Lista med avelssaker som är bra att ha!
Har läst mycket trådar om avel, ungar som är för små, ungar som förlorat sin mamma, mammor som slutar äta, osv. Och då står det tips, stödmata ungar med ditten och datten mm. Men då är det ju massa speciella saker som ska köpas in så skulle det vara roligt med en lista, vad man ska/borde köpa in innan man avlar så t ex du slipper åka och handla och kanske inte hinner rädda honan eller ungarna för att du inte hade det hemma som behövdes, så kanske någon kan skriva ner vad som behövs, så alla vet vad som ska köpas in innan man avlar^^
Utökade din rubrik så att trådens innehåll framgår tydligare. /Felicia, medarbetare
En sådan lista vore mycket bra :)
Vi får hålla tummarna för att någon avelskunnig tar sig tid att lista lite 'bra att ha' grejer ^^
Hanna
Jag har alltid druvsocker och potatis mjöl hemma. druvsockret blandar jag md vatten och ger dom i en plastspruta (som man kan få gratis på apoteket) Om honan eller någon unge blir lös i magen tar jag en gurk bit och strör på potatismjöl. Min mamma har ja också hemma när honan har nära födning ^^ Sen har mamma massa saker i kylskåpet som ja fatiskt inte vet vad de heter. Jag har modersmjölksersättning hemma (vilket vi alltid har hemma pga att vi föder upp så många olika djurarter)
Det finns en liknande tråd som heter något i stil med "marsvinsapotek" - sök på det via sökfunktionen så hittar du den. Jag skrev upp lite bra saker jag kan komma på. Sedan finns det en del saker som man kan införskaffa om någon unge/honan är lite svag, men vissa sådana köper man i livsmedelaffären och de håller inte att förvara under en längre tid (morotrpuré, havremjölk m.m. som exempel).
- Väteperioxid
- Critical Care
- Pipett ("plastspruta")
- Bomull - har man nog ändå ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om man tänker på vilka komplikationer som kan uppstå…
Av olika anledningar kan man behöva handmata honan(toxikos främst) eller ungar(ungar som har svårt att gå upp i vikt, svaga ungar, de som inte riktigt verkar förstå hur de ska dia, osv). Saker inför handmatning finns det tips på HÄR. :) Fortimel verkar vara speciellt vanligt att ge, har jag märkt?
Sedan finns det ju en risk att honan drabbas av kalciumbrist och då är det väl bra att ha kalcium brustabletter till hands, borde finnas att köpa på apoteket eller så. C-vitamin brustabletter kan också vara bra att ha nära för säkerhets skull, och det är ju lätt att få tag på.
Men främst är det väl bäst om man bara har en veterinärklinik i närheten, som är kompetent att ta hand om det som en dräktig marsvinshona kan ha råkat ut för.
Jag har ju själv ingen direkt erfarenhet av avel, men om jag skulle börja avla skulle jag inte göra det utan att ha detta nära till hands i apotekskåpet. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag hällde i druvsocker i vattenflaskan istället för att mata Curry när hon var dräktig :)
Helena

# 5. "Istället för att mata"? Fick hon ingen mat under hela dräktigheten?
Envishet och drömmar
Hahahaha, oj, det var inte så jag menade xD Jag menade, att istället för att mata henne med druvsockervatten via spruta hällde jag druvsocker i vattenflaskan xD
Helena

# 7. Haha, viss skillnad!
Envishet och drömmar
#4 Finns det kalciumbrustabletter? Är det tabletter som man sväljer? Kan väl krossas och blandas i mat/lösas upp i vatten också vid behov… Har jag inte hängt med i utveckligen eller finns det inte brustabletter med kalcium? ;P
Mvh Felicia

Det jag tycker är absolut nödvändigt att ha hemma när man har en dräktig hona är:
- Fortimell
- 1 ml spruta
- C-vitamintabletter
- Bactrim
Är lite trött för tillsället så det kan vara fler saker men inte som jag kommer på nu iaf.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Finns det väl? ;P Titta här, t.ex.
Det är nog du som inte hängt med riktigt skulle jag tro, ja x)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tillräckligt långa naglar. Det låter lite osmakligt, men om en unge ligger fel eller honan har problem med att krysta så han man föra in ett finger och försöka få tag i ungens tänder och på så sätt få ut den.
#11 Haha, okej ^^, Då har jag inte hängt med helt enkelt ;P
Mvh Felicia
Viktigast om man inte har erfarenhet själv tycker jag är att man har numret till minst en, gärna flera duktiga uppfödare som man litar på. Det är för långsamt att gå ut på nätet och beskriva, dessutom vet man inte vem man får svar av. Och ibland behöver man kunna beskriva honans beteende detaljerat om man själv inte vet hur de ska bete sig normalt.
Men fortimel tycker jag att man bör ha hemma. Critical Care är också en bra idé. Rena 1 ml sprutor, c-vitamin tabletter eller ren askorbinsyra, kalktabletter.
#10 Att ha Bactrim hemma kräver att man har tillgång till en veterinär som bryter mot de regler som finns, så det kan man knappast kräva. Det är ett stort problem att antibiotika överanvänds och man får resistenta sjukdomar. Därför ska egentligen veterinärdiagnos ställas innan man sätter in antibiotika. En veterinär som skriver ut antibiotika utan att ha sett djuret, eller för att en uppfödare ska ha hemma, kan faktiskt bli anmäld för det.

Kortison, men det är väl samma sak som med Bactrim, dvs ska sättas in efter bedömning av veterinär.
Kalcium finns både som brus och sväljtabletter tror jag.

**Det gör det inte alls!
Jag har fått bactrim utskrivet av veterinär när ett av marsvinen hade en böld, flaskorna innehåler mycket så det räcker ett bra tag.
Sen finns det andra sätta tt få tag på bactrim också, utan att anlita veterinär men det tänker jag inte gå in på här.
Dessutom så skrev jag heller inte att det är något krav att man ska ha bactrim hemma, jag skrev att jag tycker att det är nödvändigt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#16 Veterinären ska inte skriva ut mer än man förbrukar. Sen vet jag också att de kan göra det för att vara "snälla" men det är inte okej egentligen. Det finns som sagt starka anledningar till att inte överanvända antibiotika. Det är extremt vanligt bland marsvinsfolk att man använder bactrim till "allt" trots att man inte vet om det ens är bakteriellt eller är en slags bakterier som bactrim inte tar.
Och nja, det finns inga andra lagliga sett att få tag på receptbelagd medicin.
#15 Cortison är lite en annan sak, där bidrar man inte till det stora problemet med att bakterier blir resistenta. Det skadar ingen att man har cortison hemma. Men visst är det samma sak på så sätt att det är receptbelagt.

putt, vill veta fler saker:)
#15 Okej, det var sväljtabletter jag tänkte på ;)
#14 #17 Väldigt intressant och bra att veta! :) När Sera fick Baytril doserat fick jag också mer än vad som skulle användas, dock slängde jag det överblivna eftersom jag inte visste hur lång hållbarhet det har. Det kan ju inte, precis som du säger, vara bra att överanvända en medicin om man inte till 100% vet med säkerhet att det är vad som ska användas…
Mvh Felicia