Använda naturmaterial till marsvinssaker?
hej jag sitter och funderar på att sy en mysrulle till mina grisar och då kommer jag självklart in på funderingar om material. många använder vetbed och fleece, men vore det inte nyttigare för djuren om man använde naturmaterial såsom ylle? det är värmande och mjukt på samma sätt som fleecen. Jag tänker om djuren skulle få för sig att ta en tugga utav den och i mina ögon så är väl naturmateral bättre på ala sätt och vis då det är just naturmateral. Hur skulle ett marsvin reagera på fårpäls och läder.
Självklart så är de ju mer svårrengörbara än vad konstmaterial är, man kan ju inte slänga in dom i en tvättmasin bara sådär, men vad är nyttigast för djuren? Men ylle går ju lätt att slänga in i en tvättmaskin om man önskar det.
Utökade din rubrik så tråden enklare hittas via Sök-funktionen samt så att man genom rubriken kan tyda vad tråden handlar om. /Felicia, medarbetare
Man lurar sig själv när man tänker så. Konstmaterial som wetbed går bara rakt igenom kroppen om de äter av det. Läder däremot är behandlat med massor av kemikalier för att inte ruttna, det om något skulle jag inte våga ha hos mina marsvin. Ylle - ingen aning, men etbed är bra för att det har korta fibrer. Långa fibrer kan ställa till med problem om djuren äter det, tänk dig att ena änden av en tråd fastnar på ett visst ställe i tarmarna och andra änden vandrar vidare. Då kan trådarna skära inne i magen.
Jag håller med allt som Ida har nämt i #1. Konstmaterial bör som sagt inte vara sämre ;) Själv skulle jag inte använt varken ylle, fårskinn eller läder till minar marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1 jag tänkte inte på det när det gällde läder.
Fleece är ett stickat tyg där fibrerna borde vara minst lika långa som hos ylletyget som är vävt.
Anlednignen till att jag frågar är att jag har en massa med ylletyg hemma och tycker att det skulle kännas onödigt att behöva köpa fleecetyg när jag inte använder det alls i annat fall. Men jag har inte sett någon annat än just fleecetyg/vetbed på de mysrullar och dyl. som jag sett på internet och funderade på om det fanns en anledning till detta.
Ylletyger går ju iofs inte att få i så många roliga mönster som fleece och det är betydligt dyrare, kanske är det det som är den bidragande orsaken till yllets frånvaro i mysrullsvärlden.
fårskinnen för bebisar går ju att tvätta med ylletvättmedel och sen borstas så varför inte och ylle tror jag på, beror på när de kissar och så hur det blir men även det har man ju till tygblöjsbyxor mm till småbarn!
Prova vet ja!
Tala gärna om hur det går sen!
#4 Vetbed är ju otroligt bra av den anledningen att väta bara åker rakt igenom och inte sugs upp av materialet. Om marsvinen ligger i mysrullen och kissar blir de ju våta och äckliga i pälsen om det är ylletyg som suger upp väta… Fleece är ju väldigt tunt och inte lika styvt som vetbed, till mysrulle skulle jag inte använda det… ;)
Mvh Felicia
#4 - Jag köpte en fleece pläd på IKEA för några veckor sedan, 10 kr eller något sådan kostade den :)
Hanna

#6 okej, det är ju positivt. Jag har sett mycket grejer som är sydda med fleecetyg som insida med yttertyg och mellanlägg utav annat tyg.
#7 tack för tipset :)
men det handlar inte om att jag inte har råd att köpa fleece eller tycker att det är dyrt. Det handlar om att jag hellst inte köper nytt material om jag har saker hemma som fungerar lika bra. Jag föredrar återanvändning och att utesluta ett utav leden av tillverkning för att inte stödja masskonsumtion i de fallen som jag kan.
#8 Jag förstod nästan det, det är bra att tänka så - det gör jag med. I vissa fall funkar det dock mindre bra med det man redan har… ^^, Fleece är ju ändå återanvänt material.
Mvh Felicia

#9 självklart ska man välja ett material som fungerar bra istället för ett som kankse funkar men kan gå helt fel. I dethär fallet så tror jag att fleecen kan ersättas med ylle med gott resultat :) Ylle kankse till och med är bättre en fleecen som jag tror används framför allt för att det är billigt och kommer i fina färger och roliga mönster.
Visst är fleece ett återanvänt material, men köper jag en fleecepläd från IKEA så har det åkt runt halva jordklotet några gånger och är troligtvis sydd utav underbetalda arbetare på helt fel sida utav jorden. ;)