Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1218 ggr
Petcrazy
0

Marsvins uppfödning

Hej jag undrar 2 saker.

1. Finns det nån/några uppfödare här på Marsvin iFokus som bor i/nära Uppsala? Om det fiinns det vill jag gärna ha hemsida adress eller liknande där man kan se svinen.

2. Tips till mig (som kanske ska bli upfödare)

Petcrazy
0

PUTT (onödigt ja vet :))

parsley
0

Jag vet inte om det finns någon på marsvin i fokus hemsida, men kolla SMF Norrort så hittar du dem som i Stockholmsområdet.

Petcrazy
0

okej tack :)

idipidi
0

I Uppsala finns inte så många uppfödare, men i Stockholmstrakten finns en del. Om du är ute efter att köpa marsvin så antar jag att det inte är något problem att åka ner till Stockholm. Det är ju inte speciellt långt.

Vad är det för ras du är ute efter?

Petcrazy
0

Jag gillar främst abbessiner, släthåriga och rex men sen spelar det ingen roll (utöver att det inte blir en sheltie eller skinny eftersom jag avskyr sådanna)

idipidi
0
tantnett
0

Hej. Detta  gäller inte din fråga.

Men jag har läst dina inlägg och reagerar starkt över att du skriver SVINEN om marsvinen. Visst vi kallar dom grisarna men det är ju en gullig benämning.

Svinen kallade jag inte ens  dom riktiga grisarna som jag en gång i tiden  jobbade med i 10 år.

Men det är  kanske bara jag som reagerar emot detta?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

trocadero
0

Tycker du ska läsa på väldigt mycket om marsvin och djurhållning innan du börjar, även läsa laga och regler. Dessutom kan det vara bra att vänta några år om du inte har en väldigt engagerad förälder, såg att du bara är 12 eller 13 år. (sen tycker jag faktiskt att det är ganska otrevligt att säga att man avskyr vissa raser)

FeliciaS
0

För det första måste man kunna mycket om avel, marsvin och djurhållning som trocadero har skrivit i #8. För det andra tycker jag man bör veta vad man ger in sig på innan man föder upp levande varelser…

#1 Skriv inte det om det ändå är onödigt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

En bra sak att tänka på är att lära sig följderna. Tex. Vad man utsätter honan för när man parar den. Du bör läsa om Toxicos. Och mycket hur du ska gå till väga. Det kan vara bra att välja en uppfödare som man vet säkert att man kan få hjälp och stöd av. Läsa de olika artiklarna här på Marsvin.ifokus.

Och glöm inte att när du ska regga ungarna (om du ska det) Så får du inte regga dem i ett uppfödarnamn (eftersom att du inte har något som är registrerat i Smf) Och då får man inte heller Regga djuren i dubbelnamn. Registrerad uppföding får man lov att starta när man är som yngst 15 om inte ens förälder också är medlem i SMF och har varit medlem ett kalender år. Då kan man få lov att ha uppfödarnamet tillsammans med föräldern.

Hoppas nu att ja skrev rätt på det sista om uppfödarnamnet. (rätt mig om jag har fel)

Petcrazy
0

Till #7, MEn jag tycker att svinen låter gulligt ^^Mina små svin. Mar-svin

Petcrazy
0

#9 Neej det var inte det jag menade med "onödigt" jag menade att det var onödigt att skriva "putt" när mitt inlägg ändå sågs på förstasidan

FeliciaS
0

#12 Ja, jag vet, det är onödigt. Snälla, låt bli det nästa gång :)

Mvh Felicia

Skrotan
0

www.luneas.se har jättebra avelsfakta:)

Tindrar
0

också putt:)

Petcrazy
0

#14 Har redadn läst allt det men tack ändå :)

Tindrar
0

Men har du massviss med marsvinböcker och alla saker som skulle kunna behövas som oxbow Critical Care om det går snett i första kullen, en matspruta osv så kan du ju börja. Men sedan så är det ju bra att ha en erfaren person med som uppfödare och sånt. Även när det gäller böcker hemsidor så står det oftast vad dom tycker t ex saltsten är bra för att det ger miniraler och vitaminer… men hos en erfaren uppfödare kommer dom antaglien säga att saltsten är dåligt då det orsakar urinsten… Så allt man läser/hör är inte sant;) (detta är ett exempel som nog många har hört. men nu menar jag andra saker inom just avel)

EmelieDahl
0

Nummer 7

Varför reagerar du startkt på det? Tycker det låter konstigt att man kan reagera starkt på vad någon annan kallar sina marsvin.

Du tycker kanske inte svinen är fint/gulligt men det finns det kanske anra som gör, du skriver att du kallar dina för grisarna och att det är okej för att det är gulligt, det finns kanske folk som reagerar på det och inte tycker det är fint.

Sen tycker jag dt ligger närmare till hands att säga svinen än grisarna, de heter ju marSVIN.

tantnett
0

#18 Visst kan det låta konstigt att jag reagerar på det, och jag är själv inte sämre utan att jag kan analysera varför jag reagerar så starkt på detta.

Som jag skrev så har jag  tidigare arbetat som grisskötare i många år och vissa av dom äldre grisuppfödarna har ju tyvär inga känslor för dessa underbara djur som grisar är. Så föreställ er fullständiga okänsliga gubbar som står o talar om grisarna som svin, svinajäv..rna m.m.

Hade man hört ordet svin i ett annat sammanhang så hade man nog inte reagerat. Så visst jag är nog fel på att det skulle vara i detta sammanhanget "marsvin" något negativt. Felet är snarare att jag hört det i starkt nedsättande mening.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

Jag tycker "svinen" är gulligt, jag brukade kalla mina marsvin "småsvinen" <3 Lär göra det med de 'nya' också.

Mvh Felicia