Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 750 ggr
pluttiplutt
0

Ta ut marsvinen..

Jag bor i en lägenhet och har lite problem med att ta ut mina marsvin. Det finns inte så många ängar eller gräsplatser dom kan springa på så jag har dom bara ute på balkongen ibland. Räcker det eller måste jag ta ut dom till gräset? Jag brukar ta in gräs utifrån och ge ute på balkongen men vet liksom inte om det räcker. Det finns en äng som jag har tillgång till som tar ca 5-10 min att gå till. Ska man ta ut dom i transportbur och låta dom  springa lösa ute eller ska man ha koppel?

Förlåt för alla frågor men jag måste verkligen få veta! :)

pluttiplutt
0

putt*

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 jag bor också i lägenhet och brukar ta ut mina grisar precis utanför huset på baksidan, vi är omringade av andra hus men har inget val, jag har samma som för dig har en äng lite längre bort men har aldrig gått dit, då det går mycket hundar där.
Fast o andra sidan får jag aldrig vara i fred med marsvinen på tomten heller då det hela tiden kommer nyfikna småbarn fram och ska klappa och liknande.

Men jag gör iaf så här: jag har sköpt en hage som består av olika delar som man kan ta isär. plockar ner den i en påse, sätter marsvinen i transportburen och går ut på tomten, bygger upp hagen och sätter marsvinen där, med varsitt hus såklart. och så sitter jag själv brevid dom och vaktar. Det går lika bra att köpa kompostgaller och bygga ihop till en hage. dom är inte så dyra vad jag vet.
I annat fall dör inte marsvinen av att inte få känna gräs under fötterna, men jag tror dom skulle uppskatta det mycket iaf. :)
Koppel är inte direkt att rekomendera, då det inte finns nå bra koppel som är anpassade efter marsvinens kropp och dessutom kan dom skada sig väldigt illa om man skulle råka rycka till i kopplet. Hage är bäst. Visst finns det dom som har sina marsvin helt lösa på tomten, men det skulle aldrig jag våga ha. ;)

Lycka till!

pluttiplutt
0

#2 okej tack så mycket! Jag ska försöka hitta någon hage som jag kan ha dom i och sedan gå ut utanför huset. Får bara se till så att inga katter kommer i närheten, för det går många katter lösa precis utanför våran lägenhet. Men tack så mycket! :)