Vilket är rätt igentligen?
Hej.
Jag bara spekulerar med en polare om detta.
Om jag köper en marsvinshane som liten, och sedan i rätt ålder ska para han med en hona, och sedan behålla en av hanarna i kullen (om det blir någon).
Men vad är då smartast?
Köpa en hane och ha som sällskap till "Sune" (Tar bara ett namn, sune är den jag ska köpa dvs). och sedan om det bilr någon hane i kullen sälja Sune's kompis…
(Eller det som enligt mig är klokast):
Låna en hane till Sune och lämna tillbaka till ägaren medans Sune blir parad i rätt ålder. Sedan ha detta lånade marsvin tills honan föder. Blir det ingen i den färg jag är ute efter, så kastrerar jag Sune och sätter in honom tillsammans med mina honor och lämnar tillbaka den andra hanen.
-
Eller hur borde man göra? (Tänk på att jag inte har planer på detta IRL och om jag gör det så kommer jag inte para någon av mina nuvarande honor med honom, men detta är såklart bara lite funderingar på hur man gör.)
Måste man ens köpa Sune? ;) Kan man inte låna "Bertil"(en annan lika fin avelshane) av en uppfödare och para med honan när hon är i rätt ålder?
Då slipper man det(eventuella, i och för sig, men det finns alltid en risk) jobbiga kastrationsingreppet.
Dessutom tror jag inte att den lånade kompisen skulle må så bra ensam i fem veckor och kommer förmodligen inte att acceptera Sune efter att han varit hos hona. Det kan också vara ganska svårt att hitta en hane som du ska ha för just cirka 6-8 månader(om Sune är 5-6v vid köp?).
Men om man ska ha en lånad kompis tycker jag att han enbart ska vara där tills precis då Sune ska flyttas till honan, inte när han ska tillbaka till sin bur igen. För några veckor får istället Sune nöja sig med att se lite marsvin i buren bredvid som enda sällskap. =/ Mycket trevligare än bråk med burkompis i alla fall.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hehe… Du förstog nog inte…
Jag kommer köpa Sune. Men han kan inte leva ensam, dvs jag måste ha en kompis. Jag kontaktar antingen en uppfödare och lånar ut hanen på parning, och sedan behåller ev av hanarna i kullen och har som sällskap till honom, eller kastrerar Sune.
Förstår du?
Sätt dig in i mina tankar. Jag har ju 4 honor redan, frågan är bara vad som är smartast.
Ta den kull jag vill ha med Sune, med en uppfödares hona, eller bara kastrera Sune?
Dvs vad är smartast?
Kastrera Sune direkt och sätta in till flickorna, köpa en kompis till Sune direkt, eller låna en kompis till sune några veckor och sedan para Sune och behålla en unge från kullen? ;)
Btw Lollo, står det i #0 om du läser om, att jag lämnar tillbaka hanen när Sune blir parad.
#3 Tänkte på förslag ett. :) Där stod det att du skulle sälja den andra hanen om det blir någon annan hane i kullen. Då måste ju parning och så redan skett, eller hur? ^^
Ifall du verkligen vill ta en kull blir det väl till att låna en hane som kompis(om du hittar någon som du kan låna för den tiden och det ändanmålet?) av de alternativ du kommit fram till.
Kastration är ett riskfyllt ingrepp, och på en hane som inte ens är gammal nog för avel än är det förmodligen något större risk att han inte klarar det, liksom det är med en äldre hane också. Om du köper en kompis till Sune finns det också en risk för att dessa två börjar bråka efter parningen och då kan du bli tvungen att antingen skaffa ytterligare två hanar(vilket jag förmodar att du inte kan?) eller att sälja någon av dem. Och det valet vill man verkligen inte stå inför när man fäst sig vid dem och allt. :(
Så bäst vore nog om du köpte Sune, lånade kompis, tog kull och behöll en hanunge som kompis. Om det inte blir någon hane kan du ju alltid kastrera honom efter kullen(när han förmodligen är i bättre ålder) eller skaffa en permanent kompis åt honom.
Men blir det ingen kull säger jag att du bara ska skaffa en kompis åt honom. Turen när man har hanar är väl att man inte behöver bestämma sig på direkten om man vill ha kull på dem nu eller inte ;) Du kan ju alltid göra det om ett par år(fast då finns förstås fortfarande den där risken för att hanarna inte går ihop efteråt och det är ett val man får tänka över).
Är det så att du har hittat någon dalmatinerhane till salu eller att det kan komma att bli någon? :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
**Nope, inget marsvinsköp för mig IRL…
**Hm ja. Sune kanske ist bara blir gosgris och får en permanent kompis då :)
Om man inte kan göra att man kastrerar både Sune och det andra marsvinet och ger dom 2 honor var i varsin bur.
Men vi får se, jag är mest nyfiken på hur man igentligen gör om detta problem dyker upp :)