Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 625 ggr
Cuyi
0

Blandade frågor om bur, avel och kost!

(Kommer inte på nån passande rubrik)

1. Vad är en C&C bur :$ ?    

2. Vad är linjeavel?

3. Vad är enkalste sättet att "banta" ner ett marsvin? Jag vet att marsvinen ska upp och springa, och det får hon men vad mer?

Kanske lägger upp nån mer fråga, hade några i huvudet men glömde bort dom ^^"

Utökade din rubrik. /Felicia, medarbetare

Currymarsvin
0

Jag kan inte svaren på dina två första frågor men efter att framgångsrikt ha bantat ner en tjockis så kan jag svara på trean i alla fall:

Det viktigaste är ju, som du skriver, motion. Men förutom det tar man bort allt torrföder utom höet. Marsvin behöver bara hö och grönsaker så pellets, havre mm tas bort. Man ska även sluta ge sockerrikt grönfoder som morot och frukter.

Mitt marsvin lyckades gå ner 300g på en diet av hö, vitkål, broccoli, persilja, diverse rotsaker (utom morot) och gurka (för att han är dålig på att dricka). Sedan fick han mycket motion och maten spreds ut på golvet för att han skulle vara tvungen att gå runt och leta efter den. Det funkade skitbra!

Denna kommentar har tagits bort.
Creation
0

Jag är inte helt säker, men jag tror att linjeavel är någon grad av inavel, men väl igenomtänkt inavel som förstärker rasens egenskaper. Djuren är noggrant utvalda; de får inte ha någon sjukdom eller temperamentsfel(för även dessa dåliga egenskaper kan förstärkas vid linjeaveln), och det ska vara avelsdjur utan andra brister som avlas.
Detta är dock bara något man kan göra ibland om man är väldigt erfaren och säker på sin sak.

(Någon annan får rätta mig om jag skrivit något fel)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Linjeavel kan man läsa lite mer om HÄR.

Cuyi
0

Ok, tack :D En till fråga ang. "bantning" om marsvinet tar burkompisens mat vad händer då xD ?

Undrar om det står med i registreringsbevis eller om uppfödaren säger nåt om linjeavel? Aja, då vet man det :D Tack ^^ !

Currymarsvin
0

#5 Den kosten jag beskrev ovan är bra för alla marsvin och inte bara de som behöver gå ner i vikt. Därför behöver inte burkompisen heller något annat. Om den inte är underviktig, vill säga. I så fall kan du ta ut grisen som behöver gå ner i vikt i en hage en gång om dagen och mata den andra i buren med kraftfoder. Så löser sig motionen också!

Abico
0

C&C cages är jätte finurliga och mycket populära burar som tillverkas i USA. Man köper en paket med galler och några klämmor eller liknande och kan bygga sig en bur lite hur man vill, så har jag förstått det iaf.

Hanna 

Cuyi
0

#6 Aha! Haha, aa Skrattande Riktigt smart!

#7 Gud, en sån vill jag ha! Undrar om nån djuraffär kommer ta in dom? Jag hoppas!

Abico
0

#8 - Du kan ju kolla med dom :)
Jag vet att flera har kollat runt i Sverige efter dessa men inte funnit några. Annars är ju en bokhyllebur ett billigt alternativ också :) Fast den kan man ju inte bygga om hur man vill…

Hanna 

Cuyi
0

Nej det e ju klart ;/ Men som sagt, hoppas går ju!

Creation
0

#5 Va? Nu förstod jag inte riktigt frågan. ;)
Det syns i marsvinets stamtavla om djuret är linjeavlat. Något/några djur dyker ju liksom upp två gånger i släkten. :p Uppfödaren säger förmodligen till om det djuret man köper har två nära besläktade föräldrar, för det finns ju alltid en liten risk att någon brist dyker upp när marsvinet blir äldre.

FeliciaS
0

Sök på "banta marsvin" eller kolla i Skötsel/Boende-kategorin. Där finns många tips på hur du "bantar" marsvin…

Marsvin ska inte banta genom att man drar ner på kosten, det är livsfarligt. Däremot energi-, fett- och proteinfattig kost med mycket fibrer är bra. Och såklart - mycket motion :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cuyi
0

#11 Ok!

#12 Snart börjar iaf "bantningen" med Biggan, ska bara prata med mamma :)