Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1040 ggr
Kattjazz
0

Marsvinstoalett...göra själv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är stora marsvinsdagen! Malte och Milo flyttar hem till mig i kväll! Jag funderar på att fixa en toalett till dem så småningom när de vant sig vid sitt nya hem och jag ser om de föredrar ett visst ställe att använda som toalett. Det borde gå ganska enkelt att göra en själv i stället för att köpa, någon som har några tips på hur man kan göra? Kanske en plastlåda som man skär ut ett hörn av och tejpar så kanterna inte blir vassa…eller äter de upp tejpen kanske?

Det är ju inte så dyrt att köpa en liten marsvinstoalett men det är roligt att fixa själv. Buren byggde jag igår och nu står den tom…hunden tror jag har blivit knasig och undrar varför det står en tom bur på golvet med en massa spännande saker i, han är lika förväntansfull som jag.

Klockan 17 i eftermiddag blir de mina Malte och Milo!

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

Abico
0

Det finns en artikel om hur man kan göra :)
Annars tror jag att det funkar att bara ställa in en vanlig matlåda, inte för djup bara, och hälla i toalätt eller liknande.

Hanna 

Kattjazz
0

Tack #1, det var något sådant jag letade efter. Tror nog att det blir en liten matlåda dock som du skriver. Varför krångla till det?

//Katt

Abico
0

#2 - Precis :P IKEA har ju matlådor för någon tia.

Hanna 

FeliciaS
0

Vissa marsvin kissar och bajsar på samma ställe. Mina 2 första marsvin gjorde det i främst 2 av burens hörn.

En toalett till marsvinen är väldigt praktiskt om man vill få dem rumsrena (vilket är guld värt när de är ute och springer utanför buren - själv har jag fått torka mycket kiss på 8 år ^^,)
Här nedan står hur man kan göra (taget från Marsvinshuset)

"Det går att lära marsvin att bli rumsrena. Vissa lär sig det fortare än andra. De marsvin som redan har en speciell hörna som toalett inne i sin bur, brukar ha lätt för att bli rumsrena.

Låt burunderdelen, eller en kattlåda med marsvinsspillning i, stå i rummet när marsvinet är ute och springer. Då och då kan du lyfta upp marsvinet i lådan, och så småningom kommer han att uträtta sina behov där. Om marsvinet skulle välja någon annan hörna flyttar du dit lådan där istället. Du kan också lägga ut tidningar på de ställen där du ser att marsvinet gärna uträttar sina behov, för att lära marsvinet att "gå på tidning" när det blir dags. I början måste du ha tålamod, men med träning kommer ni att få resultat.

De marsvinen som är aktivast på golvet brukar också ha lättast för att bli rumsrena. Marsvinsungar kissar oftare och behöver tätare ställen att kissa på, man får ha överseende med dem. Lägg en tidning där du ser att de kissar oftast. Sedan kan du successivt prova att ta bort de tidningar som du ser att de inte använder lika mycket. När de blivit större kommer de att ha valt en eller två ställen där de kissar. Låt det ta sin tid, det går inte på en eller två veckor. Ibland kan det ta månader innan de lärt sig helt. Vissa ungar verkar dock kunna lära sig från sin mamma om hon är rumsren, och då går det fortare."

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

#2 Jag har ett "SLUGIS lock" som "toalett" till grisarna. Där i har jag lite smutsigt bottenmaterial från buren. Oftast kissade de där :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

Kan ju berätta att Malte och Milo är ganska duktiga på att kissa i hörnor på buren. Så visst kan det kanske gå att få dom att kissa i en låda som står i ett hörn. Kan vara bra att inte ha en allt för hög eller liten låda. Den får nog gärna vara av hårdare plast då jag märkt att Malte och Milo gärna tuggar på plast. Kattlådor finns ju tex i lite olika storlekar och skulle nog fungera bra. (bara 2 timmar kvar nu =))

Kattjazz
0

(= hallå där! Vad bra att du finns här.

Nu är vi hemma allihopa. Malte och Milo sitter och kurar i sitt hus. De är fortfarande ganska uppskakade av ombytet så de har det lugnt och skönt nu.

//Katt

Tindrar
0

Funderar om man vill ha en större toalett kan man väl skära ner en GB-glass kartong och lägga i spån/toalätt?