Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2593 ggr
NokiA
1

Marsvin eller hamster?

Jag  vet inte vad ja ska välja marsvin eller hamster?

Stormviskaren
0

Marsvin är lite mer att ta av och dom lever i 6-7år medans en hamster mest springer i hjul och lever bara i 2år.

Marsvin är flockdjur och ska leva minst 2 och 2 medan guldhamstrar måste leva ensamma annars slåss dom tills en av dom dör. men Dvärhamstrar går bra att ha 2 och 2.

Marsvin är ett jätte bra djur som första djur och dom bits inte, vilket händer att hamstrar ofta gör.

MikaTela
0

Marsvin hade jag lätt valt!

Har både dvärghamster och marsvin och dvärghamstern är både min första och sista medans marsvinen har fastnat!

Marsvin är lite "roligare". Dock får du tänka på att dom behöver vara minst 2 och deras bur tar ofta större plats än en hamsterbur.

Hamstrar ska man inte ha 2 och 2, guldhamstrar slåss till dom dör, har man tur kan man ha kullsyskon av dvärghamstrar ihop.

Marsvin behöver grönsaker och hö hamstrar behöver en bra "torrfoder"blandning och kött.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Creation
0

Att tänka på när du väljer mellan de två raserna är att marsvin lever långt mycket längre än hamstrar. Medan hamstrar lever 1-2 år, lever marsvin ungefär fyra gånger längre(ibland blir de över tio år till och med)! Om du ska skaffa marsvin måste du resonera på ett mer långsiktigt plan. Kommer du att ha kvar intresset efter en längre tid(säg 7 år)?
Du måste också fundera över om ekonomin, platsen och tiden kommer räcka till efter en längre period.

Men att de lever längre är bara ett stort plus enligt mig, då får man en mycket längre tid ihop med sina kamrater och slipper att känna den där tunga sorgen så snart som efter 1-2 år. :)

Dessutom är marsvin mer sociala och lugna än hamstrar. Hamstrarnas liv går mest ut på att röra sig och aktiveras. Marsvin kan lugnt ligga i ens famn och njuta(men ska såklart också aktiveras och få röra på sig) och blir en mer lojal vän än en hamster.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Klart vi kommer svara marsvin här inne på Marsvin.ifokus! ;)
Jag tycker betydligt bättre om marsvin, bl.a. på grund av anledningarna de andra har nämt. Hamstrar är mer lättskötta en marsvin (tycker jag det verkar som) och de lever inte lika länge. Är du osäker på om du kan ge marsvin den vård, kärlek och tid de behöver i ca 6 år tycker jag inte att du ska skaffa marsvin. Marsvin och hamstrar är helt skillda, olika djur som knappt liknar varann i skötsel osv ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus