Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 1273 ggr
Mari
0

Registrerat marsvin?

Hej!
Jag har ju två sheltietjejer som ni kanske redan vet, en mamma och hennes dotter. Hon jag köpte dem ifrån (ett omplaceringshem) sa att mamman hade stamtavla och ungen hade iaf papper jag kunde få (stod antagligen hennes födelsedatum och faderns namn på de) MEN jag har inte fått dem då hon glömde ta med dem när jag hämtade dem.

Jag har verkligen försökt få tag på människan, jag har mailat massor av gånger, tyvärr har jag ju tappat bort hennes efternamn och telefonnummer så jag kan inte få tag på henne på annat sätt.

Det jag undrar nu är ju om man kan ta reda på något sätt om nu marsvinsmamman är registrerad eller ej, enligt säljaren så ska hon ju vara det men jag har ju inga papper :S

Hur gör man?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Vet du vad marsvinet heter? Alltså reg. namn?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

#1 Enda namnet jag fick av ägaren var Kola (kanske stavas annorlunda) hennes dotter heter Squikie (också osäker på stavningen)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Då blir det nog svårt tyvärr. Vet inte hur du ska göra… Mejla SMFs registrator och hör efter?

Mvh Felicia

Mari
0

#3 Misstänkte att det skulle vara jättesvårt, det är väl bara att registrera om henne då?

Men jag vet ju att hon är sheltie, men om man inte har stammen får man ställa ut henne som det ändå?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#4 Men för att regestrera henne måste du ju ha stammen. Och för att få ställa ut henne måste hon vara regestrerad… Om det inte är i Pet Class då, där spelar det ingen roll :)

Mvh Felicia

Mari
0

#5 Ahh precis det jag undrade, så om jag ej har stam så måste hon ställas i Pet alltså :)
Men man registrerar väl Pet-djur också? Eller behöver man ej det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Simmi
0

Man kan ju registrera alla marsvin bara de ser renrasiga ut.

Så här står det på SMF's hemsida ett av kraven för att regga ett marsvin:

• Marsvinen skall vara renrasiga; om du inte fött upp dem själv kan du be uppfödaren om hjälp (även marsvin utan känd härstamning, men som ser rasrena ut, kan registreras - be en uppfödare eller domare om hjälp att bedöma marsvinets ras om du själv är osäker)
Abico
0

#6 - I pet klass får marsvinen se ut hur som helst, så länge dom är välskötta och behöver inte ha känd stamtavla eller reg. nr.

Hanna 

idipidi
0

#7 Jättebra svar. :)

Det finns inga krav på stamtavla utan du registrerar på de uppgifter som finns. Dock måste du ange ett uppskattat födelsedatum.

Mari
0

Tack för alla era svar :)

Men för att förenkla det lite, alltså ett Pet-djur behöver ej registreras

Och eftersom jag vet att Kola är en sheltie så kan jag registrera henne som det OCH ställa ut henne i rasklass? Eller måste hon också ställas i Pet eftersom hon saknar stamtavla?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Om du VET att hon är sheltie kan du registrera henne. Men inte ställa i rasklass (då får de aldrig varit klippta) däremot kan du ställa i klippt långhår.

FeliciaS
0

#9 Jaså? Kan man…(!) Så bra ;)

Mvh Felicia

Mari
0

#11 Jag är ju inte 100% säker men hon ser ut som en sheltie och de jag frågat har också tykt att hon ser ut som en sån :)
Så det är kanske bäst att registrera som Pet :) Eller inte registrera alls då Petarna inte behövde det :)

Tack för alla svar !

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#13 Visa en bild på henne, det är rätt lätt att avgöra ;) Långhåriga marsvin utan virvlar eller något sånt ^^,

Mvh Felicia

Mari
0

#14 Har inga bilder på denna dator men försöker länka till en tråd där jag hade ut bilder när jag precis fått dem:
Mina nya marsvin
Annars har jag bilder på min bilddagbok, porträttbilder finns under datumet 24 juni och sen är det blandade bilder utpridda i dagboken, de nyaste finns under denna vecka.

http://stirrup.bilddagboken.se/

Är väldigt säker på att de är sheltisar men antagligen är Kola lite för lite hårig på kinderna och bakom öronen och hennes dotter har lite glest med hår på kinderna och på sidan av magen, båda är klippta.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Det går inte att registrera som pet utan bara marsvin som ser ut som någon ras går att registrera.

Mari
0

#16 Ah då förstår jag :) Så om hon ska registreras så blir det som sheltie då.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#15 Javisst är hon Sheltie! :)

Mvh Felicia