt i bilen på 15 minuter om man parkerar den i solsken. Så länge man kör brukar tempraturen vara under kontroll, eftersom moderna bilar brukar vara utrustade med AC och /eller klimatkontroll. Så det kan vara lite trixigt om man har långt att åka i samband med utställningar och t ex vill stanna och äta på något annat ställe än McDrive.

Abico
0

#5 - Fast då kan man ju ta ur burarna och sätta sig utanför mcdonken och äta ^^

Hanna 

Creation
0

#6 McDonken xD Var det omedvetet eller avsiktligt? :P Du kanske har lite för mkt donken på hjärnan ;D

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#7 - Det var kanske lite avsiktligt ;P Syrran påpekade för några veckor sedan att "Hanna, inte kan du väl ge ditt marsvin ett smeknamn som man normalt brukar kalla en hamburgerkedja!" det är väl kanske där han hamnar om han inte slutar bråka med Vincent hela nätterna ;P

Hanna 

Fiona
0

#2 om bilen står stilla och dt är vindstilla gör dt ingen skillnad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

MikaTela
0

#2 Ett fönster hjälper typ inget om inte det är t ex en hund som kan sticka ut nosen och få lite extra syre. Två fönster hjälper LITE men inte avgörande! Alla fönster öppna hjälper bättre så länge det inte är vindstilla. Ett öppet fönster hjälper inte så mycket mot värmen utan gör mest att det kommer in syre i bilen.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

FeliciaS
0

Vi har AC i våran bil (och man kan ställa in temperaturen) men att lämna marsvinen där skulle vara lika stor chans som att äta en hamburgare för mig - alltså skulle det aldrig ske, om ens för flera miljoner… :) Men det är bra att det påpekas! Varje sommar dör många överhettade djur och även barn.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Idag så åkte vi bil i ca. 3 timmar, AC på för fullt hela vägen och när vi kommer hem och jag öppnar bagageluckan så kände jag ändå att det var väldigt varmt därinne… Så bara för att man kör på AC:n betyder det ju inte att det inte blir varmt ändå.

Hanna 

idipidi
0

Det beror ju på också från vilket håll solen ligger på. Och vilken typ av bagageutrymme man har.

Sandra-B
0

Tycker det är dags att denna tråden puttas upp lite!

Enligt SJV:s föreskrifter får djur inte lämnas utan tillsyn i fordon om temperaturen överstiger eller kan tänkas överstiga 25 °C eller understiga -5°C.

En djurägare som trots det lämnar sitt djur utan tillsyn i ett fordon under sådana förhållande kan åtalas för djurplågeri. I Brottsbalken (16 kap, 13§) står det "Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djuret för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år". Av djurskyddslagen (2§) framgår att "Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom".

Om ett djur påträffas i en bil, påverkad av värmen, kan man krossa fönsterrutan till bilen för att rädda djuret. Det finns stöd för det i Brottsbalken (24 kap, 4 §): "En gärning som någon (---) begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom, eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse." Följande exempel ges: "Det bör vara tillåtet att genom att slå sönder en fönsterruta rädda en gammal hund utan något egentligt ekonomiskt värde från att dö."

Innan man tar till den drastiska metoden att krossa ett fönster bör man kontakta polisen samt försöka hitta bilens/ djurens ägare.
Det är endast i undantagsfall, när djuret visar tydliga tecken på att inte må bra man tar till en sådan sak.

Skicka bilens registreringsnummer utan mellanslag som SMS till Vägverket 71456. Du får tillbaka SMS om bilägarens namn och stad.
Sen kan man antingen be eventuell affär att efterlysa ägaren, man kan ringa nummerupplysningen eller på något annat sätt försöka spåra ägaren.
Kostnaden för att skicka ett SMS är den vanliga avgiften som din operatör debiterar. Vägverket tar inte ut någon avgift

Man bör dokumentera så mycket som möjligt, ex tidpunkter för kontakt med polis, försök till hitta ägare, tidpunkt när man först observerade djuret i bilen, tidpunkt när man observerade att det började må dåligt (även symptom), tidpunkt för när man tog beslutet att krossa fönstret och plocka ut djuret, tidpunkt för när djuret började må bättre. Bilens registreringsnummer bör också dokumenteras. Man bör även försöka samla ihop så många vittnen som möjligt som får se djuret i fråga i bilen. Har man möjlighet att fotografera/ filma händelseförloppet är det väldigt bra att göra.

SER MAN ETT DJUR SOM FAR ILLA SKA MAN ALLTID KONTAKTA POLISEN!!

Bilens innertemperatur påverkas mycket lite om fönster och/eller baklucka är öppna!

[Källa: www.djurskyddetangelholm.info.se]

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
0

*putt*

**SMF 237 Sweet Dream's 

FeliciaS
0

När jag var på SM för Islandshästar i Strömsholm påpekade speakern flera gånger per dag hundar som var instängda i bilar. Tur nog hade de veterinär som gick runt och tittade detta, men hur sjutton kunde ägarna?

Mvh Felicia

Emelie-E
0

Jag blir arg när jag ser en stackars hund sitta i bilen och det är 30 grader varmt ute :( Stackars vovve! spelar ingen roll om det finns fönster som är öppna.. Och det hjälper ju knappast.

blir även riktigt arg på min pojkväns föräldrar som ska ha med sig sina hundar precis överallt.. De har det hundra gånger bättre hemma än att sitta i en bil när det är så varmt ute.. Men nej, de ska med och sitta i den varma bilen..

Sandra-B
0

**Nästa gång du ser en hund sitta instängd i en varm bil tycker jag att du ska ringa polisen, det är olagigt att lämna sin hund (sitt djur) utan tillsyn i en bil om det kan befaras bli kallare än -5 grader eller varmare än 25 grader (i bilen).

Den som lämnar sitt djur utan tillsyn i ovannämnda situationer kan man dömas för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Salladshataren
0

Jag har hört ifrån ÅsaF att man kan få slå in rutan om man ska rädda djur eller barn. Men då måste man ringa först till polisen eller ha ett oberoende vittne innan man slår in rutan på bilen.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

paronskrutten
0

Japp, som Ida säger, får man slå in rutan, yay

Helena

FeliciaS
0

#19 #20 Bra, då vet man det ;)

Mvh Felicia

Cuyi
0

Men om det är regn då?

Abico
0

#22 - Det kan ju vara varmt ute även om det regnar :)

Hanna 

FeliciaS
0

#22 Precis som Hanna har nämt i #23 - det kan ju vara varmt även om det regnar. Men ligger inte solen på stiger ju inte temperaturen i bilen.

Mvh Felicia

Cuyi
0

Jo det är klart, tänkte inte på det. Men om det.. snöar då?

Thea-Cazzy
0

Idag kom jag hem från husvagnssemester i Västervik. På vägen dit slutade AC:n funka, det var inte så kul! XD Ute var det så varmt att man knappt kunde vara ute ;P

Cuyi
0

Nej men gud! Vad .. INTE ROLIGT. :S xD Men ni klarade er iaf ;)

Abico
0

#25 - Ja, snöar gör det ju inte mitt i sommarn så då är det nog ingen risk för att det blir för varmt iaf. ;P

Hanna 

Sandra-B
0

**Det får inte vara för kallt heller………

**SMF 237 Sweet Dream's 

Thea-Cazzy
0

#27 haha :P Tur att inte djuren var med! :P

EmelieDahl
0

Vad bra med en sådan tråd, dt är hemskt hur folk kan lämna djur och barn i varma bilar:(