Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1912 ggr
Abico
0

Noggranna med hygien?

Hur pass noggranna är ni med hygienen när det gäller era marsvin?
Kanske en konstogt formulerad fråga, men såhär då.
Min syster har flera kompisar med marsvin och om hon varit hemma hos dom och kelat med deras marsvin så kommer hon inte i närheten av mina grisar förens hon bytt kläder och tvättat händerna. Det samma gäller mig, jag byter kläder och tvättar händerna innan jag tar i mina marsvin efter att jag varit hemma hos någon annan och kelat med dennes marsvin och inte är säker på att dessa är ohyrefria. Liknande gäller om någon är förkyld, inte ta i marsvinen förens händerna är tvättade och garanterat snor/ bakterie fria.
Jag har flera gånger fått höra att jag är ganska extrem när det gäller sånt här ^^ Kanske är det för att jag själv har viss bacillskräck.
Men så har mina marsvin sällan varit sjuka heller, så det kanske hjälper.
Men hur är ni med sånt här?

Hanna 

Salladshataren
0

Eh, bryr mig inte så mycket med hygienen. Tvättar händerna när jag har städat buren gör jag.. Men annars tänker jag inte så mycket på hygienen.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

smillan
0

Med mina förra kaniner så gjorde jag likadant, tvättade händera och bytte kläder, om det var en kanin som jag inte visste om den hade något. Kändes (och käns) onödigt att ta risker då det går snabbt att byta om och tvätta av sig. Idag så känner jag ingen som har marsvin och/eller kaniner så jag slipper att tänka på det. Men skulle det bli någon som skaffar så kommer jag med största sannolikhet att göra samma sak igen tills man vet att de är friska och ohyrefria. Men vid minsta misstanke om att kompisens marsvin/kanin har något så skulle jag börja byta käder och tvätta mig ordentligt igen. Gör även så när de gäller katterna och hunden.

Emma-U
0

Som skamsen rökare är jag alltid noga med att tvätta händer och sköja munnen innan jag tar upp någon av grisarna. Men det är väl i princip det jag gör, hade jag varit bekant med någon annan som haft grisar hade jag nog också tagit på mig en annan tröja och tvättat händerna innan jag tog upp mina egna.
Jag tycker att det är sött att du är en hönsmamma, Abico :) Gör det som fungerar bäst för dig.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Mari
0

Smittar människoförkylning till marsvin?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#4 - Det kan dom göra ja.

Hanna 

Mari
0

#5 Det visste jag faktiskt inte :) Nu blev jag faktiskt mer rädd för basiller än vad jag var innan :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#6 - Sorry, det var inte meningen att skrämma upp dig ^^

Hanna 

paronskrutten
0

Mina marsvin har aldrig fått en smittsam sjukdom, vare sig Ohyra eller förkylningar. Jag är inte noga med hygienen som du är. Blondie flyttade in till resten av grisarna i deras, "ostädade" bur andra dagen. Inga problem^^

Helena

FeliciaS
0

Jag är väldigt nogrann med hygienen när det gäller mot marsvinen. Men tvättar händerna efter att jag gjort något med dem gör jag aldrig. Känner inte några som jag umgås med som har marsvin så jag tänker inte riktigt så… Men har jag varit hos kompisar som har andra djur tvättar jag alltid händerna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#9 - Tvättar händerna gör jag även efter jag tagit i marsvinen, hur söta dom än är så vill jag inte ha en massa hår, saliv och avföringsrester på händerna när jag äter eller liknande ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#10 Okej ;) Om jag blir smutsig av dem tvättar jag givetvis händerna, och när jag städat buren, men inte om jag bara har borstat, gosat med eller klappat dem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Currymarsvin
0

Jag brukar alltid tvätta händerna efter jag tagit i dem eftersom mina små svin älskar att kissa och sedan direkt lägga sig i kisset innan det hunnit sugas upp ;/ Inte så fräscht att gå runt med det på händerna sen…

Tvättar alltid händerna om jag träffat något annat djur, men borde bli duktigare på att be mina vänner göra det också. Bra tråd!

learningtofly
0

jag tvättar alltid händerna efter jag pysslat med djuren, men det beror nog mer på att jag är lite allergisk och får väldigt röda ögon om jag råkar klia mig där när jag har "djur" på händerna

Maliis
0

Jag tänker inte på sånt mer än att dom alltid ska ha fint och frächt i buren, och att dom ska friskt vatten.

Mina marsvin har aldrig haft problem med någon sjukdom, möjligen det vi kallar "gurkhosta" men det är bara för att hon fått nåt i fel strupe.

Creation
0

Jag är inte så noga med hygienen. :p Tycker inte att det är så farligt med att ha marsvinssmuts på fingrarna. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

pluttiplutt
0

Jag tycker/är som #15, inte så noga…

Cuyi
0

I början tvättade jag händerna men jag har slutat med det. Gör det när jag kommer ihåg.