Anledning till varför mitt marsvin inte har kompis
Hejsan, nu när jag blir mer och mer aktiv här på MIF så tänkte jag berätta för er alla att jag har endast ett marsvin och nu ska jag berätta varför, det är så enkelt att han går inte ihop med andra marsvin har provat med tre olika marsvin honor och hanar, men det går inte, han vill inte och dom slåss så himla mycket, jag törs inte prova igen då han har 2 hack i läppen och har haft ett stort sår på benet som det verkligen forsat blod ur :( Han bor med Nalle (kanin) sedan 4 år tillbaka, kaninen är som en pappa för honom, dom lämnar inte varran släpper jag dom lös på gården och kanin tar ett steg är Kolan efter honom, kommer det okända hundar odm inte känner så morrar kaninen åt hunden och skyddar Kolan, tycker ni att jag fortfarande gör fel att ha det såhär? Skriv gärna vad nu tycker, själv tycker jag att dom har det så bra så, plus att vi vaktar ofta marsvin så dom får ofta hälsa på varran genom galler osv :)
MVH Denise.
Utökade din rubrik så tråden enklare hittas via Sök-funktionen samt så att man genom rubriken kan tyda vad tråden handlar om. /Felicia, medarbetare
Det är ju absolut klart att ditt marsvin har det bra.
Lagen säger ju att man får ha marsvin ensamma med din andledning.
Dock vill jag veta om ni testade i olika åldrar & läste på hur man sammanförde marsvinen? Men är ni hundra å testat det mesta så kan du ju inte direkt göra mycket annat.
Det verkar ju toppen att han & kaninen funkar bra ihop iallafall :) Sådant är ju alltid roligt^^
Marsvinen han får hälsa på genom galler, går det bra? Jag tänker bara på att hanar brukar hacka tänder atomatiskt när dom ser andra om dom är väldigt bitska av sig… - Iaf dom jag träffat/hört om.
ja jag har läst och läst och återigen läst hur man sammaför marsvin, har testat olika åldrar yngre äldre osv. Och marsvinen som han träffar dom börjar hacka tänder bara dom känner lukten av varran men deóm får ju nosa och hälsa iaf :) och ja, kaninen och han är ju bästa vänner :')
Vill gärna veta om det är nån mer som har nåt att säga om detta :)
Jag känner ju igen det du skriver, har en 6½ år gammal marsvins hane här hemma som gått själv i flera år nu pga. att han inte funkar med andra marsvin. Jag har provat oräkneliga gånger, senast i höstas men det slutade i en boll av marsvin och ett gäng bitmärken i dem båda *suck*
Idag så kan han inte se ett annat marsvin utan att börja hacka tänder och om dom kommer för nära så hugger han direkt…
Däremot tycker jag inte att du ska ha honom med en kanin annat än när dom är utanför buren och du har koll på dom. Även om dom är jättesnälla mot varran så kan olyckor hända - han kan bli sparkad av kaninen eller liknande…
Hanna

Jag är emot att man har ensamma marsvin eftersom de är flockdjur, men undantaget är just denna typ av djur. Vissa funkar helt enkelt inte med andra marsvin och då ska man givetvis inte ha dem tillsammans om de slåss hela tiden. Det blir ju i sin tur mycket mer stressande för djuret än att vara själv.
En kompis till mig har också en liknande situation med sin hona som varit i oräkneliga slagsmål och nu lever själv. Givetvis är det inte det ultimata men vad ska man göra? Förhoppningsvis får Kolan mycket gos av dig!
Vad gäller kanin är det svårt. Jag tycker inte att man ska ha kanin och marsvin ihop pga skaderisken. Men å andra sidan kanske Kolan är mycket mer olycklig om han är själv. I så fall skulle jag ta risken att låta dem leva lyckliga ihop, trots skaderisken. Detta eftersom han annars måste vara ensam. Hade det varit två marsvin hade jag inte tyckt att kaninen skulle gå med dem.
#4 #5 jag vet att ni tycker att det är dåligt av mig att ha dom i samma bur men jag kan liksom inte sära på dom det har gått 3 år och kaninen är , det går inte att beskriva han är såå försiktig, han ligger brevid honom och gosar, tvättar honom och allt, hade ni varit i samma situation som mig hade ni tyck samma, det kan jag lova! :)
Min åsikt är precis som de andras… Det finns marsvin som inte trivs ihop med andra marsvin, antagligen är din pojk en utav dem få. Mer om det kan du läsa i den nya artikeln om hur man sammanför marsvin ;) Det står en hel del allmän information där.
Visst kan det finnas marsvin och kaniner som trivs bra ihop även om de inte förstår varandra på samma sätt som marsvin och marsvin. Har de en tillräckligt stor bur med gömmor som bara marsvinet kan ta sig in i tycker jag faktiskt att de kan bo ihop - under förutsättningen att det fungerar jättebra till 110% vilket de verkar göra :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 tack för att du förstår, och jag har faktiskt läst artikeln, jag har även suttit ihop två inneburar en 117 cm och en som är kanske 110 så de har ganska stor innebur och en jääättestor utebur plus en liten utehage som de får "beta" i ca 2 timmar om dagen när vädret är bra, så bra hoppas jag att ni tycker han har det ;)
ser inget problem i det hela :) vet nånna kaniner o marsvin som går jättebra ihop o blir jätteledsna om man särar på dom, precis som dina.
#9 bra att du också förstår :'D

#6 Du förstod nog inte vad jag menade, jag tycker att du gör helt rätt. Ville bara säga att i andra fall hade jag inte tyckt det. Men i detta verkar det vara det bästa alternativet. Och burarna verkar vara helt underbara!
#11 jaha ;D tack så mycket, det värmer verkligen att ni håller med mig, jag trodde först att alla skulle bli typ sur och arg på mig, men icke :')

Ditt marsvin verkar ha det jättebra även om han inte har någon marsvinskompis vad jag förstår iallafall :)
#8 Om de trivs ihop så kan det inte vara bra att sära på dem, då blir de ju bara mer ensamma liksom. Ja, det låter ju som om de har gott om plats iaf, så bra :D
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#13 #14 tack så mkt :)