Gegga och hår mellan tänderna
Donken har så länge jag kan minnas haft en tendens att få päls i munnen. Det sätter sig i tanköttet nedanför de framtänderna och ligger sedan emellan de två undre framtänderna en bit upp. Jag brukar sitta och pilla bort det som är någon gång i veckan och även den gegga/ kladd som börjat lägga sig (inte alltid) längst upp vid övertänderna. Jag vet inte varför det blir så här, det skulle vara därför att han har svamp på rumpan till och från (det tycks aldrig vilja ge med sig helt) och att det kliar men om det inte är det så vet jag inte.
Har ni några idéer?
Hanna
jag har ingen aning, men jag mins förra året att oban hade det väldigt ofta (alltså hår mellan tänderna) antagligen kliar dom sig.
Ska dom ha vita tänder?
#2 Ja, till skillnad från många andra smågnagare har marsvin vita tänder naturligt. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#3 Okej, jag undrade eftersom hamstrar får inte ha vita tänder, och eftersom hamstrar och marsvin är ganska lika så kanske det var därför det var gegga på tänderna…. (:
#4 - Marsvin och hamstrar är väl inte så lika? ^^
Annat än i det att dom har fyra ben, två öron och en nos :P
Hanna
Haha x] Nej men dom är båda gnagare, liksom, bor i bur, mm.
#6 - Förvisso ;P Men en buss och en bil är båda fordon, åker på vägarna och går på bensin - inte är dom värst lika för det *s*
Hanna
ganska lika xD
*poke* marsvin är inte gnagare ;D
Helena
mina marsvin brukar oxå ha hår o grejs (ibland mat beroende på vad som serveras) men tycker inte dom kliar sig mer än andra marsvin o har inte hittat nåt skumt på dom så ja tror d e så att dom får hår där när dom slickar o kliar/gnagar sig o sen får dom helt enkelt inte bort d :P
#10 - Så kan det ju vara. Fast av mina sju marsvin så är det bara en som har dessa problem ^^
Hanna

Elvis hade det en gång.. Försökte verkligen få bort håret som satt där, men nej, det ville han inte:P Men det var borta efter någon dag=)
#10 ja det är ju mer eller mindre på marsvinen.. melvan (som e långhårig) har inte problem direkt.. medans vincent som e en riktig gris när d gäller allt har mkt gojs både i tänderna o rumpan så :P så förhoppningsvis e d ingen fara :)
#9 är inte marsvin gnagare? :O
#14 Nä
Helena
#9 Joho - det var en forskare som hävdade att de inte var det för ett antal år sedan, men inga senare resultat har visat på samma sak. Officiellt har man aldrig ändrat på det, marsvin har alltid räknats som gnagare men nyheten fick stor spridning av någon anledning.
#16 Jag ser dom då inte som gnagare, då dom har så lite gemensamt med gnagare..
Helena
#17 Men faktum är fortfarande att de ÄR gnagare. De har mycket mer gemensamt med gnagare än med någon annan djurgrupp.
Okej, jag ger mig, haha^^
Helena
Jag har hört att marsvin är mer släkt med kor än med hamstrar av anledningen att de idisslar. *s* Men det är antagligen inte sant då?
Marsvin idisslar väl inte? :O
Helena
#21 Då kanske inte ens det stämde då :P
Nä, men dom är mer lika hästar.
Helena
#23 På vilket sätt då förutom vad de äter? De är ju anpassade till samma slags föda (gräs), men det betyder inte att de är släkt.
De har inte alls samma slags tänder, inte samma slags uppbyggnad på tassarna (hovarna). Hästar är f.ö. ganska nära släkt med valar, det är det inget som helst tvivel om. :)
Det var inte så jag menade, jag menade bara att dom var mer lika hästar än kor^^
Helena
#22 Dina marsvin kanske idisslar, mina gör det inte. ;)
#25 Haha, isåfall håller jag med.
Mahahaha, självkalrt, det var ju jag som sa det ;)
Helena
Du får väl börja borsta tänderna på honom morgon och kväll? haha :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#28 - Det kommer han att älska ;P
Hanna
#29 Misstänkte det ;) Annars kanske han försöker äta upp sig själv?
Mvh Felicia
#30 - Ja, kanske. Han försöker ju äta upp bur"kompisen" iaf. Fast han är ju inte svart förstås ;P
Hanna
#31 Fniss ;) Allvarligt talat vet jag inte vad du ska göra åt saken.
Mvh Felicia