Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1810 ggr
senses
0

Urinvägsinfekt./urinsten?

Hejsan, jag misstänker att mitt marsvin har fått urinvägsinflektion eller urinsten då hon piper när hon kissar ibland… Har ringt veterinär och ska strax ringa igen och boka tid men vill bara höra med er först! 

Ni som har haft marsvin som drabbats av någon av dessa sjukdomar, hur mycket har det kostat ca? Om det var infektion, hur mycket kostade medicinen? Och om det var en sten, hur mycket kostade det att ta ut den om den satt i urinröret? Någon som har opererat, isåfall, hur mycket kostade det? Hur gick allt till? Tog veterinären urinprov eller röntgade de direkt? Hur mycket kostade det att röntga/ta ultraljud? 

Många frågor, men jag hoppas att det finns någon som har erfarenhet av detta som kan svara. Glad

[jejjas]
0

När rufus hadde urinvägsinfektjon fick han sulfa tror jag det va som jag blandade i vattnet till han, undersökning och medecin gick på 300 kr för han men det är nog olika från vet till vet med.

FeliciaS
0

Jag har ingen erfarenhet av de sjukdomarna (tur nog, måste jag säga) men jag tycker det verkar som om du är lite orolig över kostnaderna? Har man tagit på sig ansvaret för marsvinen måste man räkna med veterinärkostnader, och för marsvin är de relativt låga om ingreppen inte är väldigt komplicerade (dit klassas inte borttagning av urinsten). Åk på undersökning med marsvinet och så får veterinären fram en diagnos, då brukar h*n nämna prisuppgifter, annars frågar du. Kosnaderna varierar från klinik till klinik, eller veterinär till veterinär… :) Hoppas allt löser sig för ditt marsvin! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

senses
0

#1 Tack så mycket. Hur gick det till när de konstaterade att det var infektion? Tog de prover eller så? 

#2 Jag är 15 år, så jag har ingen egen inkomst. Mina föräldrar anser att det inte är värt att operera ett marsvin för 5000 och tycker att det är bättre att avliva då. Men mina djur betyder mycket för mig, så därför tänker jag ta på mig kostnaderna själv. Sen om det är värt att utsätta ett djur för lidandet som kommer med en operation är en annan sak. Hoppas därför att det bara är en vanlig infektion.

Men jag tänkte bara höra först, så jag vet om mina pengar räcker till det som ev behöver göras. Glad Annars går det säkert att lösa med mina föräldrar på annat sätt. Vill inte heller hamna i situationen att jag sitter där, veterinären säger "jaa, om vi ska ta bort stenen kostar det 6000 och chansen att hon överlever efter det är väldigt liten" och så måste jag bestämma där om jag ska göra det eller inte. Då mår jag bättre av att veta i förväg om det är värt riskerna eller inte. 

Tack så mycket, jag hoppas att allt löser sig jag med. :)

FeliciaS
0

#3 Okej ;) Nej, 5000 kr lär det inte kosta.

Mvh Felicia

senses
0

Aha okej. Jag var beredd på något åt det hållet eftersom jag sökt runt lite på internet och någon skrev att det kostar 1000 kronor att bara konstatera att det finns en sten…

FeliciaS
0

#5 Okej, men det skiljer ju 4000 kr på 1000 kr och 5000 kr ;P Men det beror mycket på kliniken osv. På helger kostar det mer. Men inte kan man jämföra liv med pengar, eller hur!? ;)

Mvh Felicia

senses
0

#6 Ja men om det kostar 1000 att bara konstatera att det finns en sten kan man ju gissa hur mycket själva behandlingen kostar! :O

Nej såklart. Tro inte att jag på något sätt tvekar att ge mitt marsvin vård pga priset! :) Ville bara veta om mina pengar räcker så jag inte behöver oroa mig för att inte ha pengar nog.

FeliciaS
0

#7 Okej ;) En undersökning för mina marsvin (olika sjukdomar, olika tillfällen) har kostat ca 300 kr.

Mvh Felicia

[jejjas]
0

#1 han könde så det inte va någon sten i blåsan eller i röret och på så sätt konstatera att den nog bara va infekjon, om han inte sluta att pipa när han kissa när behandlingen va slut skulle jag komma tillbaka och då skulle dom rönka och grejer men klara det utan rönken

Currymarsvin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt marsvin pep när har kissade för några måndader sedan och då tog jag honom  till roslagstullsveterinären i stockholm. Undersökningen kostade 550:- och röntgen 750:-. Receptkostnad på ca 100:- tror jag. Har för mig att det sammanlagt blev ca 1100:-. Röntgen visade ingenting som tur var! I stället fick han antibiotika mot urinvägsinfektion och den kostade väl ca en hundralapp. Nu är han frisk :)

Det blir dyrt när djuren är sjuka men jag skulle inte ha djur om jag inte hade kunnat lägga de pengarna på dem. Och det känns bra att veta att man gjort allt man kunnat för dem. Sedan är nog denna veterinär dyrare eftersom den ligger mitt i Sthlm. Hoppas att det går bra för dig!

FeliciaS
0

#10 Det tycker jag var bra - helt lagom pris :)

Mvh Felicia

senses
0

Åh, tack för svaret! Det är nämligen roslagstull jag ska till! :) Jag ska ta med mig urinprov, så om det är infektion ser dom nog det då så jag slipper röntgen. Om det är någon sten får jag kanske räkna med det dubbla. Men det är ändå ett bra pris enligt mig. 

Joo, veterinärkostnader är dyra. Men som du säger skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte hade gjort allt jag kunde. 

Inte till dig, utan allmänt till tråden:

Nu piper hon inte längre när hon kissar, men det är väl bäst att åka till veterinären ändå? Hon pep för en vecka sedan också, men då gick det över efter bara någon timme och var bra tills jag skrev den här tråden, det var då det började igen. Men nu har det slutat igen… Vad tror ni om detta? Kan pipandet komma och gå?

FeliciaS
0

#12 Så bra, Roslagstull är en jättebra smådjursklinik varmt rekommenderad för marsvin! :) Jag tycker du ska åka och låta veterinären undersöka henne, normalt ska de inte pipa när de kissar.

Mvh Felicia

idipidi
0

#12 Jo, pipandet kan komma och gå. Ju tidigare man upptäcker problemen och tar dem till vet. desto bättre.

shintaida
0

När Trasan kissade blod och pep, så satte jag mig och tvångsmatade honom med en halv gurka.

Visst kissade han på handduken och kudden som han satt på, men gurkan gick ner i alla fall. Så gjorde jag i två dagar och sen blev han frisk.

Hoppas att det löser sig för Dig!

Håller tummarna!

// Shintaida