Varför äter de inte höet?!
Hej!
Den förra höpåsen jag hade åt marsvinen glatt från men mot slutet av den slutade de äta. Så jag tänkte att höet kanske blivit dåligt pga värmen o att den stått i en liten skrubb med sälert dålig ventialtion (ändå tyckte jag att det var konstigt för jag hade hällt ut höet från plastpåsen det kom i till en papperskasse och det var bara en liten påse så jag tyckte det borde hållt sig… men men) Så jag köpte en ny påse bara för att märka samma sak! Jag har sett att de äter några strån men inget mer! Ibland nosar de och går sen där ifrån och jag tycker de verkar frustrerade men jag kanske övertolkar.
Kanske att de äter mer hö än vad jag ser men jag är ju van vid att de kastar sig över höet!
Jag tyckte själv att buren luktade en del så jag städa en dag i förväg och la dit nytt hö (från denna andra påse) men det verkar fortfarande inte populärt att äta av det!
Ifall det är höet, vad ska jag göra? Känns onödigt att åka till djuraffären för att köpa ännu en påse för då lär väl det också vara dåligt. Eller är marsvinen sjukapå nåt sätt? men det tror jag inte för de äter grönsaker,om än inte med samma aptit som förut kanske. Är det värmen som gör dem mindre sugna på att äta kanske?
Orolig!
Det är svårt att säga vad det kan vara när man inte själv kan titta på dom. Men om du nu bara ger en gång om dagen så kanske det kan hjälpa att ge flera gånger? Jag ger mina hö 3 - 4 gånger om dagen, en liten tuss varje gång. På så sätt blir inte lika mycket nertrampat och jag tror att det är bra stimulans med nytt hö att leta igenom då och då :)
Jag vet inte om det funkar at göra så, men kanske.
Hanna