Rexbebis - virvlar? Hjälp!
Jag såg en helt bedårande liten marsvinsunge på djuraffären i fredags. :) Föräldrarna var en rex och ett långhår av något slag. Eftersom jag inte vet ifall ungen är en rex eller ett långhår, undrar jag nu ifall rex kan ha virvlar på rumpan, för den här hade minst två virvlar bak på rumpan?
Han hade även tre systrar, där två var släta och en såg ut nästan som en abessinier fast hon verkar ska bli långhårig.
Den lilla pojken var typ cremefärgad eller något liknande, men en supersöt liten bläs, och alldeles lockig päls. :)
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jo, det är helt möjligt att "göra" en rex med virvlar, men självklart ska inte rexar ha några virvlar.
Dessutom kan den mycket väl bli långhårig. Rexpäls + långhår + virvlar = alpaca. Om man förenklar lite.

Jag vet inte om jag är så bra på att förklara, men visst, en rex kan ha virvlar på rumpan men den ska inte ha det. Normalt sett uppkommer det inte på en renrasig rex. Marsvinet du berättar om är ju inte renrasigt och då är fördelen (eller nackdelen, själv ser jag det dock som positivt) att de kan se ut alldeles hur som helst.
En långhårig rex med virvlar på rumpan är en alpaca (det är samma anlag). Ofta blir en avkomma mellan långhår och kort- eller strävhår sk semilånghårig, men det kan varieras år båda håll. Jag hade en korsning mellan crested (korthår) och coronet (långhår) som såg ut som vilken vanlig crested som helst.
Korsar man en rex med ett långhår med rexanlag (korthårig rex eller lockigt långhår, merino, texel, alpaca) kan bebisarna bli lockiga precis som marsvinsungen du beskriver.
Envishet och drömmar

# 1. Oj, du skrev visst snabbare än mig. Det var inte meningen att prata i munnen på dig. Jag kan ta bort mitt inlägg om du vill, vi säger ju ändå samma sak.
Envishet och drömmar
#3 Haha, jag misstänkte att jag bara hann före. Låt det stå, det kompletterar ju.
Helt annan sak - jag fattar inte hur man lyckas skicka PM till folk efter att sajten gjordes om. Har du någon mail man kan nå dig på? Jag har en bild till dig… 
Vad tror ni att det är, en alpaca eller en virvlad rex? Störst sannolikhet till vad? (jag kanske begär att ni ska kunna för mycket nu. ;) ) För som sagt, två av systrarna är slät (ganska sträva släta, men helt klart släthår) samt en som kanske blir långhårig, annars är hon ett virvelmarsvin/abessinier. Och jag har inte sett föräldrarna, utan det var en som lämnade in dem där på djuraffären och sa att föräldrarna var en rex och en långhår.
Usch, jag måste nog fråga på djuraffären ifall de har den kvinnans telefonnummer. :/ Jag som hatar att ringa främmande folk.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
#5 Det är väl varken större chans för det ena eller det andra. Eller ja, en helt korrekt fullständigt långhårig alpaca borde det inte bli. Men en halvlånghårig, alpacaliknande korsning är väl ungefär lika troligt som en rex med virvlar.

#4. Till mig? Hjälp vad spännande! Jag kan skicka ett PM till dig med min mailadress. För att skicka PM, klicka på Meddelanden (Allra längst upp ungefär i mitten, datordoktorn har talat…).
Envishet och drömmar
Japp, jättespännande! ;) PM:a så mailar jag.
Okej, tack för hjälpen! :)
Mvh,
Moa
Förresten, när börjar pälsen "räta ut" sig och bli krusigt stående istället för krulligt/lockigt??
Tacksam för svar!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
*putt*
Mvh,
Moa