Svampen är nästan helt borta...
Donken (teddy) har haft svamp nästan hela våren sedan han badade inför en utställning och inte blev helt torr i "hår"bottnen. Nu har jag badat honom typ femtioelva gånger samt behandlat med pevaryl till och från. Anledningen till att han inte blivit bra är antagligen den att jag avbrutit behandlingarna för tidigt eftersom det börjat se bra ut…
Idag bestämde jag mig för att en sista gång göra ett försök att bli av med svampen, blir det inte bra nu så får jag ta och åka till veterinären och göra skrapprov eller ngt.
Så jag badade honom först i PROB shampot och sedan i ett annat schampo med balsam för att bli av med den underliga lukten som blir efter PROB schampot.
Nu är Donken ren och torr igen men jag kan inte bestämma mig för om jag ska smörja på pevaryl eller låta det vara. Det blir ju hyfsat kladdigt av salvan och sedan klumpar pälsen ihop sig också, nyss satt jag och borstade ut en "klump" med hår som lagt sig intill huden pga. salvan… Så frågan är om det inte vore bättre att låta det vara luftigt?
Tilläggas ska ju göras att det börjat växa ut päls igen sedan ett tag tillbaka, att det inte lossnar päls i tussar längre men att det fortfarande är "mjälligt" i huden där svampen varit.
Det blir bad om 2 - 3 dagar igen för honom.
Jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om det hela ^^ Oavsett om ni har erfarenhet av svamp eller inte.
Hanna

PROB-schampo känner jag inte till. Hur ska man använda det och var får man tag på det?
Konserveringsmedlet Atamon som säljs i livsmedelsaffären kan användas för att ta bort munsvamp. Kanske fungerar det även på svamp i huden på marsvin. En flaska kostar ca 20 kr.
Kaliumpermanganat köps på Apoteket. Häll några droppar i en hink med vatten, på med gummihandskar och doppa hela marsvinet. Effektivt mot svamp.
Fungoral mjällschampoo som finns på Apoteket kan användas till mjälliga marsvin och ska även ta bort svamp.
Aloe Vera schampoo av dyrare sort från t ex Forever Living Products är mycket effektivt mot klåda i hårbotten på människor. Beror inte klådan i hårbotten på mjäll så kan den bero på candida som är ett slags svamp, som finns naturligt i människokroppen, men kan föröka sig och ge besvär om man t ex äter för mycket socker. Eftersom Aloe Vera är så effektivt på människor med svampproblem så kanske den även funkar bra på marsvin som fått svamp.
PROB produkterna kan du läsa mer om här. Vi har beställt det från någon återförsäljare. Jag schamponerar in marsvinet och låter sedan schampot verkar i 20 - 30 minuter innan jag sköljer bort. Det har ju uppenbarligen hjälpt på den här svampen, det var ju mycket värre tidigare och jag har även hört att det hjälpt marsvin med riktigt svåra Ringorm problem.
Jag bestämde mig iaf. för att inte salva in honom så att huden får lufta sig helt.
Hanna