Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 863 ggr
Emma-U
0

Introducera kille nummer tre?

Vi funderar just nu på att utöka vår grissamling (haha) med en liten kille på snart fem veckor.. Våra killar, Douglas & Enzo, är födda 2 december och 16 december och har tjaffsat en del under sin tid tillsammans. Nu har det dock varit lugnt ett bra tag.

Ni som har erfarenhet av tre marsvinspojkar, eller fler, tillsammans - hur gjorde ni när de skulle träffas för första gången? Är det en bra idé att sätta in en fem veckors liten sötnos hos två vuxna killar som redan gjort upp om rang? Kan de utmana varandra igen? Ger de sig på varandra eller den nya lillkillen?

Jag vill inte utsätta den tilltänkte lillen för massa stress och dumheter och vill därför först förhöra mig om hur det har gått för andra.

Jag vet att det handlar om individer, det beror såklart på hur de är i sitt temperament och sådär, men utifrån er erfarenhet är det skönt att få lite tips och råd.

Tack på förhand.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

FeliciaS
0

Jag hinner inte svara nu, men när jag kommer hem från semestern ska jag skriva en artikel om ihopsättning av marsvin, då lär inte alla dessa frågor komma upp ständigt i nya trådar :) Hoppas det löser sig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emma-U
0

#1 Tack, men jag frågar inte hur man ska sätta ihop dem. Det vet jag redan. Jag frågar de som har tre killar (eller fler) ihop hur det har gått för dem. För vad jag har förstått är det svårare att få flera killar att fungera ihop än att ha en honflock.
Så det här tycker jag inte faller under samma kategori som du vill placera den i.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Ireth
0

Jag har fyra pojkar som var tänkta att gå ihop, men de ville annorlunda. En risk är ju att de två du har inte accepterar den lilla. En annan risk är att rivalitet uppstår mellan de äldre, vilket kan resultera i tre marsvin som inte alls kan gå ihop. När jag försökte sätta in två småpojkar till mina äldre kullbröder resulterade det i att de två nu inte tål varandra. Så nu går de i par, med en liten och en stor i varje ;) Detta är ju bara min lilla erfarenhet, jag vet att det kan gå jättebra också. Men det är ju helt klart en risk man tar, det kan även gå helt fel.

FeliciaS
0

#2 Ok, hann inte läsa ordentligt förut ;) Jag skulle inte riskera att skaffa en till hane, för chansen att gruppen inte funkar ihop finns och det är dumt att riskera det när det går så bra, tycker jag. Jag har ingen annan erfarenhet av just 2 äldre + 1 yngre hane iofs, men risken finns som sagt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
0

Å andra sidan, vågar man inget så vinner man inget heller. Man kan ju försöka, går det inte bra så är det bara att vara beredd på att ommöblera lite bland marsvinen och även kanske bli tvungen att skaffa ytterligare ett marsvin som kompis åt det marsvinet som inte funkar med de andra. (Förutsatt att det bara är två som blir "osams"). Om det dock funkar, och att man kan ha alla i flock så tycker jag att det är värt det :) Om inte så går ju det mesta att lösa, allt går ju inte som man vill här i livet ;)

Emma-U
0

#3 (& #5) Det är ju det som är problemet - att de har sin egna bestämda åsikt om hur det ska vara. Men så är det även som du säger i #5 - om man inte chansar så får man ju aldrig veta. Det är ett risktagande och vi får fundera ordentligt på det här nu. Man får ta det lite som det kommer och det är bra att veta hur andra har haft det när de satt ihop flera hanar.

#4 Mmm, risken finns. Det är svårt att avgöra om det är värt det - det vet man oftast inte förrän efteråt :S

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Creation
0

Om du har en stor bur skulle jag tro att dina odds ökar, ifall du beslutar dig för att ge det ett försök. :) Om det inte skulle gå bra har du ju då både gamla buren och en ny, större bur att ha två marsvin i varje. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Denna kommentar har tagits bort.
CamillaS
0

jag har ju nu 4 hanar. Jag hade först Ådi och Tweeny, sen skaffade jag Ludde i hopp om att få tre grisar att gå ihop. Ibörjan gick det ganska bra men relationen var väldigt spänd från början. minns inte exakt hur gammal ludde var då, men han var nog några månader bara. Men iaf så allt gick bra i början men efter ett tag rök Ådi och Ludde ihop, och efter den gången hackar dom tänder mot varandra så fort dom ser varan. Så då skaffade jag en bebis kompis till Ludde på 6 veckor och Ådi fick fortsätta gå med Tweeny, det har funkat väldigt bra hitills iaf.

Men ja, i ditt fall håller jag nog bara med provar du inte så kommer du aldrig få veta om dom kan vara tre eller inte. Du kanske kan göra så också att du kan ta bebisen på prov, att fungerar det inte med dom andra två så får du lämna tillbaka bebisen, om du nu inte kan skaffa en kompis till den förstås.

[findusen]
0

ja hade en äldre hane(phille), skaffade en bebiskompis(vincent) till honom. funkade jättebra. tog hem en 6månaders väldigt ranglåg hane(melvin) o han funka jättebra me dom andra ett tag, men sen tog vincent (som då var dryga 6 månader -tydligen en jobbig ålder) melvin i försvar o lät absolut inte phille komma i närheten.. o tillslsut fick ja sära på dom så phille gick själv.

bestämde mig för att skaffa en ny bebiskompis(elliot) ti phille o han hade mjörjlighet att springa mellan philles o melvin o vincents bur för han va så liten o kom igenom gallret (kompostnät) av någon anledning fungerade det att ha alla hanarna tillsammans helt plötsligt så efter att ha städat buren ordentligt o möblerat om så fick dom bo ihop.. det gick bra tills lille elliot blev 6 månader. då tålde han helt plötsligt inte vincent längre! så nu går dom i varsin bur, phille o elliot för sig o melvin o vincent för sig.

men hade elliot vatt ranglåg hade det kanske funkat. för han tror han e kung, precis som vincent o då funkar det inte. dock lugnade vincent ner sig efter han fyllt ett år, o d hoppas ja elliot oxå gör… så kanske ja kan prova sätta ihop dom igen…………………. provar man inte får man inte veta ;)

Abico
0

Jag har ju gamle Sune här hemma, en riktigt aggressiv gris när det kommer till andra marsvin -.-' Förra hösten beslöt jag mig för att göra ett sista försök att få ihop honom med en liten bebispojke, jag hade då provat igenom mängder med marsvin under ett par år tidigare utan några tillfredsställande resultat. Sune och Donken funkade hyfsat ihop i några månader. Det var lite spänt mellan dom men det gick väl. Men så rök dom ihop ordentligt en dag. Inga direkta sår men det var rätt otäckt. Så lille Vincent (6 veckor) fick flytta hem i hopp om att han skulle kunna lugna ner stämningen i buren. I samma stund som den lille presenterades för de två andra på hallgolvet så rök Sune och Donken ihop, Donken bet upp ett rätt så stort sår i Sunes sida och Sune ryckte loss mängder med hår från Donken. Det var slutet på mina drömmar om en trevlig hanflock. Idag kan Sune och Donken inte se varran utan att börja hacka tänder. Donken och Vincent bråkar dagligen, ingenting allvarligt har dock hänt men jag orkar inte höra dom slåss jämt och ständigt så i september knipsar vi dom och sedan får dom flytta ihop med en flicka var.

Men jag har fått tag i tre väldigt haniga hanar också ^^' Jag håller tummarna för att det funkar bättre för dig :)

Hanna 

[findusen]
0

#11 en liten fråga.. om man kastrerar dom, sitter det där hatet o hanilskheten kvar då eller det försvinner me kulorna? en sak ja funderat på ett tag då det hade löst (nästan) alla problem =) men det kanske är ett invant beteende……..?

Abico
0

#12 - På just marsvin, till skillnad mot många andra djur, så förändras inte beteendet ett dugg för att man kastrerar utan det är just det att dom inte kan få ungar som förändras.

Hanna 

[findusen]
0

#13 tråkigt :( men misstänkte att d va så.. d e ju inte riskfritt heller så d känns dumt o chansa o se om d blir bättre ju………. men hoppas dina kan trivas me tjejer =)

Emma-U
0

Hmm, det verkar som att det inte finns många (om ens några) historier med tre hanar som slutar lyckligt :(
Om jag känner mina grisar rätt så kommer de nog att slåss om en ny liten kille introduceras här hemma. De fajtas redan lite lätt med varandra, men jag har en stark känsla av att det kommer bli mer allvarligt om det kommer hit ännu ett marsvin.

Typiskt!
Det känns svårt att säga det här men vi tänker inte riskera något..
Vi får njuta av de grisar vi har och så får vi se om de kanske lugnar ner sig fram över - de är ju trots allt bara åtta månader ännu. Kanske när de är runt året gamla så lugnar de sig lite som jag läste att någons marsvin gjorde :)
Jag håller alla tummar och tår jag har på att vi någon gång i framtiden kan känna oss redo för ytterligare någon gris :)

Tack alla, ni har hjälpt mig ännu en gång.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Sandra-B
0

Jag har i normala fall fyra hanar ihop, det är inga större problem, hade fem ett tag men två av dem kom inte överens så då fick de vara två/tre. Hade fem myligen, fyra vuxna varav tre av dem är använda i avel samt en liten kille född 29/4 som fick bo med dem tills han flyttade i fredags, inga problem alls.

Kan ju göra ett tillägg att det är varierande ålder på dem.

Har inte läst tråden alls men tänkte att jag iaf kunde säga det:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!