Äta marsvin, så hemskt- hur kan man?:'(
Det här är ju hemskt, hur kan man?! Jag skulle aldrig äta det! Bläddra ner…
OBS!
Länken visar en bild på ett tillagat marsvin samt recept och instruktioner till hur man ska göra.
Jag ändrade rubriken, gjorde en länk samt skrev till en liten varning/beskrivning på vad länken innehåller.
//Sandra, Medarbetare på marsvin.ifokus
Jag tycker inte att det är mer fel att äta marsvin än tex kyckling faktiskt. Själv drar jag mig ändå från det, då jag inte vill se att det är ett djur jag äter. Men av respekt till djuret ska man äta om man får chansen, jag skulle inte svälta istället för attt käka marsvin som jag inte har någon relation till.
Helena
Jag kan inte heller se någon skillnad i att äta ett marsvin eller en kossa faktiskt… Fast det lär väl vara mindra kött på ett marsvin ^^ Det är klart att jag aldrig skulle sätta igång och grilla Sune här hemma, det vore ju som att börja tillaga min egen syrra nästan ;P
Men ett marsvin som jag inte har någon relation till skulle jag kunna äta om jag var riktigt hungrig. Fast jag äter ju inte kött övh. så ;P Men teoretiskt sett då *s*
Hanna
Jag skulle aldirg kunna äta ett sånt djur, tex, marsvin hamster kanin. Egentligen vill jag inte heller äta kyckling fisk kossa m.m Jag tycker det är lika hemskt, om dom inte har blivit slaktade pga. sjukdom, så att dom slapp lida… :/
#3 Varför är du inte vegetarian då?
Jag förstår inte heller vad det är som är så hemskt med att äta ett marsvin, hade det varit en annan köttbit hade man ju inte reagerat så varför reagera över ett marsvin? Om jag hade ätit kött överhuvudtaget hade det inte spelat mig någon roll vilket djur det var. Det som däremot hade spelat mig någon roll hade varit hur djuret blivit behandlat innan det dött och hur det dog.

Känner en från Sydamerika. Det första hon sa när hon fick reda på att jag hade fått två marsvin var "åh, marsvin. Såna äter vi i Sydamerika." Inte så schyst kanske….. :P. Ett marsvin i sydamerika är nog som en kyckling för oss. Själv tycker jag att det är lite onödigt, det kan ju inte vara så mycket kött på ett marsvin! Jag tycker att det är lite onödigt, men det är som det är…. Själv tänker jag aldrig äta ett marsvin!
Känns konstigt tanken att äta marsvin men inte grymt eller något.
Det jag känner är att dom ska levt ett bra liv då dom levde isf och avlivats på ett snabbt och humant sätt!
Jag är hästägare och säger dagligen att jag gärna äter hästkött och min häst kommer gå till mat när hon blir gammal och behöver avlivas!
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Det är ingen nyhet för mig direkt… Marsvin kommer ursprungligen från Sydamerika och där föder man upp och äter marsvin precis som man gör i Sverige med kyckling. Jag ser ingen skillnad i det, båda två är lika hemskt mot djuren - även om marsvin är mitt favoritdjur <3
#3 Alla djur är väl värda lika mycket!? Men bli vegetarian då om du inte vill äta djur. Det är jag ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7 Jag har funderat på att ble vegg…
#8 Trevligt ;) Då finns vegetariskt.ifokus för dig ^^,
Mvh Felicia

om jag blev bjuden så skulle jag helt klart prova, jag har inga problem med det, för för mig är det kött som kött. Precis på samma sätt skulle jag prova att äta hund och katt och jag fick tillfället. Dock så skulle jag nog inte tillaga mina egna marsvin när de dog, det skulle kännas konstigt, som #2 sa så vore det som att grilla en familjemedlem.
det är nog samma mängd kött på ett marsvin som på en duva och duvor äts väl ändå ganska så ofta i sverige på lyxrestauranger. så jag tror att ett medelstort marsvin borde väl ha tillräkligt kött för att mätta en vanlig vuxen.

Jag skulle inte äta marsvin eller något slags husdjur, tycker inte heller det är speciellt "kul" att äta kossa eller gris m.m. heller och funderar på att bli vegg. Men skulle jag vara riktigt, riktigt hungrig skulle jag nog få i mej ett marsvin.

Är det samma sort marsvin som vi har som husdjur? eller äter man någon större sort?
#12 Det är Cuymarsvin som föds upp och äts.
Mvh Felicia

Ja hur kan man äta marsvin?
Hur kan man äta djur?
Fattar inte varför det är så hemskt med att man i vissa länder har marsvins som delikatess.
Jadu. Kött är ju kött, oavsett djur… Jag ser ingen skillnad mellan en kyckling och marsvin, mer kött på kyklingar, å andra sidan kan det ju vara feta marsvin också…
Jag har iof ingen bra relation med kött öht, utan skulle gärna äta vegetariskt hela tiden.

#13 Jaha :P

Jag tycker inte heller att det är någon skillnad mellan marsvin och annat kött. Förutom att man råkar ha en annan relation till marsvin, hundar, katter, kanske hästar. Men det är ju bara något som vi skapat, egentligen är det väl ingen skillnad mot att äta människa heller? Jag helgarderar mig genom att inte äta något kött ;)
Okej att alla djur är lika mkt värda, som jag tycker och har nämt ovan. Men hade jag ätit kött (vilket iofs aldrig hade inträffat) så hade jag inte ätit marsvin eftersom att det är just marsvin som ligger mig extra varmt om hjärtat… Det hade kännts fel helt enkelt.
Antar det är detsamma som min kompis bror, han älskar fåglar och kycklingar och skulle aldrig få för sig att äta dem.
Mvh Felicia
Inte så konstigt iaf.
I vissa länder käkar man marsvin, i andra hundar, igelkottar, ormar, etc etc.
Är väl lika illa o äta marsvin som kanin o alla andra djur då med egentligen.
Tänk bara vad de från Indien måste tycka att vi är sjuka som äter kor här uppe. *s*
Det är ju olika vad man är van vid och inte, i olika länder.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#20 Precis… Iofs tycker jag att det är helt sjukt att döda andra levande varelser för att äta upp dem, men det hör inte riktigt hit ^^,
Mvh Felicia
#21 på vilket sätt då? det har djur gjort (inkl människor) under hela världsexistensen
#21 Precis, det hör inte hit. men jag måste ändå säga att människor är allätare, och en hel del människor mår inte bra utan kött.
Helena
#22 #23 Som sagt tänker jag inte ta den diskussionen här, men ni får gärna pm:a om ni vill veta mina åsikter och belägg :)
Mvh Felicia