Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 571 ggr
denisesalomonsson
0

Ett till marsvin?

Hejsan jag har en marsvinskille på 3 år nu. Jag indrar om det går att ha ett till mrsvin (hane). Mina kusiner har ett marsvin (hane) men när dom träffades bråkade dom jättemkt och kolan(mitt) började blöda på benet :( Kan det gå bra med ett till marsvin tror ni var det bara dom som inte gillade varandra eller gillar inte mittt marvin andra marsvin utan vill ha kaninerna som kompisar? Tacksam för svar vvv}

Tezza
0

Du kanske kan testa med ett litet marsvin, bebis alltså, det tror jag funkar. Visst finns det marsvin som inte funkar i hop med andra marsvin men de flesta gör det. Låt dem träffas på en mer neutral plats i början, alltså inte i buren….

paronskrutten
0

det är väldigt viktigt att han har en kompis, testa med en liten "gris".

Tips: Bada båda marsvinen först. Använd ljummet vatten och ett schampo anpassat till marsvin. Ett kattschampo kan fungera också. Låt dom torka ordentligt i ditt knä. Akta nosen från vatten. Låt dom träffas på golvet under uppsikt. När dom verkar komma överens städar du den gemensamma buren ordentligt ren och möblera gärna om. Släpp ner dom samtidigt.

Helena

denisesalomonsson
0

Men jag får inget till marsvin för mamma :'(

Wiizy
0

Nu är jag väl "elak" oh "dum" och "inte förstår nått" enligt dig, men det skiter jag faktiskt i.

Din mor MÅSTE köpa ett till marsvin, så kvittar det om ni så har 1000 djur redan. Köper ni ett marsvin, då får ni köpa ett till. Hade hon plats för ett, kan hon minsan ha ett till i samma bur, det tar fasen ingen extra plats, och knappast många kronor mer.

Antingen säljer du den, eller så skaffar du ett till. Enkelt val, köp ett till. annars bryter ni mot lagen, det är antagligen "roligt", tills du förlorar djuret…

SparklingTindra
0

#4 Men ta och lugna dig lite. Jag tycker att det där var lite väl otrevligt. Det må vara olagligt och kanske inte marsvinets bästa och allt det där, men det finns ingen anledning att vara otrevlig. Försök att säga din åsikt på ett trevligare sätt.

SamoTi
0

#4 du borde ta och lugna ner dig, och som #5 sa säga det på ett bättre sett!  det är inte mycket att göra om hennes mamma säger nej, men försk att övertala henne och berätta att det är för djurets bästa och att det finns en lag på att man måsste ha ett annat marsvin som sällskap :) lycka till

denisesalomonsson
0

tack så mkt ska prova att prata med henne

Chippers
0

#4 Men jösses =S Som dom andra sagt, lugna dig lite =) Du behöver inte låta så otrevlig, det hjälper inte ;)

Jag tycker du ska prata med din mamma, säg att marsvin verkligen inte trivs ensamma, de är flockdjur och måste ha en marsvinskompis, om inte särskilda skäl finns, typ att marsvinet är väldigt agressiv, sjukdom eller så. En kanin och ett marsvin pratar inte samma språk, och en kanin kan skada ett marsvin, samt tvärtom.

Testa med en liten hanbebis, kanske på 5-10 veckor, det borde funka =) Om dom först träffas på neutral plats, och att buren är tillräckligt stor =)

Hoppas din mamma går med på att skaffa en till. Jag håller tummarna!

denisesalomonsson
0

somsagt läs: ville bara säga…

så hoppas jag att alla förstår och att #4 tar och lugnar ner sig och och fattar ;D

CamillaS
0

Hoppas din mamma går med på att prova en liten bebis. Lycka till. :)

#4 Av vilken anledning var du tvungen att skriva sådär på en gång? Alla vet kanske inte vad som gäller, finns ingen anledning att brusa upp sådär, och speciellt inte att du struntar i om du gör nån annan ledsen med dina kommentarer. Det är inte den stämmningen vi vill ha här på mif, så försök tänka till lite hur du uttrycker dig i dina kommentarer hädan efter. //Camilla - sajtvärd

Creation
0

#9 #10 Gammal tråd ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

denisesalomonsson
0

#11 hehe jag vet men tänkte bara säga det ifall nån hitatde den :)

FeliciaS
0

#12 Läs artikeln "Att sammanföra marsvin" - där finns många tips och råd, bl.a. i allmänhet om hur olika marsvin kan fungera med varandra. Jag tycker du ska testa med en bebispojke, tror det fungerar ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus